כחלון יוזיל את ביטוח החיים במשכנתא: לא יותר מ-20% עמלה

אגף שוק ההון פרסם טיוטת תיקון תקנות הקובעת תקרה לעמלות סוכנים עבור ביטוח חיים למשכנתא

משה כחלון / צילום: רויטרס
משה כחלון / צילום: רויטרס

שר האוצר משה כחלון פועל להוזלת ביטוחי החיים למשכנתא: אגף שוק ההון במשרד האוצר פרסם היום (ד') טיוטת תקנות הקובעות לראשונה תקרה לעמלת סוכנים המשולמת בביטוח חיים למשכנתא.

"מהלך זה צפוי להוזיל את עלויות ביטוח חיים למשכנתא ולהקל על ציבור רוכשי הדירות", נכתב בהודעה שפרסם האוצר.

תיקון התקנות קובע כי שיעור העמלה המרבי עבור שיווק פוליסות ביטוח חיים למשכנתא לא יעלה על 20% מסך הפרמיה המשולמת, בניגוד לכ-40% המשולמים כיום. רכישת הפוליסות מחויבת על-ידי הבנקים, אשר דורשים מלווי המשכנתאות לרכוש פוליסת ביטוח חיים. חלק ניכר מפוליסות אלה משווק על-ידי סוכנויות ביטוח של הבנקים עצמם.

במקביל לכניסת התקנות לתוקף צפויה המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, לפרסם מחשבון ביטוח חיים שיאפשר השוואת מחירים בחברות השונות. מדובר במהלכים משלימים שיגבירו את התחרות בענף ויפחיתו את מחירי הביטוח.

"אנו פועלים להפחתת מס המונופול שמשלמים הצרכנים בישראל ולהגברת התחרותיות בענף הביטוח", מסר כחלון. "הוזלת ביטוח החיים היא צעד נוסף בסדרת מהלכים שבכוונתנו לבצע בתקופה הקרובה על מנת לממש מטרות אלה. כפי שאמרתי בעבר, נפעל להכניס תחרות בכל מקום בו קיימת ריכוזיות. התחרות היא ידידתו הטובה ביותר של הצרכן והדרך הטובה ביותר להורדת מחירים".

סלינגר הוסיפה כי "הפחתת העמלות במקביל לפרסום הצפוי של מחשבון ביטוח חיים יביאו להגברת התחרות ולהקטנת עלויות ביטוח החיים למשכנתא".

מלשכת סוכני ביטוח נמסר בתגובה: "מדובר בצעד רע העומד בניגוד לכל כללי התחרות של כלכלה חופשית. מטרת טיוטת האוצר היא להסיט את תשומת-הלב מהמצוקה האמתית של יוקר הדיור בישראל, ובוודאי שלא יתרום לפתרונה. האם השלב הבא יהיה הגבלת שכרם של אדריכלים, מהנדסים או כל בעל מקצוע חופשי אחר הקשור לדיור? האם באמת מאמין הרגולטור כי הגבלת שכרם של סוכני הביטוח, אשר רובם בעלי עסקים קטנים, היא שתביא לפתרון משבר הדיור? כמובן שקל יותר לפגוע בחולייה החלשה יותר בענף הביטוח, וחבל שכך".