בעל המניות הגדול ב-Plus500 נגד הצעת טדי שגיא

המשקיע המוסדי הבריטי Odey יתנגד להצעת הרכש שהציעה פלייטק בפרמיה של 8.1% על מחיר השוק ■ ובינתיים, המתחרה הגדולה של החברה הישראלית מנסה לגייס לשורותיה את עובדי Plus500

הצעת הרכישה של פלייטק למניות Plus500 התקבלה בברכה על ידי חמשת מייסדיה (הסכמה שרק ממחישה את חוסר האמון של אלו בעתיד החברה פוסט המשבר), אך יש בעל מניות מוסדי אחד שלא ממש מרוצה מהמחיר שאותו הצמיד טדי שגיא לחברה.

וזה הסיפור: כשמניית Plus500 החלה להידרדר במורד ההר, משקיע מוסדי בריטי, קרן גידור די מכובדת ששמה Odey Asset Management, החל לאסוף את מניותיה והגיע להחזקה של 25.5% - הרבה יותר מזו של מייסד החברה, אלון גונן. ההצעה של שגיא, 4 ליש"ט למניה, היוותה פרמיה של 8.1% על מחיר השוק לפני פרסומה.

Odey, אולי מתוך רצון להגדיל את רווחיו דרך אילוץ שגיא לשפר את הצעתו, הודיע כי לא יתמוך בהצעה של שגיא, במסגרת האסיפה הכללית שתתכנס בתאריך 17 ביולי כדי לאשר את המכירה. לדברי Odey, ההצעה של שגיא משקפת תמחור חסר משמעותי לחברה הישראלית, והיא "אופורטוניסטית". לדעתו, Plus500 שווה 5 ליש"ט למניה.

דעתו זו של Odey עשויה להוות בעיה. לחמשת מייסדי Plus500 (אחד, נזכיר, פרש מהחברה לפני המשבר) יש 35.6% מההון, וכדי שההצעה של שגיא תתקבל נדרש רוב של 50.1%.

בעלי המניות הגדולים בפלוס 500
 בעלי המניות הגדולים בפלוס 500

המתחרה הגדולה מנסה לגייס לשורותיה את עובדי החברה הישראלית

אין זה סוד שהתחרות בין Plus500 הישראלית, מפעילת הפלטפורמה למסחר בני"ע, לבין מתחרתה הגדולה ביותר, IG הבריטית, התעצמה ככל שההצלחה של הראשונה גדלה. סביר מאוד להניח כי שיעורי הרווחיות מעוררי הקנאה של החברה הישראלית הקטנה, שגדלה בחיפה, גרמו להנהלת IG לנוע בחוסר נוחות בכיסאה. IG נסחרת בבורסה הראשית של לונדון לפי שווי של 4.3 מיליארד דולר, ואילו Plus500 נסחרה בבורסה המשנית (AIM) לפני פרוץ המשבר לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר.

ואז הגיע המשבר. במחצית השנייה של החודש שעבר הודיעה Plus500 כי היא נאלצת להקפיא חלק מחשבונות לקוחותיה, על רקע חשד להלבנת הון. רשות ני"ע הבריטית, המפקחת על פעילות החברה והסקטור כולו, החלה לבדוק מה קורה במסדרונות Plus500, והתוצאה הייתה די אכזרית, לפחות במונחי שוק ההון: המניה איבדה תוך יממות ספורות 67% משוויה והחשש לעתיד החברה רק הלך וגבר. בהמשך התאוששה המניה בשיעור של 48%, בעיקר על רקע "האביר הלבן" שהופיע: פלייטק, ענקית הפלטפורמות לאתרי הימורים מקוונים של המיליארדר טדי שגיא, ניצלה את ההזדמנות והגישה הצעה לרכישת Plus500 לפי מחיר של 4 ליש"ט למניה, דהיינו שווי חברה של 709 מיליון דולר - חצי משוויה בשיא.

לשגיא יש פעילות פורקס די ענפה שאותה הוא מאגד תחת פלייטק, וכנראה שהוא מאמין שלמרות המשבר שאליו נקלעה Plus500 - נכסיה, ניסיונה, הקניין הרוחני שלה וכמובן עובדיה - זה משהו שלא כדאי לו לוותר עליו.

במהלך המשבר עלתה ההערכה כי ל-IG הייתה יד בו, או בצורה פחות עדינה - החברה הבריטית העבירה מסר כלשהו לרשות ני"ע הבריטית על אופן פעילותה של Plus500, והדליקה אצל הרגולטור הבריטי נורה אדומה.

להערכה זו, כמובן, אין אשרור, אך אשרור לרצונה של IG לגייס לשורותיה את עובדי החברה הישראלית יש ויש. ל"גלובס" נודע כי IG פרסמה באחרונה מודעות בעמודי הלינקדאין והפייסבוק שלה, ובהן היא פונה לעובדי Plus500 ומציעה להם לעבור לשורותיה (ראו תמונה).

Plus500 מעסיקה בארץ קצת מעל 100 איש, אך לפי הידוע רובם עדיין נאמנים לה ואין בכוונתם לעבור לשורות המתחרה. כמו כן, שגיא ככל הנראה מתכוון לשמור על פעילות Plus500 כיחידה עצמאית, ולא להקטין את מצבת כוח האדם שלה, אלא אף להגדיל אותה. עוד נודע ל"גלובס", כי IG עתידה לפתוח נציגות בארץ, וכנראה בחיפה - בעיר שבה גדלה Plus500. את הפעילות הישראלית של IG יוביל טל זוהר, שבנובמבר האחרון מונה לחבר הנהלה ב-IG. לפני IG, זהר היה מנכ"ל FXCM ישראל.

מפלייטק נמסר: "פלייטק רואה בעובדי Plus500 את הנכס העיקרי שלה, ומטרת המיזוג אינה לצמצם את הפעילות אלא להיפך, להרחיבה ולהעמיקה. מייסדי החברה הודיעו כבר כי יישארו מועסקים על ידה גם לאחר המיזוג, ואנו מצפים לשיתוף פעולה מלא עימם ועם העובדים האחרים בייצוב ופיתוח הפעילות".