ייצוגית בכ-14 מיליארד שקל נגד מפעלים מזהמים במפרץ חיפה

התביעה הוגשה נגד בתי זיקוק לנפט, חיפה כימיקלים בע"מ, דור כימיקלים, סונול, פז, נשר ועוד ■ התובעים: זיהום האוויר שנגרם ע"י הנתבעות חושף את תושבי האזור לסיכונים של תחלואה בסרטן

בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

משהו מסריח בחיפה: 4 תושבים שנמאס להם מהריחות הכבדים שמשחררים מפעלי התעשייה הרבים בעיר, הגישו בקשה לתביעה ייצוגית בסך למעלה מ-14 מיליארד שקלים נגד המפעלים המזהמים.

הבקשה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הייתה נגד מספר מפעלים כגון בתי זיקוק לנפט, חיפה כימיקלים בע"מ, דור כימיקלים, סונול ישראל, פז חברת נפט, נשר מפעלי מלט ועוד.

יהושע קליין, נעמה קראוס, יהודית בלום ואלי בראוטמן, תושבי חיפה, רק מבקשים לנשום אוויר נקי בסביבת מגוריהם. הם הבינו כי ההפגנה של תושבי חיפה והקריות בחודש שעבר לא ממש הועילה. משמאסו בהצהרות פוליטיקאים, החליטו להשתמש בערכאות בית המשפט כדי לשים סוף לתופעה.

בתביעה הם טוענים כי בהתאם לדוח ארגון הבריאות משנת 2014, ישראל היא מהמזוהמות בעולם, הממוקמת במקום 12 בכמות זיהום האוויר (PM10), ורמת הזיהום בה הולכת ומחמירה. בהתאם למסמכים שהציגו התובעים, כל אחד מהם נחשף בדרך זו או אחרת לריחות הקשים העולים מהמפעלים ולסכנות הבריאותיות הנובעות מכך.

"זיהום האוויר במפרץ חיפה הוא תוצר של מספר מפעלים הפועלים בשטח קטן ומייצרים זיהום אוויר בריכוז גבוה וחריג מבחינת הכמויות וסוגי הרעלים שנפלטים לאוויר וכן של זיהום מתחבורה. כמעט בכל סוגי המזהמים, זיהום האוויר בחיפה הוא מהגדולים בישראל", נכתב בבקשה לייצוגית שהוגשה באמצעות עורכי הדין דוד אור חן ואבנר אמוראי.

"כך גם באזור הצפון ובחיפה יש שיעורי תחלואה ותמותה ברמות גבוהות מאלה של הממוצע הארצי במחלות רבות כמו מחלות לב יתר לחץ דם ושבץ מוחי, שבהם אחוזי התחלואה והתמותה הם מהגבוהים בישראל", נטען.

עוד קובע הדוח כי בחיפה ובקריות יש אחוז תחלואה גבוה ב-20% מהממוצע הארצי של מחלות סרטן. ככל העולה מהדוח, "אזור הצפון מוביל בתמותה ממחלות כבד וכליות, איברים המיועדים להתמודד עם סילוק ונטרול של פסולת מהגוף".

חלק מהתובעים מספרים כי הם וקרוביהם נחשפו לסיכונים של תחלואה בסרטן, וחלק מהם נאלצו להחליף את סביבת מגוריהם בשל כך. אחד מהתובעים מציין כי כתוצאה מכך הוא חלה בסרטן הערמונית. תובע אחר מספר על הנוף "הפסטורלי" שניבט מעבר לחלון ביתו מעל הים, "שכבה צהובה, עכורה שעוברת מכיוון המפרץ, לכיוון מערב". התובעים מצהירים כי הם חרדים לבריאותם ולהיקף החשיפה הגדול לחומרים המסוכנים.

חלק מהמפעלים המזהמים הם בשליטת משפחת עופר, המשיאים רווחים נאים ביותר - מיליארדי שקלים - כתוצאה מהפעלת המפעלים. בבקשתם מפרטים התובעים את החומרים שנפלטים לאוויר, הכוללים חומרים כמו גופרית דו-חמצנית, כספית, עופרת, בנזין, חומצות, כלור ועוד.

התובעים טוענים כי הרשויות לא מדווחות נתונים "אמיתיים" באשר לכמויות החומרים המזהמים שמסכנים חיי אדם ופוגעים אנושות באיכות הסביבה. "פליטת החומרים המזהמים בכמויות החורגות מהמותר מתיישבות עם המסקנה כי המשיבים לא נקטו בזהירות סבירה".

התובעים מבקשים לאשר את התביע ה כייצוגית, וכן להורות על הקמת ועדה מיוחדת לבחינת כמויות החומרים המזוהמים וטיבם, זאת כדי לבחון את הנזקים העצומים ולפצותם.