הביצים של תנובה התכווצו - והרווח גדל פי 3

בדיקת "גלובס" חושפת כי תנובה החלה לשווק ברשת סופר קופיקס ביצים שאינן מיועדות לשיווק לצרכן, ולכן מחירן אינו מפוקח ■ כך הצליחו תנובה וסופר קופיקס לשלש את הרווח על הביצים, מ-18.6% ל-57%

קבוצת תנובה ייצרה אריזות מוקטנות של מוצרים רבים עבור רשת סופר קופיקס, שהושקה בשבוע שעבר. כעת מגלה בדיקת "גלובס" כי לא רק תכולת אריזות שונות קטנה, אלא גם גודל הביצים של תנובה התכווץ.

יתרה מכך, תנובה משווקת לרשת ביצים שכלל אינן מיועדות לצרכן, ולפיכך גם מחירן לצרכן אינו מפוקח. בדרך זו גדל הרווח על הביצים פי שלושה - על חשבון הצרכן.

ברשת סופר קופיקס, המבוססת על מודל שבו כלל המוצרים נמכרים במחיר אחיד של 5 שקלים, נמכרת גם שישיית ביצים של תנובה באותו המחיר. אלא שבניגוד לכלל הביצים המשווקות לצרכן ברשתות השיווק ובנקודות המכירה הקמעונאיות השונות, הביצים שתנובה מוכרת בסופר קופיקס הן בגודל small - גודל שכאמור אינו מיועד לשיווק לצרכן.

ביצה היא ממוצרי המזון שמחירם מפוקח על-ידי המדינה. כך נקבע מחיר לביצים לפי גודלן ומשקלן. בצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירים מרביים לביצי מאכל) מפורט המחיר לצרכן לאריזת של תריסר ביצים בגודל M, L, ו-XL. הצו גם מפרט את משקל הביצים, ולפיו משקל ביצה בגודל מדיום יעמוד על 53-63 גרם, בגודל L על 63-73 גרם, וגודל XL הוא במשקל שמעל 73 גרם.

כיוון שביצים בגודל small אינן מיועדות למכירה לצרכן, הצו כלל אינו מפרט את מחירן ואינו קובע משקל מינימום לביצה, אלא רק שמשקלה הוא פחות מ-53 גרם. כך, בפועל, לצרכן אין יכולת לדעת מהו משקל הביצה הנרכשת בסופר קופיקס.

יתרה מכך, במסמך של משרד החקלאות, שבו מפורטים גם מחירי הביצים לתעשייה, מצוין מפורשות כי "מחירי הביצים מסוג 'קטן' הם בפיקוח במקטע המוסדי והתעשייתי בלבד, והן אינן מיועדות למכירה לצרכן".

במסמך, המפרט את מחירה של ביצה בגודל "קטן" לתעשייה, עומד זה על 38 אגורות בלבד; לעומת מחיר של 65 אגורות לביצה בגודל מדיום שנמכרת לקמעונאי (כל המחירים, ללא מע"מ).

לפי התעריף שקבעו משרד החקלאות ומשרד האוצר, הרווח הגולמי של הקמעונאי על ביצה עומד על 18.6% בלבד. כיוון שמחירה של ביצה בגודל "קטן" עומד על 38 אגורות, הרי מכירת שישיית ביצים לצרכן בסופר קופיקס ב-5 שקלים, משמעה רווח גולמי של 57% על הביצה - פי שלושה.

מי גוזר את הקופון?

לו המרווחים שבפיקוח היו נשמרים, הרי אריזת שישיית ביצים קטנות, הנמכרת בסופר קופיקס ב-5 שקלים, הייתה נמכרת לצרכן ב-3.2 שקל בלבד - פער של 56% מהמחיר הנוכחי.

שאלת המפתח היא מי גוזר את הקופון השמן על הביצים - תנובה או סופר קופיקס, והאם הקופון הזה חוקי.

תנובה סירבה להשיב לשאלת "גלובס" באיזה מחיר היא מוכרת את הביצים לסופר קופיקס ("אנחנו לא מפרסמים את המחירון שלנו"), אך הדגישה כי המחיר אינו מפוקח. ניתן להבין מתגובת תנובה כי לגישתה היא אינה חייבת למכור לסופר קופיקס את הביצה במחיר המפוקח לתעשייה.

גם רשת סופר קופיקס סירבה להשיב לשאלת "גלובס" באיזה מחיר היא רוכשת את הביצים מתנובה. שני הצדדים סירבו גם להשיב על השאלה מהו החלק שלהם ברווח המופקע על הביצים.

תנובה מסרה בתגובה כי היא מספקת את הביצים לבקשת סופר קופיקס, "על מנת לאפשר להם למכור ביצים במחיר נמוך מהמחיר של ביצים מפוקחות גדולות יותר. לנוחיות הצרכנים, מידת הביצה מצוינת בצורה בולטת על גבי האריזה ועל גבי כל ביצה. נמשיך לספק ביצים אלה לבקשת קופיקס או כל גורם קמעונאי אחר".

סופר קופיקס סירבה להגיב לידיעה.