הפינאלה הגדולה של זקן

חדוה בר יכולה ללמוד מהימים האחרונים לכהונתו של דודו זקן

דודו זקן / צילום: אמיר מאירי
דודו זקן / צילום: אמיר מאירי

כך יאה וכך נאה לדודו זקן לסיים 25 שנה בפיקוח על הבנקים, מהן 4 שנים כמפקח. החודשים האחרונים שלו בתפקיד היו טובים במיוחד לציבור, אבל הימים האלה, השבוע, אפילו טובים עוד יותר.

דוח הביקורת האמיץ והקשה, בניגוד לכל ההערכות, בעניין בנק לאומי מגיע היום (ה') לסוג של שיא (יום אחרון לתגובת המבוקרים ונציגיהם). הדוח הסופי יגיע בקרוב מאוד. ואתמול, זקן והממונה על שוק ההון באוצר דורית סלינגר יצאו בהודעה, לחלוטין בלתי-צפויה, בעניין הגבלת השתוללות השכר והבונוסים של יושבי ראשי הבנקים והורדתם לקרקע המציאות. זה העניין הכי-הכי דרמטי בנשמת מנהלי הבנקים, הרבה יותר מכל דבר אחר; לא עמלות, לא הפרדת כרטיסי אשראי, לא תחרות ולא דירוג אישי. הם כבר מתכננים מלחמה. אגב, זקן היה מוכן עם הוראה זו כבר לפני כמה חודשים, ואולם במשרד האוצר ביקשו להמתין לכניסתו של שר האוצר החדש לתפקידו.

בשלושת החודשים האחרונים הוציא זקן את ההוראות האחרונות שיאפשרו פעילות אגודות אשראי, הוראות נוספות המגבילות אשראי בנקאי ללווים גדולים, רפורמה בתהליכי גביית החוב של הבנקים ממשקי בית ועסקים קטנים, הנחיות שמאמצות את המלצות ועדת יעל אנדורן להסדרי חוב, רפורמת כרטיסי הדביט, מהלך משותף עם משרד הבינוי למחזור הלוואות לזכאים, ועוד כמה צעדים מתקדמים בעניין עמלות הבנקים.

בעניין השכר זהו שיא של התדיינות, התחבטות והתלבטות, גם בינו לבינו, שנפתחו הרבה לפני שמונה למפקח. מאז זה התקדם, אולי בעצלתיים, אבל כנראה אין ברירה. ביוני 2013 קבע זקן שהבנקים יצטרכו לקבוע יחס בין התגמול הקבוע לתגמול המשתנה, ופרסם בראשונה את התפלגות השכר במערכת הבנקאית. באוגוסט אותה שנה הביע חוסר שביעות רצון מהיחס המרחיב שהבנקים קבעו - "הבנקים חייבים חשיבה מחדש" אמר בנימוס, ואחרי כמה חודשים פרסם את ההוראה הסופית.

ההערכות הן שזו כבר הביאה להפחתת שכר הבכירים בכ-20%-30%. שר האוצר כל כך התלהב מההוראה, שבצעד חריג הכניס ציטוט שלו בתוך הודעת בנק ישראל, ואמר שיפעל להחיל את ההוראה גם במגזרים אחרים. ואכן, לאחר כמה חודשים אימצה המפקחת סלינגר את ההוראה בעבור הגופים המפוקחים על ידה, ובאפריל 2014 יצא שר האוצר דאז יאיר לפיד עם היוזמה להגביל את השכר ל-3.5 מיליון שקל. הנגידה והמפקח הודיעו בתגובה שזה הכיוון הנכון שיש להחיל גם על גופים שאינם דווקא פיננסיים.

כך יאה לסיים כהונה בלי לחשוב על הג'וב הבא. מה יאמר זקן לחדווה בר, המפקחת הנכנסת, שגדלה איתו בבנק ישראל? "המשיכי בדרכי".