סבן: אנחנו לפני צונאמי אנטישמי; אדלסון: נפעל יחד נגד החרם

עשרות ארגונים פרו-ישראלים מתכנסים בלאס וגאס עקב החשש מחרם בינ"ל נגד ישראל ■ מובילי הכנס, המיליארדרים שלדון אדלסון וחיים סבן, בריאיון לחדשות 2: ניאבק יחד

בלאס וגאס שבארצות-הברית מתכנסים נציגים מכ-50 ארגונים יהודים ופרו-ישראלים במטרה למצוא מענה לאיום החרם הבינלאומי על ישראל, איום שהפך למוחשי בשבוע האחרון. בריאיון מיוחד לחדשות 2 אומרים מארגני הכנס, המיליארדרים שלדון אדלסון וחיים סבן, כי בכוונתם לפעול בעוצמה מול כל גורם שיקרא תיגר על הלגיטימיות של ישראל.

"ה-BDS וארגונים אנטי-ישראלים ואנטישמיים הדומים לו עושים רעש רב בקמפוסים בארצות-הברית. מלבד זאת הם מייצרים כותרות בנושאים חשובים נוספים כמו בתעשייה וכדומה", אומר אדלסון. "החזון שלי לכנס הזה מבוסס על הרעיון שעלינו לפעול לראשונה במשותף נגד הניסיון לעשות דה-לגיטימציה לישראל. זה אתגר לגרום לקבוצות יהודיות שונות לעבוד יחד".

בשבוע האחרון הגיע החשש מפני חרם לשיאו, לאחר שמנכ"ל חברת אורנג' העולמית הצהיר כי אם הדבר היה תלוי בו - הוא היה מפסיק את עסקי החברה בישראל. סבן, מבעלי חברת פרטנר - נשאל האם הוא מאמין להתנצלויות שנשמעו מאז ולטענות שהדבר אינו נובע מפוליטיקה. "זה שקר בוטה", אמר איש העסקים הישראלי. "זו הסיבה שנשקול את כל האפשרויות העומדות בפנינו. דבר אחד בטוח: זה לא נגמר".

"כל חברה שתחליט להחרים עסקים עם ישראל תבחן את המקרה הזה, וכשאנחנו נסיים, הם יחשבו פעמיים אם הם רוצים לקרוא תיגר על ישראל או לא. סמכי עליי, זו רק ההתחלה", אומר סבן בביטחון, ושיגר בכך מסר לעסקים בינלאומיים נוספים, בכדי למנוע מהם לפעול בדרך דומה בעתיד.

היריבים הפוליטים חברו אחד לשני

ההתגייסות של שני אנשי העסקים בעלי ההשפעה יחדיו למשימה אחת נחשבת ליוצאת דופן, בין היתר משום שהם נמצאים בקצוות שונים של הקשת הפוליטית - בישראל ובארה"ב. אדלסון מזוהה עם המפלגה הרפובליקנית בארה"ב ובתמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו, ואילו סבן ידוע בתמיכתו ארוכת-השנים במפלגה הדמוקרטית.

"למרות שאני בטוח שנצביע אחרת בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016, כשזה מגיע לישראל - אנחנו לחלוטין על אותו גל. המטרה שלנו היא לשמור על האינטרסים של ישראל בארה"ב", אמר סבן והבהיר: "בנושא הזה אין בינינו חילוקי דעות".

"הוא דמוקרט, ואני רפובליקני, לישראל יש מעט מאוד קשר לזה", חיזק אדלסון את דבריו של שותפו לקיום כנס החירום בלאס וגאס. "אנחנו יכולים להשתמש בהשפעה שלנו, אם יש לנו כזו, עם כל אחד שאנחנו מכירים בממשל או בקונגרס האמריקאי לטובת חיזוק היחסים עם מדינת ישראל".

השניים נשאלו האם הקריאה לחרם בינלאומי על ישראל נובעת מאנטישמיות או מהמדיניות של ישראל בשטחים, שזוכה לביקורת קשה. "אני לא רוצה להיכנס למדיניות של ישראל, דבר אחד בטוח: אנחנו עומדים בפני צונאמי אנטישמי", אומר סבן. "ייתכן שבישראל לא מודעים לכך, אבל על-פי מחקר, רק 10% מהאמריקאים הם אנטישמיים. למען הדיוק, מדובר ב-33 מיליון בני אדם. זו חובתנו להראות מהי ישראל האמיתית".