מניות הטכנולוגיה שייהנו מהעלאת ריבית בארה"ב

העלאת הריבית הצפויה בארה"ב מחזקת את ההמלצה על מגזר הטכנולוגיה ■ מהן המניות הכדאיות להשקעה, לצד המומלצות הקבועות בתחום

הספרייה במטה Naver / צילום: בלומברג
הספרייה במטה Naver / צילום: בלומברג

שוק ההון ממשיך להתנדנד בין תקווה לייאוש, בשל הדיונים עם יוון שלא מאפשרים לשיפור בכלכלת אירופה להשפיע לחיוב על מחירי המניות, ומנגד בארה"ב ממשיכים לנסות להעריך את עיתוי ועוצמת העלאות הריבית השנה. הערכות מעודכנות לגבי תחזיות הפד לצמיחה, לאבטלה ולריבית יפורסמו הלילה (ד'), ויספקו את התשובה הטובה ביותר לשאלות אלו.

תהליך העלאת הריבית מחזק שתיים מהמלצותינו לגבי מגזרים בעולם. תחום הפיננסים משיא תשואה עודפת במצבים של עליית תשואות, כפי שמתרחש בארה"ב באחרונה, ובתקופה שבה האשראי מתרחב, כמו השנה באירופה. המגזר השני, שנהנה מהתאוששות בצמיחה ומהוצאות צרכנים ועסקים, הוא הטכנולוגיה, שאינו נפגע מתשואות אג"ח עולות, כמו מגזרים דוגמת תשתיות, תקשורת ובתחילת המהלך אף נדל"ן ומניות דיבידנד.

לפני כשבועיים פרסמה אנליסטית הטכנולוגיה מרי מיקר, מחברת הייעוץ KPCB, דוח ארוך ומקיף המציג התפתחויות טכנולוגיות רבות, כמו גם מגמות חשובות בכלכלה העולמית ובהתנהגות הצרכנים. מיקר מקבצת נתונים ומגמות הידועים לרוב, אולם הפרספקטיבה הרחבה שלה ודרך הצגת הנתונים הופכות את המצגת לחובה לכל משקיע או אנליסט.

מהמצגת ניתן לגזור תזות השקעה והמלצות עדכניות - לחלקן ניכנס כאן. המגמה המרכזית הידועה לכול, היא עוצמת חדירת האינטרנט לחיינו, ויותר מזה - הגידול בחשיפה לניידים וסמארטפונים. בעולם 7 מיליארד מנויים לניידים (לעומת 4.6 מיליארד ב-2010) - מהם 2.1 מיליארד בעלי סמארטפונים. במדינות מתפתחות שיעור החדירה של הניידים והסמארטפונים מרקיע שחקים: בסין 1.3 מיליארד מנויים לניידים, מהם ל-39% סמארטפונים; ובהודו עומד המספר על 907 מיליון מנויים, עם חדירה של 15% בלבד.

בעוד הגידול בתעבורת האינטרנט בעולם היה אשתקד 21%, תעבורת המידע בניידים זינקה ב-69%. תעבורת הווידאו בניידים זינקה בצורה מטאורית, ב-55%, וזו השנה השלישית ברציפות של זינוק הגבוה מ-50% בנתון זה. מעבר ליצרני המכשירים והרכיבים לניידים, שימשיכו ליהנות ממגמה זו, הביא הגידול בתעבורת הווידיאו לפריחה בחברות המתמחות בתחום, ולתחרות בין חברות כמו יוטיוב של גוגל ולשירותים מתחרים ומתמחים כמו טוויץ' של אמזון ורבות אחרות.

תחום נוסף הוא הפרסום במובייל, שבו פועלות חברות ישראליות רבות, וקצב הצמיחה בו גבוה ביותר, וחשוב מכך - פוטנציאל הצמיחה העתידית רב. בארה"ב, לדוגמה, מבין אפיקי המדיה, האמריקאים חשופים בכ-24% מזמנם לתוכן דרך ניידים, אולם ההוצאה על הפרסום במובייל עומדת על 8% בלבד. זה מצביע על פוטנציאל של 25 מיליארד דולר בשנה, מתוך סך פרסום באינטרנט של 50 מיליארד דולר בארה"ב לבדה. הפרסום בטלוויזיה, אגב, עומד על 41% מהוצאות הפרסום ב-2014, לעומת 37% מהזמן שהאמריקאים חשופים למדיה זו. סך ההוצאה על פרסום באינטרנט בעולם הוא 133 מיליארד דולר, וצמיחת ההוצאה על מובייל עומדת על 34% בשנה האחרונה.

תחום צומח נוסף, בשיעורים ניכרים, הוא טכנולוגיות המסרים המיידיים, עם מגוון אפליקציות פופולריות. המובילה היא וואטסאפ, עם 800 מיליון משתמשים פעילים, גידול של 60% בשנה, ומדי יום מועברות בה 30 מיליארד הודעות; מספר המשתמשים ב-WeChat הסינית עומד על 549 מיליון, צמיחה של 39%; ביפן ל-Line יש 205 מיליון משתמשים, אשר שולחים 13 מיליארד הודעות ביום.

הרובד הקיברנטי ממשיך לצמוח

בתקופה זו של חוסר יציבות בשווקים, למרבית המשקיעים נראה כי עדיף להיצמד לחברות המובילות ולהקצות רק חלק קטן לחברות קטנות וצומחות או לגדולות הנסחרות במכפילים המשקפים צמיחה מהירה ברווחיהן. ברשימת החברות הגדולות המומלצות נכללות אפל, גוגל, יאהו, סיסקו, פייסבוק ומיקרוסופט. ברשימת החברות בהמלצה, המתאימה למשקיעים המוכנים לשאת תנודתיות בטווח קצר ותמחור הלוקח בחשבון צפי להמשך צמיחה מואצת, נמנות Rocket מגרמניה, יצרנית הרכיבים למובייל AAC הסינית (2018:HK), FIH (2038:HK), יצרנית הרכיבים למובייל, Synnex מטיוואן (2347:TW), משווקת הנופשים הסינית Ctrip (CTRP), החברות היפניות Yahoo Japan (4689:T), Mixi (2121:T) ו-DeNA (2432:T), וכן החברות האמריקאיות Now, Data ו-Hubs; ולהבדיל, חברות גדולות הנסחרות במכפילים גבוהים, כמו Salesforce, טוויטר, עליבבא ועוד.

הרשימה האלטרנטיבית כוללת גם את נטפליקס (NFLX), המשנה את כללי צריכת התוכן בעולם תוך תחרות ישירה בחברות המדיה הגדולות, ובהצלחה רבה. החברה, שעיקר הכנסותיה בארה"ב, צומחת גם בקצב מהיר בברזיל, מקסיקו בריטניה, אוסטרליה ועוד. עקב עלויות החדרת השירות היקרות, החברה עדיין מאוזנת בלבד, אולם המודל צפוי להביא אותה לרווחיות גבוהה בתוך שנים בודדות.

חברת Tencent - 0700:HK היא פלטפורמת האונליין הגדולה בסין למדיה חברתית, משחקים, וידיאו, מסרים מיידיים ועוד, אך גם בתחומי PC מסורתיים. החברה צומחת בעשרות אחוזים בהכנסותיה וברווחיה, תוך יצירת תזרים מזומנים גבוה. עיקר פוטנציאל הצמיחה מגיע מפרסום ברשת ומשחקי אונליין.

חברת Naver - 035420:KS היא המובילה בקוריאה-הדרומית בתחומי אינטרנט שונים. החברה היא הפורטל המוביל במדינה, ומובילה בתחום החיפוש עם יותר מ-70% ממנו. החברה מתפעלת את פלטפורמת המסרים המיידיים Line הנפוצה ביפן ובמדינות אסיה נוספות. היא גם צומחת בפרסום במובייל, המהווה כ-70% מהכנסותיה. רווחיה צפויים לצמוח השנה מעל 50%.

Rakuten - RKUNF היא החברה המובילה ביפן במסחר מקוון, כמו גם בשירותים פיננסיים ברשת, הזמנת נופשים ועוד. תחום המסחר המקוון ביפן צומח במהירות, אך עדיין תופס נתח קטן יחסית של 5% מהמסחר הקמעונאי. החברה מתמקדת בצמיחה ארוכה, לעתים על חשבון רווחיות בטווח הקצר. החברה התפרסמה בארץ, כשרכשה את Viber לפני שנה בכ-900 מיליון דולר.

לסיכום, בעוד העולם הריאלי מתקשה להציג צמיחה מרשימה במדינות רבות, הרי רובד החיים הקיברנטי ממשיך לצמוח בקצבים גבוהים ביותר, תוך השפעות רחבות על תהליכים רבים - מגלובליזציה וסחר בינלאומי, דרך מלחמות בין מדינות ועד להשפעה יומיומית על אורח החיים של כל אחד מאתנו.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מניות הטכנולוגיה המומלצות
 מניות הטכנולוגיה המומלצות