ערפל בסלקום

סלקום לא טרחה לעדכן את המשקיעים ביעדים רב-שנתיים

מנית סלקום קרסה מתחילת השנה ב-55% על רקע התחרות המחריפה בענף הסלולר, הבאה לידי ביטוי בדוחות כספיים גרועים ובהתחדשות המבצעים הענפיים האגרסיביים.

הנפקת הזכויות המתוכננת בחברה, בהיקף של 150 מיליון שקל, מיועדת לעבות את בסיס ההון שלה לקראת העתיד המאתגר, אולם מדובר בהיקף הזרמה צנוע, והיא לא תשדרג באופן מהותי את הפרופיל הפיננסי של החברה. סביר להניח כי על מנת להמשיך ולהקטין את הר החוב שערמה סלקום על גבה, היא תידרש להמשיך ולהימנע מחלוקת דיבידנדים בעתיד הנראה לעין.

ההכנסה הממוצעת של סלקום מלקוח סלולרי צנחה ברבעון הראשון של 2015 לרמה של 65.5 שקל, לעומת 74.7 שקל ברבעון המקביל אשתקד, בענף שבו נאמנות הלקוחות נמוכה במיוחד. כל מי שעיניו בראשו מבין כי ההכנסה הממוצעת מלקוח תוסיף לרדת ברבעונים הקרובים ותאלץ את החברה להוסיף ולהתייעל.

ה-EBITDA של סלקום (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ירד ברבעון ב-42% לרמה של 196 מיליון שקל, והרווח התפעולי הרבעוני שלה קרס בכ-70%. גם נטרול הוצאה חד-פעמית של כ-30 מיליון שקל על פיטורי עובדים לא היה משפר מהותית את התמונה הקשה של ביצועי החברה.

זאת ועוד, מסתבר כי ההוצאה על פיטורי עובדים אינה חד-פעמית, שכן בימים האחרונים דיווחה החברה על הפרשה נוספת של 25 מיליון שקל בגין פיטורים, שתבוא לידי ביטוי בדוחות הרבעון השני.

הוצאות המימון של סלקום ברבעון אמנם ירדו לרמה של 18 מיליון שקל (לעומת 27 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד) על רקע ריביות שפל בשווקים ואינפלציה שלילית ברבעון זה, אולם עליית האינפלציה לרמות רב שנתיות מקובלות, וזחילת הריביות כלפי מעלה, עשויות להוות כאב ראש עצום עבור החברה בשנים הקרובות, שכן היא נושאת על גבה חוב פיננסי נטו של 2.9 מיליארד שקל.

תחזיות פומביות מייצרות מחויבות

לפי שעה המשקיעים בשוק ההון מסרבים להתרשם מהאופק הכלכלי הנגזר מחבילת הטריפל הזולה של סלקום, והם מתמקדים בהווה הסלולרי העגום. סלקום לא טרחה לעדכן את המשקיעים ביעדים רב-שנתיים בכל האמור בפעילות בזירת הטלוויזיה הרב-ערוצית, זירת הטלפוניה הקווית וזירת האינטרנט, והיא שומרת על עמימות מטרידה. במציאות זו משקיעי סלקום אינם מסוגלים לתמחר את הערך הכלכלי העתידי של פעילות הטריפל, שלפי שעה מייצרת בעיקר הוצאות ומדליות על קמפיין מוצלח בטלוויזיה.

ייתכן כי מנהלי החברה לא רוצים להתבזות בתחזיות עסקיות לא מבוססות, שבעתיד הם יתקשו להתמודד עימן, אולם תחזיות שכאלה הן חלק אינטגרלי מההתנהלות של חברות בשווקים פיננסים מפותחים, והן עדיפות על לחישה על אוזני אנליסטים וערוצי תקשורת לא פורמליים אחרים. תחזיות פומביות מחדדות את החושים של המנהלים, ומייצרות מחויבות ציבורית לעמידה ביעדים.

אפשרות נוספת היא שההימנעות של סלקום מפרסום הערכות צופות פני עתיד נובעת מחשש מפני חשיפת נתונים תחרותיים בפני המתחרים.

אנו סבורים כי חברה ציבורית חייבת לשתף את משקיעיה ונושיה באופק העסקי של פעילות מרכזית שתשפיע על עתידה, גם במחיר של חשיפת נתונים עסקיים מסוימים למתחרים.

כל מי שעיניו בראשו מבין כי העתיד של סלקום לא יכול להישען אך ורק על רגל סלולרית מצומקת ומצטמקת, ולפיכך היכולת להעריך את הפוטנציאל הכלכלי של הרגל החדשה אותה בונה החברה הוא המפתח להבנת עתידה העסקי.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.