תעזבו את נדב פרי

מה קרה, לעיתונאי אסור להתקדם? רק לפוליטיקאים?

נדב פרי / צלם: איל יצהר
נדב פרי / צלם: איל יצהר

דקה אחרי שצייץ בטוויטר שהוא עוזב את התקשורת ועובר לעבוד בדלק קידוחים ואבנר כמנהל את תחום התקשורת בשותפויות הגז, התחיל נדב פרי, הכתב הפוליטי הפורש של ערוץ 10 ומגיש "המטה", לחטוף אש וכותרות בסגנון "הון-שלטון-עיתון", כאילו המעבר שלו מסיקור הכנסת והפוליטיקה לעסקים הוא חטא נוראי שיש להתבייש בו.

גילוי נאות: הופעתי לא פעם כפרשנית בתוכנית "המטה" שהגיש פרי, ואני חושבת שהוא היה כתב מצוין ורהוט, והוא אבידה לעיתונות. אבל האם פרי היה צריך למות עם מקרופון ביד בגלל שהתגייס לגלי צה"ל כשהיה בן 18 והתגלגל לעבודה בטלוויזיה, ואסור לו להחליף קריירה ולמנף את קשריו לטובתו האישית כי הוא עיתונאי? ממש לא.

בכל פעם שלעיתונאי נמאס להתפרנס גרוע ולסבול מחוסר יציבות במקום עבודתו, והוא מחליט לתפוס אומץ ולעשות שינוי כיוון - קופצים המצקצקים למיניהם ומבקרים את "המעבר החד" שהוא עושה, שלדעתם הוא סמל לחוסר ניקיון-כפיים.

כך היה כשיאיר לפיד, עפר שלח ומיקי רוזנטל עברו לפוליטיקה, למרות שירדו ברמות השכר שהיו רגילים להם כטאלנטים בכירים וחשפו את עצמם לביקורת ציבורית. מה פתאום הם העזו לנצל את האהדה שצברו ככוכבי טלוויזיה למען הקריירה הבאה שלהם?

מה ציפו שהם יעשו? שיישבו שנה בבית ויפתרו תשבצים, או יעבדו בנקיון, כי פרנסה אחרת מיד תעורר תהיות על ניצול מעמדם, ורק אז ינסו להזכיר לחברי המרכז ולציבור מי הם?

למה לעיתונאים אסור לעשות מה שלכל מי שטווה קשרים טבעי ומותר לעשות? ואם יש למישהו בעיה עם מעברים מהסוג הזה - בבקשה, שיתכבד ויגיש הצעת חוק לצינון עיתונאים. ספק אם זה יעמוד במבחן בית המשפט.

ראשי ממשלה לשעבר הופכים למרצים מבוקשים בשכר גבוה מאוד ברחבי העולם. בנימין נתניהו עשה את זה בעיקר בארה"ב, ואהוד ברק קנה בכסף הזה נדל"ן יקר. מה זה אם לא ניצול של מעמד ופרסום?

המעבר של פרי הרבה פחות גרוע בעיניי ממעברם של קצינים בכירים בצבא, שמנצלים את הידע שרכשו במשכורת ששולמה להם בכספי ציבור, כדי לעמוד בראש חברות שמוכרות ידע צבאי או נשק לממשלות זרות. זה מותר - כי קוראים לזה חופש העיסוק.

עיתונאים יכולים להפוך ללוביסטים - אבל לפרי אסור, כי פרי, שלא היה כתב כלכלי ולא סיקר את חברות הגז, עשה את הבלתי יעשה וחבר לטייקון האיום ונורא יצחק תשובה.

האמת? הבחירה של תשובה בפרי היא לא פחות ממבריקה מבחינתו. המהלך הזה מוכיח על חשיבה מחוץ לקופסה. פרי מכיר את הכנסת מכל הכיוונים, יודע את הסודות הכי כמוסים של חברי הכנסת - וכן, יכול להועיל לתשובה במאבקו ברגולציה.

שלי יחימוביץ', שאינה מחבבת את דלק קידוחים והעומד בראשה, בלשון המעטה, התנפלה ראשונה על הכתב בדימוס. "חבל שהשם תשובה נשמט מההודעה המכובסת", אמרה בזלזול.

מוזר לשמוע את המשפט הזה ממי שראיינה בעדינות את עמיר פרץ בפריים-טיים - וכמה ימים אחר-כך הודיעה שהיא מצטרפת אליו לרשימת העבודה. סליחה, לה מותר.