תביעה נגד מפעילת דף הפייסבוק "נלחמים בישראלי המכוער"

התובע: "מלחמה שכזו? לא על חשבון גבם וכבודם של אזרחים תמימים" ■ הדקה ה-90: "דף הפייסבוק הוקם כשירות לציבור ואינו מניב לנו רווח כספי"

עמוד הפייסבוק של "נלחמים בישראלי המכוער" / מתוך הפייסבוק
עמוד הפייסבוק של "נלחמים בישראלי המכוער" / מתוך הפייסבוק

"איזה חרא יותר גדול - זה שהושאר על המדרכה... או זה שנתן לכלב שלו להשאיר את זה על המדרכה... בחור יקר - הרווחת את השיימינג שלך ביושר", כך נכתב לכאורה בפוסט בעמוד הפייסבוק "נלחמים בישראלי המכוער", בשיאו של גל ה"שיימינג" ("ביוש") של החודשים האחרונים. האם כותבת הפוסט תיאלץ לפצות את התובע שתמונתו פורסמה בצד הפוסט?

התובע הגיש היום (ב') תביעת לשון הרע בסך 100 אלף שקל נגד מפרסמת הפוסט, באמצעות עורכי הדין גיא אורן ויואב קליין. התובע, כוכב אותו פוסט, טייל עם כלבו וצולם על-ידי הכותבת, לאחר שלטענתה לא ניקה את גללי כלבו מהרחוב.

התובע מכחיש את מה שמיוחס לו, אך טוען כי גם לו סברה הכותבת שכך אכן עשה, לא זו הדרך להילחם במעשים מסוג זה. "יש דרך וצורה נאותים למלחמה שכזו, ודאי שלא על חשבון גבם וכבודם של אזרחים תמימים ולא באמצעות פרסום שקרים, אחרת - הפוסל במומו פוסל", נטען בכתב התביעה.

יחד עם הכותבת, נתבעה חברת הדקה ה-90, המפעילה לטענת התובע את עמוד הפייסבוק "נלחמים בישראלי המכוער". לטענת התובע, הדקה ה-90 ביקשה לעשות הון מקמפייני "שיימינג" שנעשו פופולריים עד לאחרונה, ולכן קידמה את הפוסט הפוגעני לכאורה מתוך מטרה מסחרית.

"הדקה ה-90 לא הסתפקה ב'שיתוף' (share) של הפוסט, אלא פעלה באופן אקטיבי, העתיקה את הפוסט שפורסם במקור תחת שמה של (הכותבת)... ופרסמה אותו כפוסט שלה, שפורסם במסגרת קמפיין שיווקי ממומן הרודף אחר רייטינג לשם עשיית עושר. בכך גרמה הדקה ה-90 באופן אקטיבי לכך שהפוסט הפוגעני יגיע לעיניהם של כל גולשי עמוד הפייסבוק שבבעלותה ולחבריהם וחברי חבריהם וכן הלאה, וזאת לשם השאת רווחיה שלה והגדלת הרייטינג של עמוד הפייסבוק שלה. במקרה זה עשתה כל זאת על חשבון פגיעה בשמו הטוב של התובע".

פגיעה או אופורטוניזם?

לטענת התובע, הפוסט נגדו זכה בסך-הכול למעל 104 שיתופים וכ-660 לייקים, ונחשפו אליו 35 אלף איש. לא מדובר בחשיפה גדולה ביחס לקמפייני "שיימינג" דומים, דוגמת הקמפיין במסגרתו הואשם אריאל רוניס ז"ל בגזענות.

רוניס הוא אותו אדם שהתאבד לפני כשבוע, לאחר שהיה במרכז קמפיין "שיימינג" בו הואשם שהתנהל בגזענות במסגרת תפקידו במשרד הפנים. את הקמפיין נגד רוניס שיתפו כ-6,000 אנשים, ורוניס טען בפוסט שקדם להתאבדותו כי כל אחד מהשיתופים והתגובות הרבות היו כחץ קטן בלבו.

מאז התאבדותו של רוניס התפרסמו מאמרים רבים על נזקי תופעת ה"שיימינג" והחשש מ"משפט שדה ציבורי" שנעשה לאנשים ללא בירור העובדות. אחד מאותם נזקים הוא, כנראה, תביעות של מי שעשויים לראות בעצמם קורבנות "שיימינג".

הדקה ה-90: עמוד הפייסבוק - שירות לציבור, ללא רווח

מהדקה ה-90 נמסר: "העמוד 'נלחמים בישראלי המכוער' הוקם לפי כחודשיים במטרה להרתיע מהתנהגויות אלימות, תוקפניות או כאלה שפוגעות במרחב הציבורי. כנותני שירות הורגלנו לחשוב שהלקוח תמיד צודק, והחלטנו לצאת למאבק נגד 'הישראלי המכוער', שמרשה לתקוף נותני שירותים או לחילופין לראות במרחב הציבורי (בכביש, במגרש החניה, ואפילו במדרכה) כבשלו.

"מאז הקמתו, העמוד קיבל אלפי פניות עם מקרים שונים ונקט משנה זהירות בהעלאת ופרסום חומרים. אנו מנהלים בקרה על הפניות שמתקבלות מגולשים המתעדים התנהגויות לא ראויות ומסתמכים על פרטי המקרה כפי שמועברים על-ידי הפונים.

"במקרה זה, הגברת שפנתה לעמוד, תיעדה את התובע באופן עצמאי, ללא התערבות מנהלי הדף. עם קבלת הפנייה מהגברת פרי להסרת הפוסט המדובר בשל התביעה שהוגשה נגדה, מנהלי העמוד הסירו את הפוסט, בהתאם למדיניות הודעה והסרה שאנחנו מפעילים בעמוד באופן שוטף.

"יודגש כי קבוצת הדקה ה-90 הקימה את העמוד כשירות לציבור, ואינה נהנית משום רווחים כספיים מהעמוד - בניגוד לנטען בכתבה.

"במסגרת המעורבות בקהילה והשירות לציבור, הדקה ה-90 הפעילה בעבר את עמוד 'מנחיתים את המחירים' להורדת מחירי הקפה בנתב"ג, ואף הצליחה עקב כך להורידם באופן משמעותי; וכן הפעילה את עמוד הפייסבוק 'אנחנו הישראלי היפה' שמשתף בתופעות חיוביות המתקבלות על-ידי הציבור. קבוצת הדקה ה-90 תמשיך לנצל את משאביה לטובת הציבור באחריות.

"קבוצת הדקה ה-90 מעודדת שיח ציבורי בנוגע לגבולות חופש הביטוי ולתופעת השיימינג, ובמידת הצורך תתמודד גם במישור המשפטי".