כחלון: כל מכרזי הקרקע ישווקו במסגרת מחיר למשתכן

שר האוצר: "כל קרקעות המדינה ישווקו בתוכנית מחיר למשתכן" ■ במשרד האוצר מנסים למצוא את "דרך המלך" כדי להתאים את "מחיר למשתכן" למציאות הנדל"נית העכשווית, ולהימנע מקריטריונים מפלים

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

מהפיכה בשיווקי הקרקע: שר האוצר מבקש להעביר החלטה בקבינט הדיור על פיה כל מכרזי הקרקע שיפורסמו על ידי המדינה בייעוד למגורים יפורסמו במתווה "מחיר למשתכן". מדובר במהלך שמופיע גם בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכולנו, אולם עד כה לא נפלה ההחלטה הסופית האם אכן כל מכרזי הקרקע יפורסמו בשיטה זו או רק חלק מהם.

נזכיר שתוכנית "מחיר למשתכן" איננה תוכנית חדשה, ומכרזים בעבר כבר פורסמו בשיטה זו במקומות שונים ברחבי הארץ. לתוכנית זו היו שתי בעיות שלא קשורות דווקא למבנה המכרז אם כי לשתי סיבות חיצוניות. בעיה ראשונה הייתה העובדה הפשוטה שמעולם לא שיווקה המדינה מכרזי קרקע נרחבים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, ותמיד היו אלו מכרזים בודדים לצד מכרזי קרקע רגילים. עובדה זו גרמה לכך שבכל עיר בה פורסם מכרז שכזה, היצע הדירות המוזלות היה נמוך מאוד, לא השפיע על השוק ובעצם העניק מתנה לכמה עשרות בודדות של משפחות שהצליחו לזכות באפשרות לרכוש דירה מוזלת. באם אכן כל מכרזי הקרקע של המדינה ישווקו כעת במסגרת שיטה זו, ואם המדינה תצליח לפרסם די מכרזים, ייתכן שיהיה בידי התוכנית הזו להשפיע על המחירים בטווח הארוך, ובעיקר, לאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירה במחיר מוזל יותר.

חשוב לזכור שמכרזי מחיר למשתכן יכולים לכלול שיעור גמיש של דירות מוזלות. כך למשל בעבר פורסמו מכרזים בהם 25% מכלל הדירות היו דירות מוזלות ובמקביל היו מכרזים בהם 50% מהדירות היו מוזלות. מנגנון זה מאפשר לקבלנים להרוויח על הדירות הרגילות, ומאפשר גם גמישות מבחינת המדינה לגבי האזורים השונים בהם יפורסמו המכרזים בהתחשב בערך הקרקע הנתון.

סיבה שנייה לאי הצלחתה של התוכנית הייתה העובדה שתוכנית זו פעלה על בסיס הגרלה לזכאים, הגרלה שכדי להיכנס אליה היו צריכים הזכאים לעמוד בקריטריונים אותם קבעה המדינה. קריטריונים אלו קבעו בין היתר העדפה למשפחות מרובות ילדים וניקוד גבוה יותר לוותק שנות נישואין גדול יותר. קריטריונים אלו עוררו סערה בשנים בהם היו קיימים ולא פעם נשמעה הטענה כי התוכנית מגלמת העדפה פסולה של הציבור החרדי על פני הציבור הכללי.

מסיבה זו, ובגלל בג"צ שהוגש בנושא, החליטה המדינה בשנת 2013 לשנות את הקריטריונים ולהכניס אליהם בפעם הראשונה גם סעיף של מיצוי כושר השתכרות. אולם, לאחר שאושרו הקריטריונים החדשים בממשלה, החליט שר הבינוי דאז, אורי אריאל, להפסיק את שיווק המכרזים במסגרת "מחיר למשתכן" ולהוציא לפועל תוכנית חדשה בשם "מחיר מטרה". תוכנית זו לא כללה קריטריונים כלל.

נכון להיום מנסים במשרד האוצר למצוא את "דרך המלך" כדי להתאים את "מחיר למשתכן" ההוא, למציאות הנדל"נית העכשווית, ולהימנע מקריטריונים מפלים. מסיבה זו, רוצים באוצר לקבוע כי במכרזי מחיר למשתכן לא יהיו קריטריונים כלל מלבד העובדה שרוכש הדירה צריך להיות תא משפחתי או יחיד מעל גיל 35 שאין ולא הייתה בבעלותו דירה.

היעדר מוחלט של קריטריונים במכרזים יאפשר גם למשרד האוצר ל"דלג" מעל המשוכה של ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין המפלגות החרדיות לבין הליכוד, הסכמים בהם נכתב במפורש כי הקריטריונים למתן הטבות בדיור יחזרו לאלו שהיו קבועים בחוק בשנת 2012, כלומר לפני השינוי שהכניס את מיצוי כושר ההשתכרות לתוכם. כך, במידה ולא ייקבעו קריטריונים כלל לתוכנית הנוכחית, המאבק על הקריטריונים של 2013 אל מול 2012 יהיה מיותר.