הדולר היציג טיפס ל-3.868 שקלים; ב"י רכש 100-150 מ' ד'

הדולר טיפס בכ-0.7%; האירו היציג ירד בכ-0.45% ל-4.309 שקלים ■ פרוטוקול בנק ישראל מגלה: המדדים החיוביים הכריעו נגד הורדת ריבית נוספת ■ FXCM ישראל: הטכנית, אנו עדיין מצויים בתוך הטווח הרחב שבין 3.8 ל-3.9 שקלים

דולר / צלם: רויטרס
דולר / צלם: רויטרס

מגמה מעורבת נרשמה היום (ב') בשוק המט"ח המקומי, כאשר הדולר היציג עלה ב-0.7% ל-3.868 שקלים, בעוד האירו ירד בכ-0.45% ל-4.309 שקלים. גורמים בחדרי מסחר מדווחים כי בנק ישראל התערב היום בשוק ורכש עפ"י ההערכות 100-150 מיליון דולר.

עליית מדד המחירים לצרכן במארס ואפריל הכריעה את הכף נגד הורדת ריבית נוספת בחודש יוני, כך עולה מפרוטוקול דיוני הוועדה המוניטרית של בנק ישראל על גובה הריבית שפורסם היום. הוועדה החליטה ב-25 למאי פה אחד להותיר את שיעור הריבית של הבנק ללא שינוי על 0.1% - שפל של כל הזמנים שאליו הגיעה הריבית במארס. [לסיפור המלא]

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, מציין כי "היתרון הגדול של ישראל במלחמת המטבעות העולמית הוא דווקא היותה מדינה קטנה. בניגוד למטבעות של כלכלות גדולות כמו אירופה או יפן, שהתחזקות הדולר מולן, פוגעת משמעותית ברווחיות של חברות אמריקאיות רבות, הרי שהתחזקות הדולר מול השקל היא דבר זניח מבחינת ארה"ב וזה מאפשר לבנק ישראל מעט יותר גמישות".

"הנגידה פלוג תוכל להרשות לעצמה לשמור על ריבית נמוכה לפרק זמן נוסף לאחר שהריבית בארה"ב תעלה, מבלי שהדבר יפריע לאיש, מצב שאמור לתמוך בהיחלשות השקל לעומת הדולר בטווח הבינוני. מנגד, ההתפתחות הזו מקטינה את הסבירות לריבית שלילית במדינת ישראל, שכן הלחץ להפחתת ריבית פוחת. פלוג תוכל לייצר הפרש ריביות על ידי המתנה ברמת הריבית הנוכחית עד לרגע שהשקל יפוחת לנקודה המתאימה מבחינתה", אומר קבין.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "שני גורמים עיקריים מניעים בימים הללו את המסחר בדולר העולמי, ומכאן שגם בדולר-שקל. מצד אחד, המשך השיחות והמגעים לפתרון בעיית החוב של יוון, ומצד שני ספקולציות הריבית של ארצות הברית ומצבה של הכלכלה הגדולה בעולם. ראינו את הדינמיקה הזו היטב בשבוע שעבר, כאשר בחלקו הראשון של השבוע הדולר היה נתון ללחץ על רקע התחזקות האירו והאופטימיות כי יוון ונושיה קרובים להסדר חוב, וביום שישי הקערה התהפכה והדולר זינק מעלה לאחר שדוח התעסוקה הצביע על תוספת גבוהה מהמצופה של 280 אלף משרות בחודש מאי, הנתון הטוב ביותר מאז דצמבר, מה שמיד הזניק שוב את ציפיות הריבית על הדולר.

"הדולר-שקל, שהיה נתון ללחץ שלילי לאורך כל השבוע והתקרב לגבול התחתון ב-3.8 שקלים, סיים דווקא חזק את השבוע ונסחר כעת סביב 3.86 שקלים. דינמיקה זו צפויה להכתיב את המסחר גם השבוע, כאשר מצד אחד הסוחרים יישאו עיניים לפסגת ה-G7 כדי לראות האם יוצאת משם בשורה בעלת ערך בסוגיית יוון. כל התפתחויות חיובית צפויה לתרום לחוזקו של האירו, ובהתאמה להחליש את הדולר. מצד שני, הסוחרים גם יעקבו אחר המשך הנתונים הכלכליים בארצות הברית והתבטאויות מצד בכירים בפד, כדי להעריך את הסיכוי להעלאת ריבית ראשונה כבר בספטמבר. ברמה הטכנית, אנו עדיין מצויים בתוך הטווח הרחב שבין 3.8 ל-3.9 שקלים. עלייה מעל 3.88 שקלים עשויה לדחוף לבחינה נוספת של התקרה ב-3.9 שקלים, ואילו ירידה מתחת ל-3.84 שקלים עשויה להאיץ את הירידה לעבר 3.8 שקלים".

קובי אלפי מאלפי בנדק מעריך הבוקר כי מהלך ההתחזקות האחרון של השקל מול הדולר, מרמת 4.05 שקלים עד לרמת 3.8 שקלים, קרוב למיצוי. יחד עם זאת, לאחר התחזקות ארוכה ורציפה של הדולר מול השקל, בשנה האחרונה, פוטנציאל ההתחזקות של הדולר בטווח הזמן הקצר, נמוך אף הוא.