עוד קריסה בנדל"ן: גיה בנייה ופיתוח מבקשת הקפאת הליכים

מדובר בחברת ביצוע גדולה עם מספר לא קטן של פרויקטים פעילים בתחום הבנייה למגורים ■ על פי הבקשה להקפאת ההליכים, חובות החברה מסתכמים נכון למועד הגשת הבקשה בכ-30.2 מיליון שקל

קריסה נוספת של חברה בתחום הביצוע. חברת גיה בנייה ופיתוח בע"מ הגישה בקשה להקפאת הליכים. מדובר בחברת ביצוע גדולה עם מספר לא קטן של פרויקטים פעילים בתחום הבנייה למגורים.

במסגרת הבקשה להקפאת הליכים שהגישה היום החברה לבית המשפט, באמצעות עורכי הדין רמי קוגן ואוהד הראל ממשרד רמי קוגן, ביקשה החברה למנות את עו"ד קוגן ואת עו"ד אלונה בומגרטן ממשרד נשיץ-ברנדס-אמיר לנאמני החברה.

נזכיר כי בשנים האחרונות נקלע ענף הביצוע לקשיים, לאור המחסור בכוח-האדם המקצועי לצד רווחיות נמוכה של חברות הביצוע.

במסגרת הבקשה להקפאת ההליכים שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז נכתב כי: "בית המשפט הנכבד מתבקש לעשות שימוש בסמכותו ולהוציא מלפניו צו להקפאת הליכים למשך 45 יום ולמנות את עו"ד רמי קוגן ועו"ד אלונה בומגרטן כנאמנים לחברה בתקופת הקפאת ההליכים. למצער מתבקש בית המשפט הנכבד להורות במעמד צד אחד על צו האוסר חילוט ערבויות בנקאיות ו/או ערבויות חוק מכר עד למועד הדיון שייקבע במעמד הצדדים. בקשה זו מוגשת בבהילות, שעה שנכון למועד הגשת בקשה זו, עומדת החברה בפני קריסה כלכלית טוטאלית, עת היום, יום ה-1 ביוני 2015 בשעות הצהריים, עתידה להיחלט ערבות בנקאית בסך של 1.26 מיליון שקל שניתנה לטובת אחד ממזמיני הפרויקטים, כאשר דרישת החילוט נשלחה אל הבנק מפיק הערבות לפני שבוע ימים, אך בשל ניצול מצוקתה הכלכלית של החברה, עת למעשה הפרויקט הסתיים ולמזמין זה חוב כלפי החברה בסך של למעלה מ-2 מיליון שקל". עוד במסגרת הבקשה להקפאת הליכים מציינת החברה כי בנוסף לדרישה האמורה, קיימות עוד דרישות לחילוט ערבויות.

כאמור, לחברה מספר פרויקטים למגורים אותם היא מבצעת נכון למועד זה בהיקף של כ-170 מיליון שקל. "המדובר בחברה אשר הרכוש הקבוע שבבעלותה מהווה אחוז קטן משווייה, אשר מרביתו מתבסס על המוניטין שלה, הסיווג הקבלני שלה (הגבוה ביותר - ג'5) וניסיונה רב השנים כקבלן מבצע ראשי בתחום הבנייה למגורים", כך בבקשה, "בנוסף, החברה מבצעת נכון למועד הגשת בקשה זו 9 פרויקטים, מרביתם במרכז הארץ, אשר שוויים הכולל עומד על סך של למעלה מ-170 מיליון שקל. על כן, אילולא תתאפשר הקפאת ההליכים המבוקשת לצורך המשך פעילות החברה ומכירתה בטווח זמנים קצר, סיכויי הפירעון של נושי החברה יופחתו בעשרות אחוזים מיניה וביה. יתרה מכך, אילולא יינתן צו הקפאת ההליכים, עתידים להיקטע באיבם הפרויקטים עתירי התקציב אותם מבצעת החברה נכון למועד הגשת בקשה זו ובתוך כך, ישנו חשש לחילוט ערבויות בנקאיות (טיב וביצוע) בשווי כולל של כ- 8 מיליון שקל".

עוד במסגרת הבקשה להקפאת ההליכים מזהירה החברה כי: " במקביל, נושים של החברה, אשר השמועות בדבר קריסתה הכלכלית הגיעו לאוזניהם, מנסים לבצע סעדים עצמיים ברכוש הקבוע של החברה הפזור באתרים שונים ברחבי הארץ וכן להפעיל לחץ פסול על קברניטיה, תוך שהדבר מהווה העדפת נושים פסולה".

הפרויקטים הפעילים של החברה נכון להיום הם פרויקטים למגורים בערים קרית ים, חיפה, רמת גן, תל אביב וגבעתיים. לחברה עוד מספר פרויקטים שהושלמו ונמצאים בשלב מסירת יחידות הדיור והבדק. פרויקטים אלה ממוקמים באור עקיבא, גבעת אולגה, תל אביב, רעננה ותל אביב.

על פי הבקשה להקפאת ההליכים, חובות החברה מסתכמים נכון למועד הגשת הבקשה בכ-30.2 מיליון שקל. מתוכם חובות לבנקים (מזרחי טפחות והבינלאומי הראשון) שעומדים על כ-18 מיליון שקל.

"חובות שיצרו גיבנות כלכליות"

בבקשה שהוגשה לבית המשפט מגוללת החברה את הסיבות שהובילה אותה למצב הנוכחי. בין היתר נכתב כי מדובר בשינוי מדיניות הבנקים בכל הנוגע לליווי פרויקטים של החברה שהובילה לאי מתן אשראי לחברה, הזרמת הון של בעל השליטה בחברה לצורך העמדת ערבויות, הימשכות שלב הביסוס בפרויקטים שונים בשל אירועים בלתי צפויים וצו עיקול שהוגש כנגד נכסי החברה בסך 550 אלף שקל.

"הפסדי החברה נבעו בעיקר מאירועים חיצוניים חריגים שלא היו בשליטתה אשר יצרו 'גיבנות' כלכליות אותן הייתה צריכה החברה לכסות באמצעות הזרמת הון עצמי של החברה ושל בעל השליטה", נכתב בבקשה שהוגשה, "יחד עם זאת, לחברה פעילות בעלת רווחיות משמעותית בפרויקטים בתחום הבנייה למגורים אשר מצויים בראשיתם ורובם בשלבי סיום של שלב הביסוס, כך ששולי הרווחיות בפרויקטים אלה עתידים לעלות משמעותית בתוך זמן קצר. גיוס משקיע אשר יזרים הון לקופת החברה לצורך המשך הפעלתה והמשך ביצוע הפרויקטים, יאפשר תחילת פירעון של חובות החברה לנושיה".

בהמשך לכך ציינו נציגי החברה בבקשה כי בימים האחרונים התקיימו פגישות להכנסת משקיע לחברה: "בימים האחרונים ממש קיימו קברניטי החברה מספר פגישות עם מתעניינים פוטנציאליים להיכנס כמשקיעים בחברה ואותם מתעניינים פועלים במרץ ללמוד את פעילות ונכסי החברה מתוך רצינות ומוכנות אמיתית להשקיע בה ולהעמיד את המימון הדרוש לצורך מימוש הסדר נושים בר קיימא".

חשוב לציין כי זו לא הפעם הראשונה שהחברה נקלעת לקשיים ועל פי הבקשה להקפאת ההליכים, בשנת 2008 נקלעה החברה למצב כלכלי קשה כתוצאה מהמשבר העולמי ועליית מחירי חומרי הגלם לבנייה והגישה בקשה להקפאת הליכים בעקבות חובות בהיקף של כ-20 מיליון שקל. בקשה זו אושרה ובהמשך נכנס משקיע לחברה, בן ציון, שמחזיק היום בחלק הארי בחברה.

נזכיר כי בשנים האחרונות נקלע ענף הביצוע לקשיים וזאת בין היתר לאור המחסור בכח האדם המקצועי לצד רווחיות נמוכה של חברות הביצוע. כזכור, באוגוסט האחרון הגישה חברת הביצוע וייזום הפרויקטים הותיקה צ.לנדאו בקשה להקפאת הליכים בשל חובות של מאות מיליוני שקלים ובנובמבר אשתקד הוגשה בקשה דומה מצד חברת תשתיות גדולה וותיקה אחרת, מרדכי בנימין, שנכנסה להקפאת הליכים בשל חוב של כ-178 מיליון שקל.

חובות גיה בניה ופיתוח
 חובות גיה בניה ופיתוח