ראש מטה הדיור המיועד: "אנחנו נמצאים במצב חירום"

ראש מטה הדיור המיועד אביגדור יצחקי בראיון ל"גלובס": "אנחנו נמצאים היום בזמן חירום" ■ "באופן מכוון לא טיפלנו בפטור ממס על השכרת דירות - השוכרים היו עלולים לסבול מעליית מחיר"

אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי
אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי

תכניתו של שר האוצר משה כחלון להוזלת מחירי הדיור נהנית מגיבוי מוחלט של ראש הממשלה, שמכיר אותה לפרטיה, וצפויה לקבל תמיכה גם מחברי כנסת באופוזיציה. כך לפחות מאמין האיש שנבחר להוביל את יישום התכנית, מנכ"ל משרד הראש הממשלה לשעבר אביגדור יצחקי.

בראיון ראשון ל"גלובס" מסביר ראש מטה הדיור המיועד (המינוי שלו עוד צריך לעבור את אישור הממשלה) כי התוכנית שפורסמה אתמול לקראת הדיון בה בממשלה, היא רק השלב השני בתוכנית דיור כוללת בת חמישה שלבים שאותה הכינו כחלון ואנשיו.

יצחקי מפרט גם צעדים נוספים שבכוונת האוצר לקדם בתחום הדיור להשכרה, מסביר מדוע הוחלט נכון לעכשיו לא לטפל בסוגיית ביטול הפטור ממס על משכירי דירות, וקורא להתגייסות כללית של המערכת הפוליטית והארגונים החברתיים, לאור "מצב חירום" שאליו נקלע שוק הנדל"ן.

"ראש הממשלה מחוייב לתוכנית", אומר יצחקי. "ישבנו איתו בשתי ישיבות והוא עבר על כל הסעיפים. כל מה שנאמר ונעשה הוא על דעתו", אומר ראש מטה הדיור המיועד.

"התוכנית שחשפנו אתמול היא שלב שני כשבשלב הראשון שהעברנו בקבינט הדיור, ועבר פה אחד למרות המתנגדים, הוחלט על הקמת תשתית חדשה לענף הדיור. גם רשות מקרקעי ישראל, גם מינהל התכנון, גם משרד הבינוי, גם החשב הכללי וגם הממונה על התקציבים - כולם נרתמים יחד כדי שכל מתחם שיצא יהיו לו כל הפתרונות האפשריים לרבות תשתיות מימון ופיתוח. הצעד השני שפרסמנו אתמול, ויעבור לאישור הממשלה, מתרכז ב"שרשרת הייצור" של הדירה ובצעדים קונקרטיים. אחת המגבלות בענף היום היא גורמי הייצור, ואם לא נגדיל אותם באמצעות תיעוש ענף הבנייה, ועובדים ישראלים וזרים, יהיה קשה להתקדם".

חשוב לזכור שחלק ניכר מהצעדים, עוד כרוך באישור הממשלה כמו גם בחקיקה. במצב הקיים בו יחסי הקואליציה והאופוזיציה שבירים, זו עשוייה להיות משימה לא פשוטה. על כך אומר יצחקי: "יש היום תמיכה מאסיבית מכל השרים וגם של ראש הממשלה. אנחנו מצפים גם מכנסת ישראל לתמוך בצעדים הללו ללא קשר לקואליציה ואופוזיציה. אסור שתהיה הפרדה בין קואליציה לאופוזיציה בנושא הדיור. דיברנו כבר עם חברי כנסת גם מהאופוזיציה וקיבלנו הבטחות שיתמכו. אני מקווה שההבטחות הללו יתממשו".

עוד הוסיף יצחקי ואמר שלצד הצעדים השונים, אחת הנקודות החשובות כדי ליישם את התוכנית היא שיתוף פעולה מצד ראשי הערים, שיתוף פעולה שמתקיים כבר עכשיו: "ראשי הרשויות הם שותפים עיקריים לתוכנית, וזה חשוב כדי שנגיע למצב שישתפו איתנו פעולה ויתנו היתרי בניה וטופס 4. הם שחקנים חשובים במשחק הזה. ביקרנו בערים מסויימות, ונמשיך להגיע לערים כדי לפתור את הבעיות".

במקביל, בזמן שקבינט הדיור התכנס, יש התנגדות קשה מאוד מצד ארגוני סביבה ותכנון שטוענים כי העברת הסמכויות לאוצר והסמכת יצחקי עצמו לעמוד בראש כל הוועדות, היא בעייתית בלשון המעטה. על כך מגיב יצחקי ואומר: "אנחנו נמצאים היום בזמן חירום, אבל הכל ייעשה על פי חוק, ובתיאום עם משרד המשפטים".

- מה הדבר החשוב ביותר בתוכנית לדעתך?

"הצעד המשמעותי ביותר הוא סבסוד קרקעות בצורה מעמיקה ב"מחיר למשתכן", כדי ליצור אופק של ירידה במחירי הדירות", אומר יצחקי.

"השלב הראשון יהיה למתן את העליות בשוק כדי להביא אותו למצב יציב ואחר כך כדי לנסות להוריד המחירים. אנחנו נגדיל את ההיצע בצורה משמעותית וזה מה שיוריד את המחירים, וזה יחד עם כל הצעדים שמתגבשים עכשיו. אנחנו גם מנסים לראות איך לגרום לביקושים להפסיק לעלות".

"אמנם, יש בעיה של ריבית, שמשפיעה על הביקושים ועל זה אי אפשר להשפיע, וזה גם קשור לדברים אחרים במשק. אבל יש בישראל עכשיו כלכלה חזקה ואפשר לעשות צעדים יותר חזקים כדי לגרום להגדלת ההיצע וריסון הביקושים".

יצחקי סירב להתייחס לאותם צעדים שבכוונת האוצר לנקוט בהם. במקביל, הוא גם סירב להתחייב שכל מכרזי הקרקע שיפורסמו מעתה ואילך יהיו במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן", כפי שהוצגה לראשונה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. על כך אמר יצחקי: "אני לא יודע להגיד כמה מתוך המכרזים יהיו "מחיר למשתכן", ואילו דברים שנבחנים עכשיו".

כאמור, על פי ראש מטה הדיור המיועד, מדובר על כה בצעדים ראשונים בלבד בכל התוכנית השלמה כאשר מה שנמצא על הפרק בהמשך הוא טיפול מעמיק גם בשוק השכירות.