דרעי מקדם חוק: 5% מהמשרות בשירות המדינה - לחרדים

מנהיג ש"ס מבקש בנוסף להעניק לחרדים עדיפות דומה לזו המוענקת כיום לבני מיעוטים ולנשים בקבלה לעבודה בשירות המדינה ■ פרשן חרדי: "תנו לנו קצת 'שחור בעיניים' במשרדים, ואנחנו מסודרים"

אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור
אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור

מנהיג ש"ס ושר הכלכלה אריה דרעי מקדם הצעת חוק ממשלתית לאפליה מתקנת לחרדים. כפי שפורסם לראשונה בתחנת הרדיו החרדית "קול חי", הצעת החוק שתונח בקרוב על שולחן ועדת השרים לחקיקה תחייב כל משרד ממשלתי להקצות 5% מהמשרות המוצעות לטובת מועמדים חרדים, ובמקביל יקבלו חרדים עדיפות דומה לזו המוענקת כיום לבני מיעוטים ולנשים בקבלה לעבודה בשירות המדינה. על פי ההצעה, יועדף מועמד חרדי לעבודה על פני כל מועמד אחר בעל נתונים שווים שאיננו בן מיעוטים בעצמו.

דרעי מגבש את הצעת החוק בתיאום עם נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה הנמצאת במשרד הכלכלה. קידום החוק כבר מעורר ציפיות גבוהות בציבור החרדי. "אם החוק יעבור הוא יהיה ההישג החרדי השני בחשיבותו אחרי חוק הגיוס המתוקן", כתב פרשן העיתון החרדי "בקהילה" יעקב ריבלין. "כסף למוסדות הולך ובא, וכבר למדנו לחיות עם קצבאות ילדים מקוצצות. חוק העדפה מתקנת לחרדים בשירות הציבורי הוא פתח רחב כפתחו של אולם לעולם התעסוקה מצד אחד, ולבנייתה של שכבת פקידות חרדית שתמנע מאתנו להיות סמוכים תמיד על שולחנם העוין של אחינו הסרוגים".

"תנו לנו קצת 'שחור בעיניים' במשרדים, ואנחנו מסודרים", כתב פרשן רשת המקומונים החרדיים "קו" אבי בלום והוסיף כי "דרעי סמוך ובטוח שאם הצעת החוק תאושר, יהיה זה הישג שיאפיל על כל שאר הכופתאות והתקציבים".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"שוב מתברר שמקומות העבודה היחידים שבאמת מענין את ש"ס ליצר הם ג'ובים לעסקנים ומקורבים. שוב מתברר שש"ס לא מעוניינת לסייע לשקופים, על גבם רכבה בבחירות, אלא רק לחזק את המנגנון המפלגתי שמייצר עוד ועוד עניין ושקופים".

לדברי רגב, "הטענה שיש צורף בהעדפה מתקנת לציבור החרדי בשירות הממשלתי מגוחכת. מדובר בציבור שאינו מיעוט מקופח אלא הוא כבר קרוב ל-40 שנה חלק בלתי נפרד מהשלטון וחלק דורסני במיוחד. הסיבה היחידה שעד כה לא התקבלו די חרדים לעבודה במשרדי הממשלה היא שהרבנים אסרו עליהם לימודים אקדמיים והם אינם עומדים בתנאי הסף המקובלים בשירות הציבורי. עכשיו כשחרדים רבים מסיימים לימודים אקדמיים אפשר לסמוך על ש"ס ויהדות התורה שימלאו את משרדי הממשלה במינויים, חלקם פוליטיים ויש לקוות שחלקם גם ראויים. אין כל צורך בחוק שיסייע לכך. כמו שהיה מדהים לגלות שהמעשה הראשון של דרעי בתפקיד שר הכלכלה של ישראל הוא לסדר הנחות ענק לאברכים במעונות יום", אמר רגב, "מדהים לגלות מה כי מה שחשוב לו לעשות כל עוד הקואליציה הצרה הנשענת על קולות החרדים מחזיקה מעמד הוא להקים התנחלויות של מינויים פוליטיים בשירות הציבורי".

בהסכם הקואליציוני של יהדות התורה נקבע כי "הממשלה תפעל לעידוד קליטה בשירות הציבורי של עובדים חדשים מקרב האוכלוסייה החרדית ואוכלוסיית העולים שאינן מיוצגות דיין בשירות הציבורי בין השאר בדרכי חקיקה". יו"ר וועדת הכספים של הכנסת ח"כ משה גפני מסיעת יהדות התורה קידם במשך שנים את נושא האפלייה המתקנת לחרדים והצעת החוק המתגבשת כיום היא גלגול הצעת חוק פרטית שיזם גפני.

בדיון שנערך היום (ב') בוועדת הכספים תקף גפני את רשות החברות הממשלתיות על כך שאין לה נתונים על השתלבות חרדים בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות. אמרה כי "מי נקרא אצלכם אוכלוסיות מיעוט שצריך להעדיף אותם? סודנים? פליטים מסוריה?" לאחר שח"כ מיקי רוזנטל שאל את נציגת רשות החברות כמה חרדים יש בקרב נבחרת הדירקטורים השיבה הנציגה מירה מינס כי "אנחנו פועלים בעניין הזה לפי מה שהחוק מנחה אותנו. ייצוג הולם בדירקטוריונים מתייחס לפי החוק והחלטות הממשלה לנשים ולאוכלוסייה הערבית". רוזנטל אמר על כך כי "ממשלת ישראל החליטה לקדם תעסוקת חרדים אני רוצה לדעת איך ההחלטה הזו באה לידי ביטוי בחברות הממשלתיות, עובדים ודירקטורים". גפני הוסיף כי "מה זה לא יודעים לזהות חרדים? בעיה לזהות חרדים? יש לי רעיונות. מי הכי מותקף בתקשורת?"