לנתניהו לא אכפת מהצרכנים

נתניהו חושק בגז כקלף גיאו-פוליטי שיוכל להשתמש בו במגעיו עם שליטים בסביבה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מנסה לעבוד עלינו כשהוא מזהיר שהגז יישאר באדמה אם לא ייחתם ההסכם עם חברות הגז. הוא באמת מאמין בכך. נתניהו מכיר לא מעט דוגמאות למדינות שהבריחו חברות בינלאומיות משדות הנפט והגז שלהן, רק כדי לחזור אחר כך על ארבע ולהתחנן שישובו. האם זה יהיה המקרה גם הפעם עם נובל אנרג'י האמריקאית, הגוף היחיד שמסוגל לפתח ולתפעל את מאגרי הגז? האם נובל אנרג'י תנטוש את המאגרים ותתבע את ישראל בבוררות בינלאומית?

בכלל לא בטוח.

לנובל יש הרבה מה להפסיד כאן. היא מחזיקה במאגר "תמר", פרת מזומנים מהטובות מסוגה בעולם, שמספקת לה תזרים קבוע ויציב של הכנסות צמודות דולר. היא מחזיקה במאגר גז גדול כפליים מתמר בשם "לוויתן", שכבר השקיעה בו מאות מיליוני דולרים מכספה. מעבר לכך יש גם למדינת ישראל טענות משפטיות לא פשוטות נגד נובל - שמשום מה לא נעשה בהן שימוש עדיין. מדוע, למשל, לא מאשימה ישראל את נובל בהפרת הסכם החזקה שבו התחייבה ללוחות זמנים ברורים לפיתוח המאגר. יש להניח שנובל, חברה ציבורית מכובדת, תתקשה להסביר לבעלי מניותיה מדוע היא נמצאת בהפרה לכאורה של הסכם כזה - אם מישהו בממשלה יטרח להעלות את הטענה.

ייתכן גם שנובל משחקת איתנו פוקר. מחירי הגז הנוזלי בעולם צנחו בשנה האחרונה ביותר מ-50%. רווחיות שדות הנפט של נובל בארה"ב צללה. עסקאות הייצוא של לוויתן ותמר מתחילות להתנדנד: הלקוחות הגדולים במצרים מקשיחים עמדות או שהפסיקו את המו"מ. בכלל לא בטוח שנובל מסוגלת היום לממן את פיתוח מאגר לוויתן בהשקעה של כמעט 5 מיליארד דולר. מאוד ייתכן שלנובל יש אינטרס לעכב את תוכניותיה עד להתאוששות מחירי הגז. האם הממשלה בכלל מודעת לשיקולים האלה?

ההנחייה של נתניהו לסיים בתוך חודש את המו"מ מוכיחה שכל זה לא מעניין אותו בכלל. הוא לא מוכן לקחת שום סיכון ורוצה בכל מאודו שמאגר לוויתן יפותח. לא רק כדי לרצות את הסנטורים הרפובליקאים מארה"ב, שמתקשרים אליו בשם נובל, לא רק כדי לספק למשק מקורות אספקה נוספים ולאוצר המדינה הכנסות ממסים במיליארדים. נתניהו חושק בגז כקלף גיאו-פוליטי שיוכל להשתמש בו במגעיו עם שליטים בסביבה. המלך עבדאללה כועס עלינו? נראה איך נוכל לעזור לו עם הגז - הרי חברת החשמל הירדנית ממש צמאה לו. סיסי רוצה לדבר על שיתוף פעולה? אולי נמכור ביחד גז לאירופים. הטורקים רוצים גז איראני? בשביל מה? עדיף להם בהרבה לקנות גז כחול-לבן. במשחק הגדול של נתניהו אין מקום לצרכן החשמל הקטן.