עו"ד ברוך כצמן: "חוסר הניסיון של שקד עשוי להוות יתרון"

"הבעיות הגדולות שעומדות בפני שרת המשפטים אינן הגבלת כוחו של בית המשפט העליון או הוועדה לבחירת שופטים, אלא הסוגיות שמצריכות טיפול מיידי - כגון עינוי הדין והסחבת בבתי המשפט"

עו"ד ברוך כצמן / צילום: יונתן בלום
עו"ד ברוך כצמן / צילום: יונתן בלום

"שר משפטים לא חייב להגיע מהתחום המשפטי, כפי ששר הבריאות לא חייב להיות רופא. דווקא חוסר הניסיון של השרה איילת שקד והעובדה שלא באה מהתחום עשויים להוות, בנסיבות מסוימות, יתרון" - כך אומר בשיחה עם "גלובס" עו"ד ברוך (בוקי) כצמן, מומחה לליטיגציה מסחרית ואזרחית ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן.

לדבריו, "אני מאמין שבסופו של יום, השכל הישר והאחריות יגברו, ודברים שרואים משם לא רואים מכאן. אני מאמין ששקד תהיה מחויבת למערכת, תרצה לחזק אותה, ומקרוב היא תבין עוד יותר את חשיבותה של המערכת המשפטית".

עו"ד כצמן אומר כי "ייתכן שהעובדה ששקד באה מבחוץ תאפשר לה ללמוד בלי שיהיו לה דעות קדומות. כמובן, היא תיאלץ ללמוד את התפקיד לעומק, ולשם כך הייתי מציע לה להקים, עוד היום, 'פורום מייעץ' של אנשי מקצוע ממגזרים שונים, שיכול לסייע מאוד באיתור הכשלים הקיימים ובמציאת פתרונות. אני אפילו מציע לה את שירותיי.

"הבעיות הגדולות שעומדות בפני שרת המשפטים אינן הגבלת כוחו של בית המשפט העליון או הוועדה לבחירת שופטים, אלא אלה שמצריכות טיפול מיידי, כגון עינוי הדין והסחבת בבתי המשפט, שחשובים יותר לאזרח הקטן שמחפש צדק ומשפיעים על חיי היומיום של כולנו.

"אני מתנגד, כמובן, להחלשת העליון, צריך לשמור עליו - בית משפט עליון חזק הוא מערכת משפטית חזקה; וגם לפוליטיזציה של הוועדה לבחירת שופטים, שם הגענו לנוסחה טובה ומאוזנת שמתפקדת היטב".

- מה סוד ההצלחה שלך?

"ליטיגציה זה עניין של אופי מיוחד, זה צריך להיות משהו שטבוע בך. אני מזל שור, גם עקשן וגם תחרותי, וזה יתרון בליטיגציה. כי בליטיגציה, כמו בתחרות ספורט, התוצאה היא הכול; זה תחום מאוד מדיד - או שאתה ניצחת, או שהלקוח הפסיד".

- מה היית עושה לולא היית עורך דין?

"אני חושב שהייתי מתעסק במוזיקה, או שהייתי נוגע בחינוך. היום, כאב לילדים, אני רואה בכך חשיבות עליונה".

- איפה תהיה בעוד 10 שנים?

"אני אוהב את המקצוע שאני עוסק בו, ואני חושב שאמשיך לעסוק בו".

רזומה

■ אישי: עו"ד ברוך (בוקי) כצמן (52). נולד וחי בתל-אביב. נשוי למיכל (50, תכשיטנית), אב לשלושה: בן (21, חייל), עידו (18, מסיים י"ב), עמית (14, תלמיד).

■ מקצועי: מומחה לליטיגציה מסחרית ואזרחית. מגשר מוסמך. עורך דין מאז 1994. משרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן: סטאז' ועורך דין שותף. מייצג חברות בינלאומיות בדיונים מסחריים בבתי משפט, בוועדות ובגופי בוררות. מהישגיו המשמעותיים: פסק דין תקדימי ששינה הלכה בת 25 שנה בעניין "השנים האבודות". מגיש פינה משפטית בתוכנית הבוקר של ערוץ 10. חבר בית הדין העליון של איגוד הכדורסל. סגן נשיא לשכת עורכי הדין ומתמודד על ראשות ועד מחוז תל-אביב והמרכז.

■ בין לקוחותיו: חברת החשמל, ג'נרל אלקטריק, CAE (חברת שיווק הספורט הגדולה בעולם), בנק מרכנתיל, אוניברסיטת בן-גוריון, המועצה המקומית תל-מונד, המועצה האזורית רמת-הנגב, אתר וואלה, ערוץ ספורט 5, ערוץ 10 בסכסוך עם זכיינית ערוץ 2 רשת על שידור הישרדות, התאחדות הכדורגל בסכסוך עם צ'רלטון על שידור ליגת העל.

*** הראיון המלא עם עו"ד ברוך (בוקי) כצמן - במהדורה המודפסת של "גלובס".