הנפט לאן?

מה אפשר ללמוד מהעלויות של מיכליות האחסון ומהמצב הטכני?

חביות נפט / צילום: שאטרסטוק
חביות נפט / צילום: שאטרסטוק

אחת מן הדילמות הקשות של כל סוחר-משקיע, ויש כמה כאלה, נמצאת באופי ההתייחסות לתיקונים הטכניים במגמה. גם משקיעים פונדמנטליים, אשר קטונתי מלהשתייך אליהם, חייבים לשאול את עצמם את השאלה: האם הרעיון, אשר הביא אותי להשקעה בנכס, עדיין בתוקף? האם השינוי בתנועת המחיר מראה לי מצב שונה מן המצופה? בעצם, האם הוא מבשר על הבאות?

זו בדיוק הסיטואציה המעניינת שבה נמצאים הסוחרים-משקיעים העוקבים אחר מחירו של הנפט היום - נכס אשר היה במגמה יורדת, וזאת מן השיאים של 2012 ו-2014. היו סיבות טובות לירידה הגדולה, אבל האם אלו השתנו? האם העלייה האחרונה במחיר ה"זהב השחור" אומרת לנו שמשהו אחר, ושונה, קורה במהות הנוכחית? ברור שתשובה סופית לשאלות על שינוי מגמה, או תיקון טכני בלבד, תתקבל רק לאחר מעשה, אבל דעה זו מנסה לתת סבירות לגביה.

יש לזכור שהעלייה האחרונה גמעה אחוזים די רבים: מן התחתיות סביב 47 דולר (חוזה הברנט), לכיוון ההתנגדות סביב 70 דולר (!). יותר מארבעים אחוז מן התחתית.

ובכן, הבה נתרכז בשני אספקטים מעניינים במחיר הנפט: האלמנט הראשון מגיע מנגזרת שנייה של הפעילות בסחורה זו, אלמנט קצת מרוחק מן המחיר לחבית עצמו, וזו עלות ההשכרה של מיכליות הנפט המשמשות לאחסון זמני של אותה סחורה. לפניכם גרף המייצג את אותן עלויות:

משה-שלום-מיכליות-02-06
 משה-שלום-מיכליות-02-06

הגרף בנוי מציר אנכי, המייצג את מחיר ההשכרה ליום של מיכלית, כאשר השיא בסקלה מצביע על 100 אלף דולר ליום השכרה. הציר התחתון, האופקי, מייצג שנה שלמה של זמן.

בנוסף, על הגרף ניתן לראות את השנים השונות שבהן קיימים נתונים מן הסוג הזה.

השנה הנוכחית היא הקו האפור, שעדיין נמצא באמצע הדרך.

ומה אנו למדים מן הגרף הזה? שמחיר ההשכרה נמצא בשיא של 7 שנות המדידה, ברמה העונתית. זהו מצב מדהים של ביקוש יתר לתפוסה של מקום אחסון הנוזל האנרגטי החשוב. מה כל זה אומר לנו? לפחות דבר אחד: חלק נכבד מן הקניות האחרונות בנפט, אשר גרמו לעלייה היפה מעלה לא הלכו לצריכה, ולביקוש טבעי הנובע מן הכלכלה האמיתית, אלא לספקולציה על מחיר עתידי טוב יותר. וכך, בינתיים, מאחסנים הספקולנטים כמויות ענקיות, במחיר השכרה מאמיר ועולה.

את האלמנט השני שאני מביא בפניכם מגיע מן העולם של הניתוח הטכני. זהו הגרף השבועי של חוזה הנפט הבינלאומי (Brent):

משה-שלום-טכני-02-06
 משה-שלום-טכני-02-06

מה בעצם אנו מחפשים? לטעמי, עלינו להסתכל על תנועת המחיר במשקפיים של מגמה יורדת, ולחפש בה אישורים שמה שקרה מאז התחתית של תחילת 2015, אכן מראה סימנים של תיקון טכני לגיטימי, ולא יותר. במידה ונמצא כאלה, זה יחזק את ההשערה שבטווח הקצר-בינוני, עלינו לצפות לחידוש אותה מגמה יורדת. והנה הממצאים:

■ המהלך העולה הכולל, מסביבות 47 דולר, בנוי משלושה גלים יפים במיוחד: a-b-c. זוהי תבנית ידועה, ומפורסמת של תיקון טכני קלאסי, אחרי תנועה מגמתית חזקה (1 סגול).

■ אותו מהלך ניסה להגיע, אך לא הצליח בינתיים, לשליש תיקון (38.2% פיבונצי) (2 סגול). כפי שכל מי שלומד ניתוח טכני יודע, עומק תיקון מצביע בצורה בהירה על חוזקה של המגמה עצמה, וכאן, לפנינו, משהו המצביע על מגמה חזקה במיוחד עקב העומק המזערי שכל המהלך המתקן הצליח להשיג.

■ התיקון הטכני לא הצליח, עד כה, לגרום לאינדיקאטור המומנטום לעלות מעל רמת ה-0 הנחשבת לטריטוריה החיובית באינדיקאציה זו. זאת, למרות שהתאוצה החיובית הייתה די חזקה ביחס לתאוצה השלילית שהתקבלה במהלך היורד (3 סגול).

עד כאן האלמנטים שקרו כבר, ומה לגבי אלמנטים שיהוו עבורנו סימנים מעידים שאנו אכן חוזרים לתנועה המגמתית היורדת:

■ שבירה מטה של קו המגמה מספר 1, אשר תמך בכל העלייה עד כה.

■ שבירה של רמות התמיכה הנובעות מן השפלים של העלייה, דהיינו סביבות 60 דולר, ו-53 דולר.

■ ולבסוף, האלמנט הקריטי ביותר יהיה שבירה של התחתית סביב ה-47 דולר.

ממה שאנו למדים מן העלויות של מיכליות-האחסון ומן המצב הטכני, ניתן אכן לשער השערה מבוססת שהעלייה האחרונה הייתה תיקון, ולא התחלה של מגמה עולה חדשה. יש לנו אפילו סמנים שיאשרו זאת, בעתיד. אבל, ברצינות, האם חייבים את כל זה, כאשר אנו שומעים על ההאטה הדרמטית במספרי התמ"ג בארה"ב, סין, ואף באירופה המתרחבת כמותית?

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.