ברלין - העיר הראשונה בגרמניה שמטילה מגבלות על שכ"ד

מאתמול בעלי בתים יהיו מנועים מהעלאת דמי השכירות ביותר מ-10% מעל הממוצע המקומי ■ לדיירים חדשים המגבלה כבר קיימת על חוזי שכירות קיימים

ברלין קרדיט: שאטרסטוק.
ברלין קרדיט: שאטרסטוק.

ברלין הפכה לעיר הראשונה בגרמניה שבה נכנסת לתוקף חקיקה של פיקוח על דמי שכירות למגורים, בניסיון לעצור עלייה בדמי השכירות שהיא מהמהירות באירופה.

היומון הבריטי "גארדיאן" דיווח שמאתמול (ב'), בעלי הבתים בברלין לא יוכלו להעלות את דמי השכירות ביותר מ-10% מעל הממוצע המקומי. מגבלה זו קיימת כבר לגבי דיירים קיימים, אך כעת היא הורחבה לדיירים (חוזי שכירות) חדשים.

"תקרת השכירות חשובה מאוד לברלין מפני שההפרש בין שכירות לפי חוזים קיימים לחוזים חדשים גבוה מאוד", אמר ריינר וילד, מנכ"ל התאחדות הדיירים של ברלין. "הבעיה האחרת היא שיש לנו עוד 40,000 דיירים שנוספים בכל שנה. בגלל המצב הזה, שוק הדיור חזק מאוד".

ברלין היא חלוצת השימוש בחוק הארצי שאושר במארס בפרלמנט הגרמני שמאפשר הגבלת דמי שכירות באזורים עם מחסור בדיור. הברלינאים מספרים שהמרוץ אחרי דירות הופך לתחרותי יותר ויותר.

"חיפשנו דירה רוב השנה", אמר ולאסיס טריטאקיס, סטודנט. הוא ובת זוגו סופיה עם בנו בן 18 חודשים פינו דירה שהיו בה עוד שותפים ועברו לדירת חדר שינה אחד באזור קרויצברג באפריל. אבל במוקדם או במאוחר הם יצטרכו דירה גדולה מספיק שתכיל חדר גם עבור הבן. הם אומרים שאין להם הרבה סיכוי מול תחרות מצד דיירים במצב כספי חזק יותר. "אני לא יודע איך נעשה את זה", אומר טריטאקיס.

למרות שדמי השכירות נמוכים יחסית לבירות אחרות באירופה, וילד אומר שחיוני שברלין תמשיך להיות בהישג יד לתושבים שהכנסתם נמוכה יחסית. "אנחנו לא רוצים מצב כמו לונדון או פריז. המציאות שם היא שבעלי הכנסה נמוכה צריכים להתגורר באזורים המרוחקים יותר מן העיר".

וילד אומר שארגון הדיירים שלו היה רוצה לראות גם בנייה מואצת יותר של דיור בר השגה.

לקרסטין אפון, עיתונאית, והחבר שלה נדרשו שלושה חודשים וחצי למצוא דירת שני חדרי שינה רחבת ידיים בפרנצלאואר ברג, אחת השכונות הפנימיות היקרות יותר בעיר, שמתאפיינת בבתי קפה אורגניים ורחובות עטורי עצים.

השכירות הממוצעת בברלין עלתה מ-5.50 אירו למ"ר ב-2006 לקרוב ל-9 אירו למ"ר בשנה שעברה, לפי דו"ח של סוכנות הנכסים ג'ונס לנג לסאל. ב-2013-2014 השכירות עלתה ביותר מ-9%.