הרבעון של קבוצת פוקס: למרות זינוק במכירות - צניחה ברווחים

הרחבת הפעילות והעיתוי של חג הפסח הזניקו את המכירות ברבעון הראשון, אבל גם את הוצאות המכירה והשיווק

הראל ויזל / צילום: איל יצהר
הראל ויזל / צילום: איל יצהר

קבוצת פוקס חתמה את הרבעון הראשון של 2015 עם עלייה מרשימה במכירות, הודות להתרחבות, אך במקביל עברה להפסד תפעולי.

פוקס ביצעה ברבעון מספר מהלכים שהרחיבו מאוד את פעילותה: בינואר היא השלימה את רכישת פעילות רשת מנגו בישראל, שמנתה 28 חנויות; בפברואר היא השיקה את רשת ההנעלה והאקססוריז צ'ארלס אנד קיט; ובמהלך הרבעון היא רכשה גם את פעילות ריטיילורס, שהפעילה 10 חנויות של נייקי.

תוצאות פוקס לרבעון הראשון
 תוצאות פוקס לרבעון הראשון

הרחבת הפעילות, לצד עיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון הראשון, הזניקו את מכירות הקבוצה ב-41%, ל-317.3 מיליון שקל. הרווח הגולמי של הקבוצה עלה בשיעור מתון יותר (37.7%) והסתכם ב-176.2 מיליון שקל. במקביל, שיעורו מהמכירות ירד מ-56.8% ל-55.5%.

הוצאות המכירה והשיווק של פוקס זינקו ברבעון בשיעור חד של 42.5% - תוספת הוצאות של 52 מיליון שקל - מה שגרר את פוקס להפסד תפעולי של 495 אלף שקל ברבעון, לעומת רווח תפעולי של 4.2 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2014.

בשורה התחתונה רשמה פוקס צניחה של כ-80% ברווח הנקי, שהסתכם במיליון שקל בלבד, בהשוואה לרווח נקי של 5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

מפילוח המגזרים עולה כי פעילות האופנה של הקבוצה - הכוללת את פוקס, פוקס הום, אמריקן איגל, דה צ'ילדרנס פלייס, צ'ארלס אנד קיט ומנגו - הסבה לקבוצה הפסד תפעולי של 6 מיליון שקל ברבעון. בין היתר, הפסד זה מיוחס להוצאות החריגות שהיו לפוקס ברבעון, בשל השקת רשת צ'ארלס אנד קיט.

מכירות רשת ללין, אשר פוקס מחזיקה ב-50% ממנה, עלו ברבעון ב-12.6%, ל-33.4 מיליון שקל, הודות לעיתוי הפסח. מאמצי המכירה המוגברים שחקו מעט את שיעור הרווח הגולמי של ללין, שעמד על 66.3%, לעומת שיעור של 66.7% אשתקד. ללין חתמה את הרבעון עם רווח תפעולי של 2.9 מיליון שקל, שהיוו 8.7% מהמכירות; לעומת רווח תפעולי של 3.2 מיליון שקל, שהיוו 10.9% מהמכירות.

שחיקה בחו"ל

מכירות פוקס לחו"ל ממשיכות להישחק - הן צנחו ברבעון ב-30%, והסתכמו בכ-11 מיליון שקל בלבד. עם זאת, הפעילות הניבה רווח תפעולי של 2.9 מיליון שקל (26.8% מהמכירות).

פוקס מחזיקה גם ב-50% מהרשתות סאקס, בילבונג, יאנגה, רשת דוכני הנעליים מרשה בלרינה, והחל מ-1 במארס גם ב-10 חנויות של המותג נייקי. המכירות בתחום זה עלו ב-50.6%, והסתכמו ב-47.7 מיליון שקל, בין היתר הודות לצירוף מכירות יאנגה, והניבו רווח תפעולי של 3.6 מיליון שקל (7.6% מהמכירות).