המלצה: להגביל שליטה של גופים ריכוזיים בשידורי אקטואליה

בין הגופים שלא יכולים להפעיל ערוץ חדשות: בעלי שליטה בעיתונים כמו שלדון אדלסון ונוני מוזס וגופים ריכוזיים בבעלות בעלי השליטה בערוצים 2 ו-10 - מוזי ורטהיים, אודי אנג'ל ויוסי מימן

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

האם חוות-דעת של הוועדה לצמצום הריכוזיות תביא למהפכה שתטלטל את שידורי החדשות בישראל? הוועדה, בראשותו של הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה, פרשה לבקשת מועצת הכבלים והלוויין את המלצתה באשר לגופים שאסור להם להשתתף במכרז להפעלת רישיון שידורי חדשות בישראל.

ההמלצה: למנוע מגופים ריכוזיים להשתתף במכרז או להפעיל ערוץ שמשדר חדשות. בין הגופים שלא יכולים לגשת למכרז כזה: בעלי שליטה בעולם העיתונות כמו שלדון אדלסון ונוני מוזס; וגופים ריכוזיים בבעלותם של בעלי השליטה בערוצים 2 ו-10 - מוזי ורטהיים, אודי אנג'ל ויוסי מימן.

מאז נחקק חוק הריכוזיות, מחויב כל גוף שעומד להקצות רישיון תשתית על גבי תשתית של המדינה להתייעץ עם הוועדה בראשות גילה, שבה חברים גם ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, והכלכלן הראשי של משרד האוצר, יואל נוה.

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מבקשת להיערך בימים אלה לסדרה של מכרזים להענקת רישיונות מעל גבי פלטפורמת "עידן פלוס" - פלטפורמת השידור החינמית של המדינה - וביקשה את המלצת הוועדה. מדובר בהמלצה בלבד, ואילו בפני בן-חי-שגב והמועצה ניצבת ההחלטה הסופית.

"חשש להגברת ההשפעה"

הוועדה החליטה להתמקד דווקא בשידורי החדשות, לאור העובדה שאחד הערוצים הנושאיים המדוברים אמור להיות ערוץ חדשות ייעודי. זו חוות-הדעת הראשונה שיוצאת מתחת ידה של הוועדה.

"נוכח יכולת ההשפעה של גופי תקשורת העוסקים בחדשות על השיח הציבורי ועל מקבלי ההחלטות, הוועדה סבורה כי הקצאת רישיון לגורם ריכוזי מעוררת חשש להגברת יכולת ההשפעה שלו על מקבלי החלטות וכתוצאה מכך להגברת הריכוזיות הכלל-משקית", נכתב בחוות-הדעת שהוגשה למועצה.

פרט לערוץ החדשות, מועצת הכבלים והלוויין צפויה לערוך, על-פי חוק, שורה של מכרזים לערוצים נושאיים נוספים, ובהם ילדים וספורט. בחוות-הדעת התייחסה הוועדה לשידורי חדשות ככלל על פלטפורמת העידן פלוס: "כיוון שגם ערוץ שאינו ייעודי לחדשות עשוי לכלול 25% תכנים אחרים, ממליצה הוועדה לאסור על שידורי חדשות או אקטואליה בכל ערוץ שבעל הרישיון לשדרו הוא גורם ריכוזי".

חוות-הדעת בנקודת זמן זו מעניינת לאור כוונותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתפקידו כשר התקשורת, לפתוח את שוק השידורים לכמה שיותר שחקנים, ובכלל זה בתחום החדשות. למעשה כמעט כל הגופים המשדרים היום את החדשות המובילות בישראל, חדשות 2 וחדשות 10, הם גופים ריכוזיים על-פי ההגדרה. ואולם החוק, שנחקק ב-2013, לא רטרואקטיבי.

השאלה תתעורר עם המעבר של זכייני ערוץ 2 וערוץ 10 לשיטת הרישיונות. לאור העובדה ששני ערוצים אלה משדרים מעל גבי פלטפורמת עידן פלוס, על מועצת הרשות השנייה יהיה להחליט אם הענקת רישיון לגוף שכבר יש לו רישיון בימים אלה היא הקצאה של רישיון חדש על פני תשתיות השייכות למדינה. אם יוחלט שכן, לא יוכלו בעלי השליטה הנוכחיים בחברות-האם של חדשות 2 וחדשות 10 להמשיך להחזיק בהן.

כך, מוזי ורטהיים ויצחק תשובה לא יוכלו להמשיך להחזיק בזכיינית ערוץ 2 קשת, ואילו אודי אנג'ל לא יוכל להמשיך להחזיק ברשת.

בעוד RGE, בעלת השליטה החדשה בערוץ 10, אינה ברשימת הריכוזיות - אחד מבעלי הקבוצה, לן בלווטניק, מצוי בה בשל קשריו העסקיים האחרים, כמו גם קבוצת מרחב של יוסי מימן, שמחזיקה ב-33% בערוץ 10, המשדר חדשות בהיקף גבוה.

לאור חוות-הדעת, מועצת הכבלים והלוויין תצטרך לקבל החלטה פוליטית במהותה. זאת לאור ההערכה כי גורמים בשוק המקורבים לנתניהו, ובהם "ישראל היום", יבקשו גם הם להתמודד על ערוץ חדשות באופן זה או אחר.

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר כי "חוות-הדעת של הוועדה הונחה על שולחננו, והיא תיבחן כחלק מכלל ההיבטים הנוגעים לשידורי חדשות, כולל ההיבט הכלכלי".