כמה תעלה חופשה משפחתית בארץ ביולי-אוגוסט?

כמיליון ישראלים צפויים לנפוש הקיץ במלונות בארץ, למרות שהם ישלמו יותר לעומת חופשה בחו"ל ■ מי שיעדיף לנפוש באמצע השבוע ישלם יותר מאשר בסופי שבוע ■ אילו פתרונות מוצעים למשפחה בת 5 נפשות?

קשה להשוות בין חופשת קיץ משפחתית בארץ לבין חופשה בחו"ל בשל השוני במרכיבים, אך ללא ספק חופשה כחול-לבן, מקבילה פחות או יותר, כמעט תמיד תהיה יקרה יותר.

על יוקר המחירים במחוזותינו אנו למדים גם ממדד מחירי הלינות המפורסם בעולם: Hotel Price Index, שקבע כי מחיר לילה ממוצע במלון בישראל - שעמד בשנת 2014 על 212 דולר - נחשב ליקר יותר מרוב ערי אירופה.

212 דולר ללילה הם מחיר ממוצע שנתי המרכך את יוקר המחירים של שיא העונה, בחודשים יולי-אוגוסט. "חופשת קיץ משפחתית ממוצעת לזוג הורים ו-3 ילדים על בסיס חצי פנסיון במלון ברמת 5 כוכבים באי רודוס עולה פחות מ-10,000 שקל, כולל הטיסה. חופשה דומה פחות או יותר בארץ עולה מאות שקלים יותר, וזה מבלי לעלות על מטוס, לעבור בדיוטי פרי ולשנות אווירה", אומר רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא.

המלונאים מנמקים באופן מסורתי כי מחירי בתי-המלון בארץ הוגנים, ויכלו להיות הוגנים עוד יותר אילולא עלויות התפעול הגבוהות (כ-20% יותר ממלונות באירופה). למרות האמור, אין להם סיבה לדאגה. הצפי הוא לתפוסות גבוהות גם במהלך קיץ 2015.

כך למשל, דודו עוז, מנכ"ל "הגושרים מלון בטבע" בקיבוץ הגושרים בצפון הארץ, מדווח נכון להיום על תפוסה של 90% בחודשים יולי-אוגוסט, שצפויה להגיע ככל שנתקרב למועד ל-100% תפוסה.

עוד מסבירים המלונאים כי השיקול של הישראלי היכן לנפוש אינו רק שיקול של מחיר אלא גם מרחק, זמן ונגישות נוחים יותר - אחרת ישראל לא הייתה מדורגת במקום גבוה בעולם בצריכה של תיירות פנים.

"יותר ממיליון ישראלים צפויים לנפוש בבתי-מלון ברחבי הארץ בקיץ הקרוב, ובעיקר באילת, ים המלח, תל-אביב, ירושלים וטבריה", מעריך יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס.

עוד הוא מעריך כי חופשת קיץ משפחתית (4 נפשות) ל-3 לילות על בסיס חצי פנסיון תעלה במלון 4 כוכבים בארץ כ-7,000 שקל בממוצע וכ-12 אלף שקל בממוצע במלון ברמת 5 כוכבים.

לטענתו, המחירים השנה זולים בכ-8%-15% לעומת אשתקד, בעיקר בשל הירידה בהגעת תיירים לישראל בעקבות השלכות "צוק איתן".

כמה תעלה חופשת קיץ בארץ
 כמה תעלה חופשת קיץ בארץ

יקר יותר באמצע השבוע

אז כמה תעלה לכם חופשת קיץ משפחתית בארץ? מבדיקת "גלובס" עולות כמה נקודות המשפיעות על הכיס: חופשה באמצע השבוע (ראשון עד חמישי) יקרה יותר בחודשים יולי-אוגוסט מחופשה בסוף שבוע (חמישי עד שבת).

"הסיבה לכך", מסבירה שמחה אלפסי, סמנכ"לית תיירות פנים באיסתא, "נעוצה במחזורי המכירות שמכתיבים בתי-המלון בארץ: באמצע השבוע ניתן להזמין מינימום 4 לילות בין הימים ראשון עד חמישי - בשעה שבסופי שבוע החופשה מסתכמת במינימום 3 לילות, מיום חמישי ועד ראשון".

זאת ועוד, ככל שמתקרבים למועד, הביקושים לחופשה באמצע השבוע גבוהים יותר, ובתי-המלון, המעוניינים למלא חדרים גם בסופי שבוע, יוצאים במבצעים מיוחדים.

"חופשה באמצע השבוע מבוקשת יותר מסוף שבוע, כי משפחות מעדיפות לנצל כמה שיותר ימי חול בבית-מלון כפתרון לילדים הנמצאים בחופשה - ופחות סופי שבוע שבהם גם ככה לא עובדים, ולא צריך למצוא מסגרת לילדים", אומרת אלפסי.

פרמטר נוסף המייקר את החופשה הוא מספר חדרי האירוח למשפחה המונה 5 נפשות ומעלה. ישנם בתי-מלון המציעים "חדרי משפחה" - חדרים מרווחים המתאימים לתא המשפחתי האמור, ומנגד ישנם בתי-מלון שמשפחה בת 5 נפשות תיאלץ להתארח בשני חדרים נפרדים (עם או בלי דלת מקשרת).

"שני חדרים אמנם מייקרים את האירוח, אך הפער במחיר בין חדר משפחה לשני חדרים נפרדים - אינו משמעותי, וישנן לא מעט משפחות, בעיקר עם ילדים מתבגרים, שדווקא מעדיפות להזמין שני חדרים נפרדים במקום חדר אחד לכל בני המשפחה, בגלל הפרטיות", אומרת אלפסי.

כך למשל, משפחה בת 5 נפשות תשלם בחודש יולי עבור 4 לילות על בסיס ארוחת בוקר בגושרים מלון בטבע שבקיבוץ הגושרים בצפון הארץ כמעט 7,000 שקל בחדר משפחה המוגדר במלון "חדר גלריה" - לעומת כמעט 8,000 שקל בשני חדרים נפרדים עם דלת מקשרת. וכך גם בחודש אוגוסט: 8,080 שקל בחדר אחד - לעומת 9,200 שקל בשני חדרים עם דלת מקשרת.

אך לא תמיד זוהי תמונת המצב. מבדיקת "גלובס" מצטיירת גם התמונה ההפוכה: שני חדרים נפרדים זולים יותר מחדר אחד. כך למשל, 4 לילות בחודש יולי (בין התאריכים 5-9) במלון רימונים מינרל בטבריה יעלו למשפחה בת 5 נפשות בחדר אחד, המוגדר במלון "סוויטת ג'וניור": 5,178 שקל - לעומת 4,130 שקל בשני חדרים נפרדים באותו מלון. וכך גם בחודש אוגוסט, אז המחיר עבור מספר לילות זהה באותו מלון יעלה קרוב ל-10,000 שקל בסוויטה, שהם 1,000 שקל יותר לעומת שני חדרים נפרדים.

ועוד נקודה: בנקודת זמן זו ניתן למצוא פערים של 20%-30% במחירי אירוח בבתי-מלון לפני ואחרי תשעה באב שחל ב-26 ביולי.

כך למשל, חופשה של 4 לילות במלון קראון פלזה באילת תעלה למשפחה בת 5 נפשות כמעט 7,500 שקל לפני תשעה באב (ביולי), לעומת כמעט 9,000 שקל אחרי הצום (בתחילת אוגוסט) - פער של 1,330 שקל.

פער גדול בהרבה, של קרוב לכ-3,000 שקל, מצאנו במחיר של חופשה במלון ישרוטל המלך שלמה באילת: 7,360 שקל למשפחה בת 5 נפשות ב-19-23 ביולי - לעומת 10,092 שקל בתחילת אוגוסט, אחרי תשעה באב.