השגריר מאשכול

בחירתו של גדי ירקוני לראש מועצת אשכול יכולה להוות נכס לנכים בישראל

פרנקלין דלאנו רוזוולט, הנשיא האמריקאי שכיהן 4 קדנציות בתפקיד הרם (1933-1945), חלה בפוליו ובמהלך כל שנות כהונתו נעזר בכסא גלגלים. צלמי העיתונות שיתפו פעולה עם הנשיא בהסתרת נכותו ואלה שלא רצו לשתף פעולה, נתקלו בהתנגדות מצד סוכני השירות החשאי.

ככל הנראה, סברו הנשיא וצוותו כי הציבור האמריקאי אינו בוגר דיו כדי לראות מעבר לכסא הגלגלים או לנכותו של נשיאם. רוזוולט נחשב לאחד מהנשיאים הטובים והמוכשרים שידעה ארצות הברית, אשר חילץ את המדינה מהשפל הכלכלי הגדול והוביל את ניצחון בעלות הברית במלחמת העולם השנייה. נכותו של הנשיא האמריקאי לא עמדה מעולם לבחירה ומעולם לא סייעה או הפריעה לו בדבר. עובדה זו מנעה ממנו לשמש כשגריר האולטימטיבי של הנכים והאנשים עם מוגבלויות בארצו ובעולם כולו. לא כך הדבר בעניינו של גדי ירקוני שנבחר אתמול לתפקיד ראש מועצת אשכול.

ירקוני, שהיה מרכז המשק של קיבוץ נירים, הוא הפצוע האחרון של המלחמה האחרונה בעזה ("צוק איתן"). ירקוני איבד את שתי רגליו מפגיעת פצצת מרגמה כשיצא לתקן כבל חשמל בקיבוצו ביום האחרון למלחמה. שני חבריו, זאביק עציון ושחר מלמד שהיו עימו שם, נהרגו.

גדי ירקוני לא בחר להיות נכה, הוא בחר להיות ראש מועצה. תושבי המועצה לא בחרו אותו בשל נכותו אלא בשל כישוריו שאין קשר ביניהם לבין נכותו. זאת ועוד, גדי ירקוני יכול להיות ראש מועצה מצוין בגלל נחישותו, כישורי הניהול שלו והניסיון שלו ונכותו לא תפגע בתפקידו.

מצבם של נכים אחרים ואנשים עם מוגבלויות שכישוריהם לא נופלים מאלו של ירקוני, שונה מאוד מזה של ראש המועצה הנבחר. לא רק בשל העובדה שהם נכים זמן רב יותר. מדינת ישראל מפלה את אזרחיה הנכים והמוגבלים שנים רבות. יש לכך אין ספור דוגמאות והבולטות בהן הם סכומי הכסף המגוחכים שנותנת המדינה לנכים - עד כ-2,560 שקל כאשר חוק שכר מינימום מחייב מעסיקים לשלם לעובדיהם לא פחות מ-5000 שקל (החל מ-2017). כלומר המדינה מכירה בכך שפחות מסכום זה אינו מאפשר חיים בכבוד. בנוסף, העובדה שחוק שוויון לאנשים עם מוגבלויות משנת 1998 עדיין לא מיושם, וכאילו שלא די בכך, הגדילו לעשות הסיעות החרדיות בכנסת הנוכחית שביקשו (וקיבלו) פטור מהנגשת מוסדות חינוך דתיים לאנשים עם מוגבלויות.

בישראל של שנת 2015, אין כמעט נכים בעמדות ציבוריות בכירות. הסיבות לעובדה זו אינן העדר כישורים או יכולות. לו היו רבים כאלו, מצבם ומצבה של החברה הישראלית כולה היה טוב בהרבה. גדי ירקוני, שלפני קצת פחות משנה היה אדם בריא לחלוטין, לא נבחר, כאמור, להיות שגרירם של הנכים ואנשים עם מוגבלויות בישראל, אך אם רק ירצה, מצבו הייחודי ופעילותו יכולים לסייע לעשרות אלפי נכים ומוגבלים בישראל שזקוקים להכרה ולמתן הזדמנויות בחברה הישראלית.

הכותב הוא יועץ תקשורת בחברת NOW-YOU