הקלף החדש שישלוף כחלון להוזלת הדירות

עפ"י ההצעה, העירייה תוכל להשתמש בקרקע ציבורית לפרויקטים רגילים של בנייה למגורים ומכירת הדירות במחירי שוק, בין ע"י חברות הפיתוח העירוניות ובין במכרז בין יזמים

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

שר האוצר משה כחלון יציע בשבוע הבא לקבינט הדיור מסלול שיווק קרקעות המבוסס על ניסיון לשתף פעולה עם ראשי העיריות, שבמרכזו יצירת שותפות בין המדינה לבין העירייה בהכנסות ממכירת קרקעות לבנייה מסחרית למגורים על אדמות מדינה בייעוד ציבורי (קרקע חומה) בשליטת העיריות - כך נודע ל"גלובס". הניסוי הראשון של היוזמה צפוי בקרית מוצקין.

על פי ההצעה, העירייה תוכל להשתמש בקרקע כזו לפרויקטים רגילים של בנייה למגורים ומכירת הדירות במחירי שוק, בין שעל ידי חברות הפיתוח העירוניות ובין שבמכרז בין יזמים. החלוקה בהכנסות בין הממשלה לעיריות תהיה אפילו 60% לעיריות ו-40% למדינה. בפרויקטים כאלה ניתן יהיה גם לקיים עסקים מסחריים בקומת הקרקע, ויוקצו שטחים לעיריות לצורכי ציבור, בעיקר לפעוטונים וגני ילדים.

רעיון זה נולד בעקבות דיונים בצוות של כחלון, על הדרכים להביא את ראשי הערים לשתף פעולה עם יוזמות ממשלתיות, מתוך הכרה בכוחן של העיריות לקדם או לטרפד תוכניות בנייה בתחומיהן. הרעיון נועד להציב תמריץ כספי לעיריות להעדיף בנייה למגורים על פני בנייה של שטחי מסחר ותעסוקה, המכניסים לעיריות יותר ארנונה.

השימוש בקרקע חומה לצורכי מגורים מוגבל ואפשרי בתנאי שיש בו מטרות חברתיות. שר הפנים היוצא גדעון סער הוסיף תיקון לסעיף 188 לחוק התכנון והבנייה, המגדיל את אפשרות ניצול קרקע חומה: לפי תיקון זה, ניתן להשתמש בקרקע חומה, כולל כזו שהופקעה בעבר מבעלים פרטיים, אם הייעוד הוא לבניית פרויקטים של דיור בר-השגה להשכרה לטווח ארוך, במחירים מוזלים ומפוקחים, כאשר העיריה נשארת בעלים של הקרקע.

הארגונים החברתיים צפויים להתנגד למיזם משני טעמים: תתעורר טענה נגד "בזבוז" של שטחים ציבוריים ויצירת מוטיבציה לתכנון צפוף על חשבון מבני ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים; בתחרות בין מכירת השטחים החומים לפרויקטים מסחריים למגורים לבין שימוש בהם לצורך דיור בר-השגה, ראשי העיריות יעדיפו את אופציית המכירה והעשרת קופת העירייה.