"זהו רגע קשה לפיפ"א, אבל הקונגרס יתקיים כרגיל"

קשה שלא לזהות כאן בציריך את ההלם אליו נכנסה פיפ"א עם המעצרים של כמה מבכירי הארגון. הסיפור הישראלי-פלסטיני נדחק לשוליים, אבל לא אחד כמו בלאטר ימהר לשנות את סדר היום

ניידת משטרה ליד המלון בציריך בו נעצרו בכירי פיפ"א / צילום: רויטרס
ניידת משטרה ליד המלון בציריך בו נעצרו בכירי פיפ"א / צילום: רויטרס

"אתה פה לקונגרס פיפ"א, נכון?" שאל אותי המארח שבא לקבל את פניי בתחנת הרכבת המרכזית של ציריך. הוא בנקאי דווקא, אבל יש לו דעה מוצקה: היום באים לעצור את המושחתים! צחקתי בגלל הבדיחה, אבל הוא בשווייץ, ובדיחות זה לא קטע חזק פה. "לא", הוא מסביר, "באמת עצרו אותם. במלון היוקרה בור-או-לאק שבו משתכנים אלה 'שיש להם'".

עד היום ציריך הייתה מין סוג של מקום מקלט נוח, כזה שבו גם לארגון מושחת כפיפ"א אין בעיה להתנהל בו באופן שערורייתי חסר תקדים. אבל זה תקופה שהשווייצרים מבצעים בדק בית וניקוי יסודי. העובדה שהבקשה לסיוע בחקירת אנשי ארגון הכדורגל העולמי, הגיעה אליהם מהתביעה הכללית של מחוז ניו-יורק מזרח, נוחה להם מאוד. בשעות הבוקר המוקדמות נכנסו שוטרים למלון ועצרו בכירים מקונפדרציית הכדורגל של צפון ומרכז אמריקה, CONCACAF, ואלו ממתינים להסגרתם לארה"ב.

כבר תקופה ממושכת ידוע כי אנשי ה-FBI חוקרים את העסקאות סביב זכויות השידור, השיווק והחסויות של הטורנירים האחרונים בצפון ומרכז אמריקה. אבל כמו שפרסמה כאן התביעה הכללית השוויצרית היום בשעות הצהריים, מתברר שהאמריקאים רק חיכו להזדמנות שבאה עם קונגרס פיפ"א.

על מנת לנצל מקסימלית את המצב, פשטו אנשי התביעה במקביל על משרדי פיפ"א ואספו מסמכים ומידע, הנוגעים גם לחקירה האמריקאית וגם לחקירה השווייצרית. כן כן, אלו לא רק האמריקאים - גם פה בשווייץ מתנהלת זה כמה חודשים חקירה נגד פיפ"א.

כדור השלג התחיל להתגלגל, השווייצרים הבהירו שהפעם הם רציניים לחלוטין, ועכשיו "עיר פיפ"א" כמרקחה. אנשים מתרוצצים ממלון למלון, בין הכנס הרפואי שמתרחש כבר במרכז הירידים, לבין מסיבת העיתונאים שכינס וולטר דה גרגוריו, דובר פיפ"א בבית הארגון המפואר. דה גרגוריו לא השיב על שאלות, וידע רק למסור שבכלל פיפ"א היא זו המתלוננת נגד השחיתות (רק בחקירה השוויצרית) ושהיא הנפגעת המרכזית. הארגון משתף כמובן פעולה עם החוקרים בצורה מלאה מתוך אינטרס לשפוך אור על המאורעות.

"זהו רגע קשה לארגון", אמר הדובר, "אבל הקונגרס יתקיים כרגיל בגלל שאינו קשור לחקירה. הנשיא בלאטר והמנכ"ל ואלקה אינם נחקרים". אבל גם פה, טרם נאמרה המילה האחרונה. מי יודע לאן תגיע הפעם החקירה. יותר מדי אנשים הקרובים לבלאטר, המנהיג הכל-יכול, נופלים כמו זבובים.

בתוך כך, הדרישה הפלסטינית להחרמת ישראל מילאה עדיין את העיתונים בבוקר. "ג'יבריל ראג'וב נחוש לדון בדרישה להשעיית ישראל", כתב הבוקר ה"טאגסאנצייגר" בציריך. אולי זהו הסיכוי של בלאטר להסיט אש - להזכיר לכל העולם שהוא ופיפ"א הרי שם בשביל לשים דגש על הקונפליקט, ולנסות לגשר בין הצדדים.