כחלון יקדם התחדשות עירונית? 3 הצעות יועלו לדיון בקבינט

לאחר שנושא ההתחדשות העירונית נכלל כמעט בכל ההסכמים הקואליציוניים, כעת עולה טיפול הממשלה בנושא שלב כאשר שלוש הצעות שונות מגיעות לקבינט הדיור הקרוב

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

כבר שנים ארוכות שגורמים שונים בענף הנדל"ן, גופים ירוקים, גופי תכנון וגם ארגונים חברתיים מפצירים בממשלה להתחיל ולטפל ברצינות בתחום ההתחדשות העירונית. כולם מבינים שהגדלת ההיצע במרקמים הבנויים על ידי התחדשות עירונית עדיפה על הפשרת שטחים חדשים וקידום תוכניות על קרקעות בתוליות על שלל החסמים המלווים אותן. כעת נראה ששר האוצר, משה כחלון, מתחיל להתייחס לנושא זה ברצינות.

לאחר שנושא ההתחדשות העירונית נכלל כמעט בכל ההסכמים הקואליציוניים, כעת עולה טיפול הממשלה בנושא שלב כאשר שלוש הצעות שונות מגיעות לקבינט הדיור הקרוב. מדובר בהחלטות שמקצרות את הדרך לפרויקטים ועשויות לסייע להתחדשות העירונית. עם זאת, נדגיש שמדובר בצעדים ראשוניים, צעדים שלא די רק בהם כדי לעשות שינוי מהותי בתחום זה ולקדם פרויקטים תקועים, אבל עדיין נראה שמדובר בשינוי מגמה שיש לקוות שיימשך, במיוחד כאשר מדובר בהחלות ספציפיות הנוגעות למתחמים ולא החלטות כלליות שעשויות להתמסמס בהמשך.

החלטה ראשונה שתעלה ביום ב' הקרוב לקבינט הדיור עוסקת בהכרזה של הממשלה על מספר מתחמי פינוי בינוי כמתחמים שיכולים להתקדם במסלול מיסוי. מסלול זה הוא מסלול במסגרתו מקבלים יזמים שמקדמים תוכנית הקלות לא מבוטלות במס בפרויקט וזאת כדי לעודד את היציאה לדרך של הפרויקט.

במסגרת הצעת ההחלטה, מדובר על הכרזה של 10 מתחמים שונים בערים רמת גן, ראשון לציון, אזור יהוד ורעננה. ברמת גן מדובר במתחמים: יואב, הבנים, צליח, הרא"ה, רחובות הנהר 12 ורמת שקמה. בראשון לציון מדובר במתחם סלע, באזור מדובר על מתחם קפלן, ביהוד מדובר על מתחם שוק אשכנזי וברעננה מדובר על מתחם כנרת. במקביל, כוללת הצעת ההחלטה גם להכריז על מתחם סוקולוב ברמת גן, כמתחם המאושר למסלול מיסוי במסגרת פרויקט עיבוי, ולא פינוי בינוי.

החלטה שנייה שתעלה לאישור קבינט הדיור ביום ב' הקרוב עוסקת בהארכת ההכרזה על מתחמי פינוי בינוי שתקופת ההכרזה שלהם פגה. גם כאן מדובר בהחלטה חשובה משום שלא פעם, הליכי התכנון כמו גם פעילות היזם אל מול בעלי הדירות, אורכים זמן רב ואם פרויקט מגיע לישורת האחרונה לאחר שפגה תקופת ההכרזה של הממשלה לא ניתן להמשיך ולקדם אותו. בהחלטה זו מוצע להאריך את ההכרזה בשלושה מתחמים לפינוי בינוי בתל אביב (מתחם בית אל), בחיפה (מתחם המלך אמציה) ובנס ציונה (מתחם יד אליעזר). במקביל מוצע גם להאריך את תקופת ההכרזה גם למתחם עיבוי בנייה, מתחם הממוקם בעיר חיפה ברחוב חביבה רייך.

החלטה שלישית שתעלה לאישור הקבינט עוסקת באישור הרשות להתחדשות עירונית. נזכיר כי מדובר בהצעה שכבר קודמה בממשלה הקודמת ותכליתה להקים רשות שכל תפקידה יהיה לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית ולקצר תהליכים. עם זאת, נוסח ההחלטה משנה שעברה גרר ביקורת מצד פעילים בענף על כך שבעוד הרשות תקבל כלים למתן "גזרים", היא לא הייתה אמורה לקבל גם את ה"מקלות", כלומר את היכולת לאכוף או לכפות דברים מסויימים. המטרה של העלאת הנושא לקבינט היא להאריך את תוקף הצעת החוק שנמצאת היום בחקיקה.