ב"י: המדדים החיוביים הכריעו נגד הורדת ריבית נוספת

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה ב-25 למאי פה-אחד להותיר את שיעור הריבית ללא שינוי על 0.1% - שפל של כל הזמנים שאליו הגיעה הריבית במארס

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

עליית מדד המחירים לצרכן במארס ואפריל הכריעה את הכף נגד הורדת ריבית נוספת בחודש יוני - כך עולה מפרוטוקול דיוני הוועדה המוניטרית של בנק ישראל על גובה הריבית שפורסם היום (ב'). הוועדה החליטה ב-25 למאי פה-אחד להותיר את שיעור הריבית של הבנק ללא שינוי על 0.1% - שפל של כל הזמנים שאליו הגיעה הריבית במארס.

ההחלטה התקבלה למרות שיקולים שתמכו בהמשך מהלך הורדות הריבית ובראשם מגמת ההתחזקות בשערו של השקל מול סל המטבעות האפקטיבי והתמשכות החולשה בייצוא הסחורות מישראל.

הנימוק הרשמי להחלטת הריבית היה ש"סביבת הריבית הנוכחית תומכת בהמשך הצמיחה ובחזרת האינפלציה לתוך תחום היעד בתוך כשנה". בוועדה ציינו כי "השפעת הרמה הנוכחית (של הריבית, ע"ב) מתבטאת בשיפור המסוים שנרשם בסביבת האינפלציה בחודשיים האחרונים ובתחזיות לאינפלציה וכן בהרכב הביקושים בצמיחת המשק ברבעון הראשון ובנתוני שוק העבודה הטובים".

מדד המחירים לצרכן ירד בחדות יחסית בתחילת השנה אך רשם עלייה מצטברת של 1.4% בחודשים מארס ואפריל. בבנק ישראל ציינו כי במחירי הדלק העולמיים חלה התייצבות ובציפיות לשנתיים ולטווחים הבינוניים נרשמה עלייה לכיוון מרכז היעד הנע בין 1 ל-3 אחוז לשנה.

לדעת חברי הוועדה תמונת הפעילות הריאלית ממשיכה להיות מעורב כשמצד אחד נמשכת הצמיחה בקצב ששרר בשנתיים האחרונות (התוצר העסקי צמח ברבעון הראשון ב-2.5%) ושיעור האבטלה הוסיף לרדת. עם זאת, נתוני סחר חוץ הראו ירידה ביצוא סחורות באפריל, בהמשך לירידה ברביע הראשון, בעיקר של התעשייה המעורבת עילית, וקיפאון ביצוא השירותים.

הקיפאון בייצוא בא על-רקע התפוגגות האפקט של הורדת הריבית הקודמת במרץ והתחזקות השקל מול סל המטבעות האפקטיבי המורכב ממטבעות שותפות הסחר העיקריות של ישראל. אלא ששער החליפין לא הובטל הפעם בדיוני הוועדה מלבד ציון העובדה שמתחילת השנה נרשם ייסוף אפקטיבי של 2.4% בשקל.