התוכנית של נתניהו: להוציא את רשת וקשת מערוץ 2

ראש הממשלה ושר התקשורת נתניהו בוחן אפשרות שלפיה ערוץ 2 וחדשות 2 יפוצלו כבר בחודשים הקרובים לשני ערוצים ברישיונות - לקשת ולרשת, שיידרשו להחזיק כל אחת חברת חדשות נפרדת

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החל בבחינת פיצול ערוץ 2 לפני המועד הקבוע בחוק, נובמבר 2017. שלשום (ג'), עם מינויו של השר אופיר אקוניס למחזיק תיק רשות השידור והרשות השנייה, הורה לו נתניהו לבחון מחדש את חוק המעבר מזיכיונות לרישיונות.

ל"גלובס" נודע כי נתניהו בוחן אפשרות שלפיה ערוץ 2 וחדשות 2 יפוצלו כבר בחודשים הקרובים לשני ערוצים ברישיונות - לקשת ולרשת, שיידרשו להחזיק כל אחת חברת חדשות נפרדת.

עם היציאה לרישיון, כמו גם של הזכיינית ישראל 10, לא יבוטלו האפיקים בעלי הערך - 22 ו-10, וייערך מכרז לקבלתם.

ל"גלובס" נודע עוד כי התוכנית היא לאפשר לעוד גורמים, גם שאינם מצויים היום בטלוויזיה המסחרית, להתמודד על קבלת אפיק 22 או אפיק 10 ולנהל בהם ערוץ ברישיון. כספי המכרז יועברו להשקעה ביצירה.

בטלוויזיה המסחרית מוטרדים מאוד מהתוכנית של נתניהו, הן מסיבות עסקיות והן מסיבות ערכיות. מחד, הזכייניות טוענות כי הן לא מוכנות למעבר מהרגע להרגע לערוץ המשדר 7 ימים מלאים. מעבר לכך, הן טוענות כי אפיק 22 הוא בעל ערך כלכלי רב בזכות ההשקעה רבת-השנים שלהן בו. כמו כן, עומדת סוגיית חברת החדשות ופיצולה בין שתי הזכייניות.

על-פי החוק, כפי שהוא היום, לקשת ולרשת תהיה אפשרות להחזיק במשותף בחדשות 2 גם לאחר הפיצול, למשך 3 שנים. פיצול מיידי של החברה לשתיים מעלה את הטענה כי מדובר בהחלשה מכוונת של גוף התקשורת הדומיננטי. נתניהו מבקש לעודד תחרות בשוק התקשורת ולאפשר כניסה מהירה של עוד גורמים.

מריאיון שנתן שלשום מנכ"ל משרד התקשורת המפוטר, אבי ברגר, לחדשות 2, עלה כי נתניהו מבקש לסלול את הדרך לשאול אלוביץ' להחזיק ערוץ חדשות בעתיד. לדבריו, "יש קשר בין טלקומוניקציה לבין עולם התקשורת, וייתכן שהרצון למנוע תחרות בבזק קשור לכוונה לתת לה בעתיד רישיון לערוץ חדשות. בסופו של דבר, כדי לקיים ערוצי תקשורת חופשיים צריך כסף. מי שיש לו רווחים גבוהים, יכול להיכנס לתחומים חדשים".

העובדה שחדשות 2 עסקו בנושא במהדורה המרכזית, כמעט לראשונה מאז פיטורי ברגר, היא חריגה ואינה מובנת מאליה. לא מן הנמנע כי היא חלק מחזית שנפתחת בין לשכת ראש הממשלה לחברה המצויה באיום. בריאיון התייחס ברגר גם לפרסום ב"גלובס" אודות סירובו לתת חוות-דעת מהירה אודות גביית דמי הביד מערוץ 10, ואישר את הדברים.

בתוך כך, גם ראש מטה משרד התקשורת, עו"ד איתן צפריר, הודיע אתמול (ד') על עזיבתו, לאחר מינוי המנכ"ל החדש, מומו פילבר. "נקראתי לדגל על-ידי ראש הממשלה על מנת לסייע, ועשיתי זאת בלא היסוס, כי ראיתי בכך שליחות", אמר צפריר.

צפריר שימש בעבר במספר תפקידים תחת נתניהו. בין היתר היה יועץ בכיר למזכיר הממשלה ויועץ תוכנית המורשת במשרד ראש הממשלה. נתניהו הודה לו על "תרומתו המקצועית המצוינת והמסורה בתקופה לא פשוטה".

מתי תבוטל אגרת הטלוויזיה?

שלשום הבטיח השר אופיר אקוניס כי אגרת הטלוויזיה אכן תבוטל. "חתמנו על חוזה עם הציבור שאגרת הטלוויזיה תבוטל", אמר אקוניס ל"גלובס". "מקורות המימון להמשך יישום החוק יהיו מהאוצר וממכירת הנכסים של רשות השידור".

מהודעת לשכת ראש הממשלה עולה כי נתניהו מעוניין להפסיק לגבות את תשלום האגרה כבר עכשיו, למרות שתאגיד השידור החדש, שאמור להיות ממומן מכספי אגרת הרדיו בלבד ומתמיכה אוצרית, עדיין לא הוקם.