נפתח משפט רונאל פישר: עד המדינה ערן מלכה הודה והורשע

(עדכון) - הוגש כתב אישום מתוקן נגד פישר, מלכה, רות דוד, יאיר ביטון, שי ברס ויוסף ואביב נחמיאס ■ הפרקליטות: "האישום לא כולל את ההתפתחויות החדשות" ■ סנגורו של פישר: "כתב האישום מתאר אווירה אבל לא מעשים"

על ספסל הנאשמים בבית המשפט המחוזי בירושלים ישבו לאורך השנים בכירים רבים. ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שר הכלכלה אריה דרעי ואחרים. ואולם, איש לא יכול היה לשער שיום אחד תתיישב על ספסל הנאשמים פרקליטה בכירה לשעבר, שהייתה אמונה בעצמה על הגשת כתבי האישום.

היום (ד'), למרבה הצער, זה קרה, כשעו"ד רות דוד-בלום, פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי) לשעבר, התיישבה - לצדם של עו"ד רונאל פישר ורב-פקד לשעבר ערן מלכה - על ספסל הנאשמים בפתיחת משפטם של השלושה ושל הנאשמים הנוספים בפרשת רונאל פישר.

כתב האישום המתוקן שהוגש היום נגד פישר, דוד-בלום, מלכה, יאיר ביטון, בעל השליטה בחברת הבנייה ב. יאיר, שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ), והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלי חברת בנייה - מגולל בפירוט כיצד פישר ומלכה יצרו מערכת של מסחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד וטובות הנאה.

בפתח הדיון הודה מלכה - שחתם על הסדר עד מדינה עם המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) - בכל האישומים המיוחסים לו בכתב האישום המתוקן שהוגש. בהתאם להודאה, השופט משה סובל הרשיע את מלכה בביצוע עבירות של לקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, שיבוש מהלכי משפט, קבלת נכסים שהושגו בפשע, מירמה והפרת אמונים ועוד.

במסגרת ההסדר הוסר בכתב אישום המתוקן נגד מלכה האישום שעסק בפגישה לילית שנערכה בין המעורבים לפני מעצרם, שבה בוצעו, לפי הנטען, פעולות של שיבוש החקירה. כמו כן תיקנה הפרקליטות אישום שנגע להשמדת הטלפון הסלולרי של מלכה, עם היוודע מעצרו של פישר ביולי אשתקד. באישום המתוקן מיוחסת למלכה בגין פעולה זו עבירה של שיבוש הליכי משפט, במקום השמדת ראיה.

נציגת המדינה, עו"ד קרן אלטמן, ציינה בדיון כי לאור ההסדר שנחתם עם מלכה, חלו התפתחויות בתיק, ופרטים נוספים נבדקים בימים אלה. "בסוף הבדיקה נבחן את הדברים, וככל שיהיה מקום, נבקש לתקן שוב את כתב האישום. כתב האישום כעת לא כולל את ההתפתחויות החדשות", ציינה התובעת, שהתייחסה למידע שסיפק מלכה על גורמים נוספים, שלפי החשד היו מעורבים בפרשת השחיתות הגדולה.

"אישום המנוסח כדברי שירה"

במהלך הדיון היום תקפו פרקליטיהם של דוד-בלום ופישר את המהלכים שמבוצעים מאז הגשת כתבי האישום נגד השניים. סנגורו של פישר, עו"ד פרופ' רון שפירא, ציין כי על פניו האישומים לא מייחסים לפישר שום מעשים חוץ מאשר שם העבירה.

"התיאור לא מייחס לו שום עבירה. האישום מנוסח כדברי שירה, אך לא כפי שנהוג לנסח כתב אישום. כתב האישום מתאר אווירה אבל לא מעשים", טען עו"ד שפירא, שציין כי לא כל חומרי החקירה בתיק הועברו לידיו.

עוד טען שפירא כי מח"ש מסתירה את העובדה שהעסקה עם מלכה נסגרה כבר לפני זמן רב. "אנחנו יודעים שהיה משא-ומתן רצוף בין מלכה למדינת ישראל מזה שבועות ארוכים", אמר. "מלכה גם סיפר על זה בהודעות שלו במהלך החקירה. אנחנו גם יודעים שהייתה פגישה עם ראש מח"ש במשרדו לפני הגשת כתב האישום. לא רק שלא קיבלנו את חומר החקירה, אלא שהוא מוסתר מאיתנו כדי להסתיר עסקה סמויה שנעשתה עם עד המדינה, עוד לפני הגשת כתב האישום".

בא-כוחה של דוד-בלום, עו"ד יאיר גולן, אמר כי "החקירה (נגד דוד-בלום - ח' מ') ממשיכה גם אחרי הגשת כתב האישום נגדה, וזה נותן תחושה לא נוחה שיש מעין הגשת כתב אישום 'שיעורי', כשאנחנו לא יודעים מה יהיה כתב האישום בסופו של יום, וכאשר חסרים חומרים חשובים ביותר".

חסינות למלכה מפגיעה כלכלית

הסדר עד המדינה עליו חתם מלכה מעניק לו חסינות כמעט מלאה מפגיעה כלכלית בו. כך, במסגרת ההסדר התחייבה המדינה שלא לפגוע בזכויותיו הפנסיוניות של מלכה או להטיל עליו קנס כספי בגין הרשעתו.

עם זאת, ההסדר אינו כולל הסכמה לעניין עונש המאסר שיוטל על מלכה, והפרקליטות תטען באופן חופשי בנושא זה.

הפרקליטות צפויה לבקש לגזור על מלכה עונש של עד 9 שנות מאסר, ואילו סנגוריו, עורכי הדין עפר ברטל ודב גלעד-כהן, צפויים לבקש עונש מופחת שבין שנתיים ל-4 שנות מאסר. עוד קודם לכן יישלח מלכה לתסקיר של שירות המבחן.

סנגורו של מלכה, עו"ד ברטל, מסר היום ל"גלובס" כי "אנחנו סומכים על בית המשפט שיידע לאזן היטב בין עובדות כתב האישום לבין הטענות הרבות שנטען להקלת עונשו של מלכה".

מלכה ישמש מעתה עד תביעה נגד ששת הנאשמים בתיק. בנוסף יעיד מלכה נגד ניצב (בדימוס) ברונו שטיין, שהיום הותר לפרסום כי הוא הניצב החשוד בקבלת טובות הנאה ושוחד מפישר ובהפרת אמונים. זאת, אם שטיין יועמד לדין. בתפקידו האחרון במשטרה היה שטיין מפקד מחוז מרכז.

נסיעת תענוגות לבודפשט

בתוך כך ממשיכים להיחשף החשדות נגד ניצב לשעבר שטיין. לפי החשד, שטיין, חברו הקרוב של פישר, חשוד בקבלת טובות הנאה מעורך הדין המפורסם, ובתמורה העניק לו סיוע.

בין היתר חשוד שטיין כי בתמורה לסיוע לפישר, מימן לו האחרון נסיעת תענוגות לחו"ל, והבטיח לו כי ימונה כדירקטור בחברת ב. יאיר הציבורית שבשליטת יאיר ביטון.

לפי החשד, שטיין קיבל מפישר וביטון כרטיס טיסה לבודפשט וכן מימון מלא של שהייתו שם, שכללה לינה במלון, רכב ונהג.

שטיין טוען מצדו כי לא מדובר בשוחד אלא במתנה שנתן לו פישר.

שטיין פרש מהמשטרה בספטמבר 2014, זמן קצר אחרי שפורסם כי השתתף במסיבה פרטית שערך עו"ד פישר בזמן שהאחרון כבר היה חשוד בפלילים. המפכ"ל, יוחנן דנינו, הכחיש אז כי פרישתו של שטיין היא על רקע יחסיו עם פישר. "פרישתו של ניצב ברונו שטיין מהמשטרה בשום מצב אינה על רקע הפרסומים בתקשורת אתמול. בין בקשת הפרישה, עליה אני מצר, לבינם אין שמץ של זיקה", אמר בזמנו המפכ"ל.

כתב האישום המתוקן: "פישר סחר במידע משטרתי שסיפק לו מלכה מתוך תאוות-בצע חסרת מעצורים"

כתב האישום המתוקן שהוגש היום נגד ערן מלכה, רונאל פישר, רות דוד-בלום, יאיר ביטון, שי ברס והאחים יוסף ואביב נחמיאס - מגולל בפירוט כיצד מלכה ופישר יצרו לכאורה מערכת של מסחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד וטובות הנאה.

מלכה היה קצין חקירות מנוסה, עורך דין בהשכלתו, שאוצר סודות כמוסים של יחידות החקירה הרגישות ביותר ביחידת להב 433. לפי האישום, במהלך שירותו ארוך-השנים נחשף מלכה למידע מודיעיני רגיש ביותר, שחשיפתו עלולה לפגוע באינטרסים ציבוריים מן המעלה העליונה.

"פרטים רגישים מתוך המידע האמור שהחזיק מלכה בנאמנות מכוח תפקידו, הוא חלק לאורך התקופה הרלוונטית לכתב האישום עם פישר, שהפך להיות לו לשותף סוד לצורך קידום ענייניהם הכלכליים המשותפים", נטען.

הנאשמים האחרים בתיק - יאיר ביטון, שי ברס והאחים יוסף ואביב נחמיאס - העבירו כספים לפישר ודרכו למלכה בתמורה למידע על חקירות בעניינם.

עו"ד דוד-בלום מואשמת בשיבוש מהלכי חקירה, והחקירה בעניינה עדיין נמשכת.

לפי האישום, מלכה לא בחל בשיבוש חקירות סמויות רגישות להן היה שותף ובמכירת מידע מתוכן תמורת בצע-כסף, תוך פגיעה קשה בערכי המשטרה.

פישר, מצדו, לפי כתב האישום, ניצל את מעמדו הציבורי, קשריו הענפים וכישוריו כדי לסחור במידע, "תוך שהוא אינו בוחל במעשי שיבוש חקירה חוזרים ונשנים של חקירות סמויות ורגישות ביותר, אגב עריכת מניפולציות מתוחכמות ומצגים, המערבים אמת ובדיה, אל מול גורמים שונים, והכול מתוך תאוות-בצע חסרת מעצורים של השניים, אשר חברו להם יחד".

לפי כתב האישום, "לאחר שמעלליהם החלו להיחשף, ונפתחה נגדם חקירת מח"ש, פעלו השניים באופן נמרץ לשבש אף את חקירתם הם במח"ש, ואף הצליחו בשלב המוקדם של החקירה - באופן חלקי אך אפקטיבי - לעשות כן, עד כדי כך שלאורך מספר חודשים נקלעה החקירה למבוי סתום, שנפרץ בסופו של דבר, עם הצלחת גורמי החקירה לבצע חדירה למכשירים הניידים של פישר ושל ע' - עדת המדינה בתיק (עוזרת של פישר - ח'מ').

לטענת המדינה, לשם העברת החומרים יצר מלכה כתובת אי-מייל שכונתה "אלפוניו-7", דרכה נהג לשלוח למחשבו של פישר את המידע. בנוסף, נטען כי מלכה נהג להעביר לפישר מידע חסוי, הידוע לו מתוקף תפקידו, במסגרת פגישות שנערכו ביניהם וכן באמצעות הודעות וואטסאפ.

באמצעות שיטה זו, טוענת המדינה, הביאו נאשמים מלכה ופישר לפגיעה בחקירות - הן משטרתיות והן של יחידות אכיפה אחרות; לפגיעה קשה במאמצי היחידות החוקרות לאיסוף ראיות בתיקים מורכבים ולשיבוש מהלכי משפט".

בין היתר מדובר בחקירות שהתנהלו בעניינם של הנאשמים הנוספים.