טבע עוברת לרעננה: תבנה מטה בכחצי מיליארד שקל

המטה הגלובלי של ענקית התרופות צפוי לעבור מפתח-תקווה ■ הקרקע נרכשת מג'ורג' חורש, יבואן טויוטה בישראל ■ המהלך הוא חלק מתהליך ההתייעלות של טבע - אמור לחסוך לחברה עלויות של שכירת הנכסים

חברת טבע / צילום: רויטרס
חברת טבע / צילום: רויטרס

המטה הגלובלי של חברת התרופות טבע צפוי לעבור מפתח-תקווה לרעננה, כך נודע ל"גלובס". טבע, המנוהלת על-ידי ארז ויגודמן, בוחנת מזה תקופה את האפשרות לרכז את כל פעילות המטה שלה באתר אחד, ולשנות את המצב הנוכחי שבו הפעילות שלה מפוזרת על פני מספר אתרים.

ל"גלובס" נודע כי טבע החליטה לרכוש קרקע ולבנות עליה את מטה החברה, ולצורך זה היא ניהלה דיונים עם שלושה גורמים שונים: קרסו נדל"ן וישרס, המחזיקות בקרקעות בפתח-תקווה, וג'ורג' חורש, יבואן מכוניות טויוטה בישראל, המחזיק בקרקע באיזור התעשייה של רעננה צפון.

האפשרות שנבחרה בסופו של דבר הייתה הקרקע של חורש ברעננה. ההערכות הן שעלות הפרויקט כולו - רכישת הקרקע ובניית מטה בשטח של 40-50 אלף מ"ר - תגיע לכחצי מיליארד שקל. מהלך העברת המטה הוא חלק מתהליך ההתייעלות של טבע, והוא אמור לחסוך לחברה עלויות של שכירת הנכסים. ההערכות הן שהחיסכון השנתי יגיע לכמה מיליוני דולרים. בסופו של התהליך יעבדו במטה ברעננה כ-3,000 עובדי טבע.

המגרש אותו רוכשת טבע מחורש הוא חלק ממגרש ענק אותו רכש חורש עוד בשנת 2010 מידי חברת קומברס. המגרש, התחום בין הרחובות הדפנה, התדהר והדולב, משתרע על פני כ-55 דונם, ועל-פי פרטי העסקה באתר רשות המסים, הקרקע נרכשה תמורת כ-106 מיליון שקל.

חלק מהמגרש האמור (11 דונם) נמכר על-ידי חורש לפני כשנתיים לענקית התוכנה SAP. על-פי הפרטים באתר רשות המסים, המחיר ששילמה SAP על הקרקע עמד על כ-40 מיליון שקל. לאחר העסקה נותרו בידי חורש 44 דונם שאותם, או חלק ניכר מהם, רוכשת כעת טבע. לפי המחיר בעסקת SAP, ניתן להעריך כי טבע תרכוש את הקרקע בעלות של כ-160 מיליון שקל.

מעבר לעסקת מכירת הקרקע, והרווח הצפוי לבעליה, מרוויחה נוספת מהעסקה תהיה עיריית רעננה שתקבל לידיה פרויקט עתיר ארנונה.

מעיריית רעננה נמסר בהקשר זה כי היא "שמחה שטבע רואה בעיר מקום ראוי ומתאים להקמת מטה החברה הגלובלי בישראל. מעברה הצפוי לרעננה ייצר מקומות תעסוקה רבים, יפתח את הכלכלה ויאפשר לחברה להמשיך להתפתח ולהוביל".

נכון להיום ממוקם מטה טבע ברחוב בזל בפתח-תקווה, כשבנוסף היא פעילה בעוד כמה אתרים בעיר, בין היתר בפארק דניב ובבניין קודאק. מעבר לכך יש לטבע פעילות מסוימת גם בנתניה. בחברה בחנו מהי הדרך הנכונה להתייעל בתחום זה, והוחלט לרכז את הפעילויות מהאתרים השונים באזור למרכז אחד. המטרה היא לבנות קמפוס שיכלול כמה בניינים, ובו ירוכזו הפעילות המסחרית הבינלאומית של טבע, משרדי ההנהלה, המו"פ והמעבדות בתחום הייחודי (כאשר התחום הגנרי יישאר בכפר סבא השכנה). מעבר לכך, טבע פעילה בישראל גם ברמת חובב, ירושלים, שוהם ואשדוד, והיא תוסיף לפעול במקומות אלה.

קשר היסטורי

פעילותה של טבע בפתח-תקווה היא ארוכת-שנים, ובאתר האינטרנט של טבע אף מודגש הקשר ההיסטורי בין טבע לעיר, שנוגע גם לכך שפתח-תקווה נוסדה על-ידי יואל משה סלומון, אביו של חיים סלומון, שהיה אחד ממייסדי טבע בתחילת המאה הקודמת.

לפי הנתונים המפורסמים בדוחות טבע, לחברה יש כיום בפתח-תקווה שטחי נדל"ן בהיקף של למעלה מ-45 אלף מ"ר, מתוכם כ-35 אלף מ"ר המשמשים למטה החברה, והיתר כמעבדות מו"פ.

המיקום החדש של מטה החברה יהיה כאמור באיזור התעשייה הצפוני של רעננה, בסמוך לבניין המשרדים של חברת התוכנה SAP. מדובר בשטח שנמצא ליד מחלף רעננה צפון, באזור התעשייה שבו פועלות לא מעט חברות טכנולוגיה בולטות, ביניהן נייס, Texas Instruments ו-Waze. גם חברת הטכנולוגיה קומברס עברה באחרונה מרמת החיל בת"א למשרדיה החדשים באזור.

בעל הקרקע הנמכרת, ג'ורג' חורש, 70, הוא אחד מאנשי העסקים העשירים בישראל עם החזקות משמעותיות בתחומי הרכב, הנדל"ן וההיי-טק. חורש מחזיק בחברת יוניון השקעות ופיתוח, ומלבד יבוא רכבי טויוטה לישראל, הוא מחזיק, בין היתר, בזיכיון של רשת האופנה H&M בארץ. פעילות היבוא של טויוטה הניבה לחורש ב-2014 רווחי שיא, והחברה החזיקה ב-11.8% מנתח השוק בארץ. טבע נסחרת בבורסות של ניו-יורק ותל-אביב, ושווי השוק שלה הוא 51.4 מיליארד דולר.

מטבע נמסר בתגובה כי "החברה תשלים בימים הקרובים רכישת קרקע ברעננה עליה יקום בעתיד מטה החברה הגלובלי בישראל. כפי שהודיעה החברה לפני מספר חודשים, הקמפוס, שבנייתו תושלם בעוד כחמש שנים, יאחד את פעילות המטה הגלובלי הפזורה כיום במספר רב של אתרים.

"הקמפוס יעניק לעובדי טבע בארץ סביבת עבודה מתקדמת ונוחה וזאת לצד שימור המורשת של טבע ומייסדיה. הוא ימוקם בתוך סביבה ירוקה עם דגש על בנייה נמוכה אשר תעודד שיתוף פעולה תוך שימור הרוח המיוחדת של החברה. המקום הנבחר עונה בצורה הטובה ביותר לדרישות שהגדירה החברה בתחילת התהליך, ולצד מעבר מטה החברה לקמפוס מאוחד ברעננה תשמר החברה את מורשתה בעיר פתח-תקווה. בימים הקרובים תפרסם החברה בקשה להגשת הצעות לשם מציאת גוף אשר יתכנן ויבצע את הבנייה של הקמפוס ברעננה".

עיקרי המהלך הנדל"ני של טבע

■ רוכשת קרקע ברעננה מג'ורג' חורש ותבנה עליה קמפוס של כ-50 אלף מ"ר בחצי מיליארד שקל

■ בקמפוס ירוכזו כל הפעילויות הקיימות כיום באתרי החברה בפתח-תקווה ובנתניה

■ החיסכון הצפוי בעלויות השכירות הוא בהיקף של מיליוני דולרים בשנה