פסטיבל צרכני

השאלה המסקרנת: האם הטריפל של סלקום יצליח?

ירידת המחירים שאנו חווים בחבילות האינטרנט עובדת בדיוק לפי התרחיש שצפה משרד התקשורת. ראשית, המפעילים התיישרו על חבילות בקצב 100 מגה תמורת 100 שקל (שזו החבילה הפופולרית) בשלב החדירה לשוק, ולאחר מכן חלה ירידה נוספת שבאה כתוצאה מהעובדה שגיוס הלקוחות בא על פתרונו, ואין יותר כשלים טכניים בניוד הלקוחות.

וזה בדיוק מה שקרה בשוק. במקביל לפתרון הממשק האוטומטי לניוד לקוחות שהכניסה בזק, החלה תחרות בין ספקיות האינטרנט שהביאה לירידת מחירים נוספת, ששיאה בהצעה של אקספון שהורידה את המחיר ל-69 שקל לחודש עבור 100 מגה ספק ותשתית. זה קרה לאחר שסלקום הודיעה על השקת טריפל (טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה) ב-149 שקל לחודש ועם קצב של 40 מגה, ובעקבות ההצעה של בזק ל-120 שקל ספק ותשתית בקצב של 100 מגה.

בהשוואה למצב שקדם לרפורמה שבו הלקוחות רכשו שירותי תשתית בנפרד וספק בנפרד, מדובר בחיסכון של עשרות שקלים. מה שמעניין בסיפור הוא האם תחול ירידת מחירים נוספת בחבילות האינטרנט המשולבות, אבל בעיקר מסקרן לדעת - מה תהיה ההשפעה של חבילת הטריפל של סלקום שאנחנו טרם יודעים כיצד תשפיע על השוק מכיוון שהיא טרם הושקה. כלומר, האם 149 שקל לחודש יחוללו שינוי משמעותי בשוק, או שהשינוי יהיה מדוד.

הטלוויזיה של סלקום היא עדיין בגדר תעלומה. מצד אחד מוצר חדש שמכוון לתחרות ב-yes ובהוט, אך מצד שני לא מדובר באותו מוצר. נתוני ההצטרפות מעידים שעדיין לא מדובר בבוננזה. 30 אלף בחצי שנה זה נחמד ויפה, אבל זו לא הסתערות רבתי. ולכן השאלה היא האם טריפל ב-149 שקל לחודש יעשה את ההבדל בין גידול מדוד וסביר למנוע צמיחה משמעותי?

במחיר הטריפל צריך לזכור שסלקום שוחקת את רווחיותה עד דק. החברה מוכרת טלוויזיה לבד במחיר של 99 שקל לחודש. הוסיפו לזה את המחיר לשימוש בתשתית בזק, עלות של 50 שקל לערך, לכך יש לגלם את הקישוריות לאינטרנט, ההוצאות הקבועות והעלויות - ומכאן ומבינים שבמחיר הזה סלקום עושה תרגילי גמישות אקרובטיים במיוחד לשם רווחיות. וכל זה לפני שגולן טלקום ופרטנר נכנסו לשוק הטלוויזיה והטריפל. וכמובן אסור לשכוח את העובדה הקטנה שהחברות הסלולריות ממשיכות להישחק בערך ב-5% ברבעון.

לסיכום, אנחנו מצויים בעיצומו של עוד פסטיבל צרכני שיחזיק ככל שיחזיק.