מלחמת עוה"ד ורוה"ח: רבים על לקוחות "הגילוי מרצון"

נוהל "הגילוי מרצון" של רשות המסים מצית מלחמה בשאלה מי ייצג את הנישום ■ ראש פורום המסים בלשכת רוה"ח, עופר מנירב, כתב מכתב זועם בנושא לראשי פורום המסים בלשכת עוה"ד, מאיר לינזן וזיו שרון

עו"ד מאיר לינזון ועו"ד עופר מנירב / צילום: איל יצהר גיל יוחנן
עו"ד מאיר לינזון ועו"ד עופר מנירב / צילום: איל יצהר גיל יוחנן

בשעה שעל שולחנות הפקידים ברשות המסים נערמת ערימה עצומה של בקשות של נישומים להיכנס לגדרי נוהל גילוי מרצון, מאחורי הקלעים, בשוק המייצגים, מתהווה סכסוך בין עורכי הדין לרואי החשבון לגבי השאלה מי צריך לייצג את הנישומים ולגרוף את הרווחים בגין העבודה שמייצר הנוהל. הנוהל, כידוע, ייצר עבודה רבה למומחי המס בארץ.

בעקבות המאבק העיקש שמנהלות מדינות רבות בהון השחור, פתיחת הגבולות והעברת המידע בין רשויות המס השונות בעולם, הבינו בעלי כספים ונכסים לא מדווחים ברחבי העולם כי אין להם ברירה אלא להכניס את רכושם לגבולות מדינתם ולדווח עליו כדין.

נוהל גילוי מרצון של רשות המסים מאפשר לישראלים לעשות זאת, מבלי להיות חשופים לסנקציות פליליות בגין הסתרת הרכוש עד כה. אותם ישראלים נהרו למשרדיהם של מומחי המס בארץ - עורכי דין ורואי חשבון - וביקשו את ייצוגם בנושא.

על רקע זה החל מאבק כוחות ומוחות בין עורכי הדין ורואי החשבון על כל נישום ושכר-הטרחה שהוא נושא עמו. בשורה התחתונה, עורכי הדין ורואי החשבון רבים על כל לקוח.

בשבוע שעבר עלה המאבק מדרגה, כאשר רו"ח עופר מנירב, יו"ר ועדת המסים והקשר עם רשויות המס בלשכת רואי החשבון, שיגר מכתב חריף לראשי פורום המסים בלשכת עורכי הדין, עורכי הדין מאיר לינזן וזיו שרון, במסגרתו הוא מאשים אותם בניסיון "לגזול" עבודה מרואי החשבון.

"בחודשים האחרונים חוזרות ונשמעות אמירות כאלה ואחרות של עורכי דין, ולפיהן בשל חיסיון עורך דין-לקוח, מוטב שעורכי דין יעסקו בגילוי מרצון מול רשות המסים, ולא רואי חשבון", כותב מנירב בפתח מכתבו, ומוסיף: "הייתי מסוגל להבין כאשר האמירות נעשות על-ידי עורכי דין פרטיים הרוצים להשיא את רווחיהם ולצמצם את התחרות - אף כי לדעתי, אמירות כאלה רק יפגעו באותם עורכי דין ויחזרו אליהם כבומרנג - אך לא כך הוא, ואינני מוכן לקבל זאת כאשר האמירות נשמעות מכם ומטעמכם (ראשי פורום המסים בלשכת עורכי הדין, כנציגים של הלשכה - א' ל"ו)".

לטענת רו"ח מנירב, התנהגות שכזו, מצד ראשי ועדת פורום המסים בלשכת עורכי הדין, מעיבה על היחסים הטובים ושיתוף-הפעולה הקיימים בין לשכת רואי חשבון ולשכת עורכי הדין ועלולה אף להביא להידרדרות ביחסים שתגרום הפסד רב לעורכי הדין.

"לא בגלל הפחד"

מנירב אף מוסיף איום מרומז להפסד שעלול להיגרם לעורכי הדין מהידרדרות ביחסיהם עם רואי החשבון. "שוו בנפשכם מה עשוי/עלול לקרות אם וככל שרואי החשבון, שהם-הם אלה שבעיקר מפנים את לקוחותיהם אליכם, יחליטו, לדוגמה, שלא להפנות לקוחות לעורכי דין כאלה ואחרים (בטוחני שאינכם רוצים להימנות על אותם עורכי דין)", הוא כותב.

לטענת מנירב, בחודשים האחרונים הביעו בפניו עורכי דין רבים העוסקים במסים הסתייגותם מהאמירה כי עדיף לפנות לעורכי דין לייצוג בנוהל גילוי מרצון, ואף ציינו בפניו כי יש מקום לקביעה מפורשת בחקיקה, שלפיה לרואי חשבון יינתן חיסיון זהה לזה שיש לעורכי דין, בכל הנוגע לייצוג בפני רשות המסים. "אך לצערי יש כמה עורכי דין אינטרסנטיים, שבמסווה של 'טובת הלקוח' מנסים להיבנות על גבם של רואי החשבון - וחבל", כותב מנירב.

עוד הוא מציין במכתבו כי האמירה כי נישומים שעושים גילוי מרצון מצויים בחשיפה היא אמירה נכונה, "אך הטלת מורא על הנישומים, במטרה להניאם מהתקשרות עם רואי חשבון, תשיג תוצאה הפוכה ותגרום לנישומים להתרחק בכלל מהליך הגילוי מרצון. כל עוד הנישומים לא יאמינו שמערכת המסים תתנהג כלפיהם ביושר ובהגינות, כפי שמתחייב מהליך הגילוי מרצון, וכפי שגם נעשה בשטח - הם לא ייכנסו בכלל להליך. הנישומים צריכים להגיע להליך הגילוי לאחר הכרה והפנמה כי זו הדרך הטובה ביותר עבורם, ולא בגלל פחד".

רו"ח מנירב מציין כי בכירי רשות המסים - לרבות מנהל הרשות, משה אשר, וסגנו לענייני חקירות, רון חכם - הצהירו לא אחת כי הם לא ידרשו ממייצג - עורך דין או רואה חשבון - לחשוף את פרטי לקוחו שלא מרצונו.

לדברי מנירב, כך זה גם פועל בשטח. "בכל שנות עבודתי ופעילותי, לרבות כנשיא לשכת רואי החשבון ויו"ר ועדת המסים שלה, לא נתקלתי ו/או הגיע לידיעתי ולו גם מקרה אחד בו נדרש רואה חשבון לחשוף את פרטי לקוחו בניגוד לרצונו", הוא מדגיש במכתבו לבכירי לשכת עורכי הדין.

"לחם חוקם של רואי החשבון"

מנירב גם מציין במכתבו כי דווקא רואי החשבון הם הכתובת הנכונה לנישומים שמעוניינים לפנות לרשות המסים, ולא עורכי הדין.

"לב-ליבו של הליך הגילוי הוא המשא-ומתן מול רשויות המס במטרה להגיע לתוצאת המס המיטבית, וסוד גלוי הוא כי הדיונים מול רשויות המס הם לחם חוקם של רואי החשבון, אשר, כדבר שבשגרה, מקיימים דיוני מס עבור לקוחותיהם (ולא עורכי הדין) ומגיעים להסכמי שומה. הדבר לא שונה כאשר מדובר בדיונים במסגרת הליך גילוי מרצון. עורכי הדין נכנסים לתמונה רק אם וכאשר מגיעים לערכאות", הוא כותב, ומוסיף כי "ברור לכולם שככל שבמהלך ההליך לא נפתחת חקירה, וההליך מסתיים בשלום - איש אינו צריך לחשוש".

את מכתבו מסכם מנירב בשאלה רטורית לגישתו: "האם באמת לקוחות ירצו להסתתר מאחורי חיסיון עורך דין-לקוח במקום בו הוא תיאורטי בלבד ולא אפקטיבי, במחיר של ויתור על ההזדמנות לעבוד עם רואי חשבון מקצועיים המנוסים בהתדיינות מול אנשי רשות המסים ובמיצוי חבות המס המינימלית והאופטימלית? נראה כי התשובה לשאלה ברורה".

על הרקע הזה קורא רו"ח מנירב לראשי פורום המסים בלשכת עורכי הדין, לינזן ושרון, לחזור בהם לאלתר מאמירותיהם "המסוכנות", לטענתו, ולהודיע באופן הברור והמפורש ביותר כי אין כל חשש שרואי חשבון ייצגו את לקוחותיהם בהליכים של גילוי מרצון והליכים אחרים מול רשות המסים.

בנוסף מבקש מנירב מפורום המסים של לשכת עורכי הדין לתמוך בשינוי חקיקה שייעגן, גם בחוק, את החיסיון של רואי החשבון בעיסוקם בייצוג ובטיפול מול רשות המסים, בדיוק כפי שיש לעורכי הדין.

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "פורום המסים של הלשכה קיבל את מכתבו של רו"ח מנירב, והוא נבחן בימים אלה במוסדות הלשכה המקובלים. כבכול פניותיו, גם הפעם רו"ח מנירב ייענה באופן אישי וענייני. לשכת עורכי הדין תמשיך בקיום שיתוף-פעולה פורה ומקצועי עם לשכת רואי החשבון, כפי שהתקיים עד היום".