למה העניים "נדפקים" פעמים בבואם לרכוש דירה?

מבדיקת AMG משכנתאות עולה כי לא רק שהעשירונים התחתונים לוקחים חלק קטן יותר מהמשכנתאות, מתברר כי המשכנתאות לעשירונים התחתונים (הכנסות של 10,000 שקל ומטה) יקרות הרבה יותר

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

התייקרות מחירי הדירות בשנים האחרונות מקשה מאוד על האזרחים בעלי ההכנסות הנמוכות ("עשירונים תחתונים") לרכוש דירות. כ-38% ממספר ההלוואות למטרת מגורים שניתנו על ידי הבנקים בשנים 2013-2010 וכמחצית מהיקפן ניתנו לשלושת העשירונים העליונים. כך עולה מסקירה שפרסם היוםבנק ישראל על תחום המשכנתאות. 50% ממספר ההלוואות למטרת מגורים ו-43% מהיקפן ניתנו לשכבת הביניים ו-13% ממספר ההלוואות למטרת מגורים ו-7.5% מהיקפן ניתנו לשלושת העשירונים התחתונים. (לכתבה המלאה)

מבדיקת AMG משכנתאות עולה כי לא רק שהעשירונים התחתונים לוקחים חלק קטן יותר מהמשכנתאות, מתברר כי המשכנתאות לעשירונים התחתונים (הכנסות של 10,000 שקל ומטה) יקרות הרבה יותר, ובמיוחד באיזורי ביקוש בהם החתך הסוציו אקונומי של האוכלוסיה נמוך יותר. מהבדיקה עלה כי, בממוצע, הריביות המוצעות לאוכלוסיות אלה גבוהות ב-15-20% מהריביות המוצעות לעשירונים העליונים.

המשמעות היא שהעניים משלמים יותר על המשכנתה. לדוגמה: עבור משכנתה של 600 אלף שקל הנלקחת ל-25 שנה, ההחזר החודשי בעשירונים העליון יעמוד על כ-2550 שקלי. לעומת זאת, ההחזר בעשירונים התחתונים יעמוד על כ-2,700 שקל. בסך הכל ההחזר של העשירונים התחתונים יהיה גבוה בלמעלה מ-50,000 שקל.

עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות מסביר כי העניין נובע בעיקרו מרמת הסיכון שהבנק נאלץ לקחת בהלוואות לעשירונים התחתונים ומיכולת המיקוח הנמוכה של אותם לווים. בנוסף, קמינסקי אומר כי תוספת התשלום הכוללת של העשירונים התחתונים נובעת גם מכושר ההחזר החודשי הנמוך המאלץ אותם לפרוס את המשכנתה לשנים ארוכות יותר, ובכך לשלם יותר.