בנק ישראל: לחדש את תוכנית הגריטה של כלי רכב ישנים

בנק ישראל קובע שמכוניות ישנות מגדילות את עלויות הזיהום והתאונות ומציע לחדש את הגריטה של מכוניות בנות 20 שנה ומעלה עם תקציב מדורג או במימון של יבואני הרכב

תוכנית הגריטה של מכוניות ישנות, שהופסקה לפני כשנתיים מחוסר תקציב, היא בעלת חשיבות רבה למשק ולבטיחות בדרכים ובעלת הצדקה כלכלית ברורה. כך קובע מחקר של בנק ישראל, שפורסם היום. על פי המחקר, לדברי המחקר הבעיה העיקרית בכלי הרכב הישנים הנעים על כבישי הארץ היא לא רק תרומה משמעותית שלהם לזיהום האוויר אלא בעיקר הסיכון שהן מייצגות לנוסעים בהן ולהולכי הרגל. ניתוח נתוני התאונות מגלה כי חומרת הפגיעה בתאונות דרכים בכלי רכב ישנים גבוה משמעותית, כאשר ההסתברות להיהרג יותר מכפולה וההסתברות להיפצע קשה גבוהה יותר בשליש.

בתוכנית הקודמת של משרד התחבורה והמשרד לאיכות הסביבה, שהחלה ב-2010 והופסקה בסוף 2013 מחוסר תקציב, נגרטו 28 אלף מכוניות בנות 20 שנה ויותר ובעלי המכונית קיבלו בתמורה מענק של 3000 שקל.

כלכלני בנק ישראל מציעים שתי אופציות לחידוש מתווה הגריטה. הראשונה היא להנהיג אותה במבנה מדורג, כלומר להגדיל את המענק הכספי לבעלי הרכב מחודש לחודש או מרבעון לרבעון בתקציב נתון. בבנק ישראל כי לחלק מבעלי המכונית ישתלם לגרוט אותן תמורת סכום קטן אף מ-3000 שקלים בעוד שאחרים יצטרכו סכומים גדולים יותר כמוטיבציה לגריטה. אופציה שניה היא ליצור מעין "אחריות יצרן" שבה יבואני הרכב יפרישו לקרן ממשלתית סכום כספי קטן תמורת כל רכב חדש שנמכר. כאשר כלי הרכב יגיעו לגיל המתאים הקרן תקנה אותם מהבעלים שמעוניינים למכור ותעביר אותם לגריטה.

בתגובה לרעיון זה אמרו היום בענף הרכב כי "מדובר בעזות מצח". לדברי גורמים בכירים בענף "המדינה גובה כבר היום על כל רכב שנמכר שיעור מס שמתקרב ל-100% ואין לו אח ורע בעולם. בסכומים אלה ניתן לממן את הגריטה בצורה יעילה ואינטנסיבית אולם הממשלה בוחרת שלא להקצות לצורך זה תקציבים ממשלתיים ולהפיל את המימון על רוכשי הרכב".