השביתה במוזיאון ישראל בירושלים נמנעה ברגע האחרון

(עדכון) - בעקבות הפנייה לביה"ד לעבודה, הצדדים סיכמו כי העובדים יקבלו תוספת שכר של 5% ובונוס חד-פעמי בסך 1,000 שקל לכל עובד

מוזיאון ישראל/ צלם:אוריה תדמור
מוזיאון ישראל/ צלם:אוריה תדמור

שביתה שתוכננה להיום (ב') במוזיאון ישראל בירושלים נמנעה ברגע האחרון לאחר משא-ומתן לילי בבית הדין לעבודה. בעקבות הפנייה לבית הדין לעבודה הגיעו הצדדים להסכמה לפיה העובדים יקבלו תוספת שכר של 5% ובונוס חד-פעמי בסך 1,000 שקל לכל עובד.

עובדי המוזיאון תכננו לסגור את שעריו ולקיים הפגנה ביום כינוס התורמים וחברי מועצת המנהלים למועצה הבינלאומית השנתית של המוזיאון. העובדים מוחים על שחיקת שכרם מזה כ-20 שנה.

שכר עובדי המוזיאון צמוד לשכר עובדי המדינה ומתעדכן במקביל לעליית השכר בכל המגזר הציבורי. עם זאת, עובדי המוזיאון טוענים כי במגזר הציבורי נהוגות תוספות שכר ייחודיות, שאותן לא קיבלו מזה שני עשורים, וכך נשחק השכר הריאלי במוזיאון.

בנוסף, העובדים נדרשו, לדבריהם, לקיצוצי שכר בתקופות שונות, ואלה לא הוחזרו.

על רקע זה הכריז ועד העובדים של המוזיאון על סכסוך עבודה, בגיבוי ההסתדרות.

אמש (א') הודיעו העובדים על עליית שלב במאבק ואיימו בשביתה, לאחר שלדבריהם המשא-ומתן הממושך עם ההנהלה סובל מסחבת ונענה בהצעות בלתי מספקות.

באסיפת עובדים אמש לקראת השביתה המתוכננת אמר יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים, דני בונפיל: "אתם עובדים נחמדים ומסורים, אף אחד לא סופר אתכם. הגענו ליום הזה שאנחנו חייבים להוכיח שאם לא יתנהל משא-ומתן, המקום ייסגר. אתם לא לבד".

מהנהלת המוזיאון נמסר: "הנהלת מוזיאון ישראל מלאת הערכה לעובדי המוזיאון. ועד העובדים דרש מההנהלה לתת תוספת שכר לכלל העובדים. ההנהלה הביעה את הסכמתה לשפר את תנאי העסקתם של העובדים, והיא מנהלת משא-ומתן רציני עם הוועד וההסתדרות".

"אמנות מודרנית, משכורות עתיקות"

במוזיאון ישראל כ-300 עובדים בדרג המקצועי והתפעולי. בימים כתיקונם, עובדי מוזיאונים אינם בולטים בשטח. הקהל פוגש בעיקר את היצירות והתערוכות המוצגות, ותפקידם של העובדים הוא להעצים את החוויה עבור הקהל ולהמעיט את נוכחותם שלהם.

בתקופה האחרונה עלו סכסוכי עבודה במוזיאונים לכותרות מספר פעמים, כאשר העובדים מוחים על קיצוצים וצמצומים, בשכרם ובתנאי עבודתם.

במוזיאון תל-אביב מתנהל סכסוך ממושך סביב צמצום הסדנאות ובעקבות זאת גם צמצום המשרות באגף החינוך של המוזיאון בבית מאירהוף. על רקע זה מתקיימות הפגנות של עובדי המוזיאון ותומכיהם - אמנים, הורים ותלמידים בסדנאות ועוד. הצמצומים נובעים מהחלטת עיריית תל-אביב להמיר חלק מהמבנה של מרכז מאירהוף לגני ילדים.

בעקבות המאבק צמצמה העירייה את תוכניתה והותירה יותר שטח לפעילות המרכז. כעת מנסה הנהלת המוזיאון למצוא מקום לסדנאות הקרמיקה והפיסול שנותרו ללא מענה.

עובדי המוזיאונים בארץ יכולים לקבל השראה מעמיתיהם בניו-יורק. בשבוע שעבר הפגינו עובדי ה-MOMA בניו-יורק בכניסה לנשף התורמים של המוזיאון, נשאו שלטים שקראו "אמנות מודרנית, משכורות עתיקות", והשוו את "חיתוכי הנייר של מאטיס" לחיתוך בביטוחי הבריאות של העובדים.