עוד דרך להילחם ביוקר המחיה: יבוא מקביל שחוסך המון

יותר ויותר מותגים שהתרגלנו לקנות בארץ מהיבואן הרשמי במחיר גבוה, נמכרים היום על-ידי יבואנים מקבילים במחיר נמוך משמעותית ■ "גלובס" בודק איפה אפשר למצוא אותם - וכמה אפשר לחסוך

קניון ארנה בנהריה / צילום: אלון רון
קניון ארנה בנהריה / צילום: אלון רון

לא מעט מוצרים ביבוא מקביל נמכרים היום בחנויות ובאינטרנט - החל ממוצרי חשמל, דרך בגדים ונעלי ספורט ועד מוצרי תינוקות.

בין החנויות הבולטות אפשר למצוא את בייבי סטאר, שמייבאת מוצרי תינוקות, ובין האתרים הבולטים אפשר למצוא את וואלה שופס וסטייל ריבר.

יש פירות: הפערים במחירי המוצרים השונים מגיעים ל-30% ול-50% ומאלצים את היבואנים הרשמיים לצאת בהוזלות כדי להתמודד עם התחרות.

"גלובס" מביא דוגמאות:

מוצרי חשמל וריהוט גן: G4 ב-500 שקל פחות

■ וואלה שופס: בין היתר מייבא וואלה שופס מוצרי חשמל ונעלי ספורט ופנאי, כמו איי-רובוט, סמארטפונים (למשל, LG G4) ומקררי אמנה, שלפי המנכ"ל, אלי לביא, יימכרו ב-20% פחות ממחירי השוק: "מדובר על הוזלה קבועה במחיר ולא על מבצע נקודתי".

לדבריו, מוצרי ניו בלאנס אסיקס, סולומון, רוקפורט וברוקס נמכרים בעד 35% פחות ממחירי השוק. "קניית נעליים ברשת הופכת נפוצה יותר, משום שהצרכן מכיר את הנעל הנרכשת מבדיקה בחנות פיזית או מנעל קודמת ובכך מקטין את חסם הקנייה".

לביא מוסיף שמרבית השחקנים באינטרנט לא עסקו ביבוא אלא קנו מספקים מקומיים: "הגעתי למסקנה שבשביל להביא הצעות טובות, אין מנוס מיבוא של מוצרים, למשל בתחום ריהוט הגן. אני לא צריך להחזיק חנויות ענק, ועם התקורות שלי באינטרנט אני מביא הצעות שאין להן תחרות".

לדבריו, הוא בחר לייבא עצמאית מוצרי חשמל בין היתר במטרה לייעל את האספקה ולנהל מלאי באופן עצמאי: "40% מהמוצרים שאנחנו מוכרים היום נמצאים בשליטה לוגיסטית שלנו, וכך אני מפצח את אחד המחסומים של הקונים באינטרנט שרוצים אספקה מהירה".

היבוא העצמאי הוביל את לביא לבטל שיטות תמחור מוכרות מעולם האונליין, דוגמת מכירה אישית או מכרז. "השיטות הללו מייצרות קניבליזציה של מחירים נמוכים מדי בשוק. ביטלנו את המכירה הזו ואת המונח מכירה אישית. מחודש פברואר, כל המחירים באתר חשופים. אני נותן את המחיר הכי טוב שאני יכול בכל זמן נתון. אין לי ספק שזו שיטה שתכריח את כל אתרי האינטרנט האחרים ואפילו את החנויות לנהוג כך - בלי מו"מ ובלי לבלבל את הצרכן. אם יש בעיה במחיר אני הולך לשאת ולתת עם הספק ולא מכריח את הצרכן להיכנס למו"מ בכל התהליך".

- החיסרון המרכזי של יבוא מקביל היא נושא השירות שלא נעשה דרך היבואן הרשמי, איך מתמודדים עם זה?

"סוגיית השירות מאתגרת, אבל היום, כשהעולם הוא כפר גלובלי, זו לא מכשלה משום שקונים חלקי חילוף ושירות דרך נציגים במדינה אחרת".

היום (א') הוכרז על שיתוף-פעולה בין פייפאל לוואלה שופס, מה שיאפשר רכישה מאובטחת למי שהדבר היווה חסם עבורו.

מוצרי תינוקות: עגלה של מוצי ב-1,000 שקל פחות

■ בייבי סטאר: רשת בייבי סטאר עוסקת זה שנים ביבוא מקביל של מוצרים לתינוקות. "אנחנו מייבאים בקבוקים ומוצצים של mam. כשהמחיר לבקבוקים ברשתות בארץ נע בין 34 ל-44 אצלנו זה 24 שקל לא במסגרת מבצע - מחיר שדומה ליתר המדינות בעולם ואף מפורסם באתר של mam העולמי. אז למה מוכרים פה ב-44 שקל?", אומר אברי קציר, מבעלי הרשת.

"כל התירוצים של עלויות יבוא ומכון תקנים בטלים לאור המחיר שאני מוכר משום שגם בו מגולם כל התהליך, מה גם שכל הזכיינים בארצות השונות מקבלים את אותו מחיר מהיצרן - אצלנו היבואנים הרשמיים משאירים את הרווח בכיס שלהם. אם אקנה ישירות מהיבואן בישראל, בקבוק mam יעלה לי 23 שקל לא כולל מע"מ. ביבוא מקביל אני מביא את אותו מוצר בדיוק מיבואן במדינה אחרת, שגם מרוויח כמובן, וכך אני יכול למכור במחיר הזה, כולל הרווח שלי.

"היבואנים בארץ גוזרים את כל הקופון בדרך, הם הבעיה בשרשרת המחיר ומתבקש לעשות רוטציה ליבואנים. בעגלות אנחנו מביאים מצרים של מוצי. דגם IGO אנחנו מוכרים ב-4,000 שקל, כשהמחיר באירופה הוא 3,700 שקל. בארץ המחיר של היבואן הרשמי מגיע ל-5,000 שקל. המחיר הזה כולל תוספת של 400 שקל על ידיות מעור, מה שאצלנו כלול במחיר. אין שום נימוק למחיר הזה, מה גם שבעקבות התנודות בשערי האירו המחירים דווקא היו צריכים לרדת בעקבות עלויות ההובלה".

בנוגע לשירות ולאחריות עבור העגלה מציין קציר כי את השירות מספקת בייבי סטאר בעצמה, כולל חלקים מקוריים שמספק היצרן. בעבר יבאה בייבי סטאר, שבקרוב פותחת את הסניף החמישי שלה, עגלות של המותג בייבי ג'וגר. לדברי קציר, היבוא הופסק: "יש מוצרים שהפסקנו לייבא משום שגרמנו להוזלת מחירים בשוק ואין עוד יתרון במחיר של יבוא מקביל. קל יותר לעסוק ביבוא מקביל בשוק קטן כמו ישראל, היות ומדובר בכמויות קטנות".

- למה לא רואים יותר יבואנים מקבילים בעוד ענפים?

"היבואנים הרשמיים לא עושים חיים קלים ליבואן המקביל. הם נוקטים הרבה מהלכים לטרפד יבוא מקביל, מנסים להתחקות אחר המקור שממנו אני קונה ולמנוע ממנו למכור לי. זו מלחמה לא פשוטה".

אופנה: מותגי יוקרה בזול

■ מחסן היבואן: במחסן היבואן, שהוקם ב-2008, נמכרים פריטי לבוש, בעיקר לגברים, של מותגים ביבוא מקביל.

"מדי יום רוכשים נציגי החברה בארה"ב אלפי פריטים מהקולקציות החדשות ביותר", אומר אלעד סויסה, בעלים ומנכ"ל משותף של החברה. "מחסן היבואן רווחית מהיום שהקמנו אותה. בעולם יש מאות רשתות ומחסנים כאלה והשיטה היא פשוטה: רווחיות גולמית נמוכה. לשם כך הולכים על שכירות זולה ושדרת ניהול צרה, עובדים מאוד יעיל. הצרכן הישראלי רוצה לוגו ומחיר טוב וזה מה שאנחנו נותנים". סויסה אף הקים פורום יבואנים המקבילים, במטרה לאגד את היבואנים המקבילים בענפים השונים, לפעול מול הרגולטור ולהעמיק את התודעה בציבור לאלטרנטיבה של היבוא המקביל. "במקום בו קיים יבוא מקביל דומיננטי, תתרחש ירידת מחירים גורפת. היבוא המקביל מאלץ את היבואנים הרשמיים להתאים עצמם ולהוריד מחירים באופן יחסי".

■ סטייל ריבר: לאחרונה החל אתר סטייל ריבר למכור פריטים של מעצבים בינלאומיים דוגמת תיקים של מייקל קורס. את עשרות תיקי יד היד שמחירם החל בכ-1,000 שקל מכר האתר מיד, ומלאי נוסף עושה דרכו ארצה כעת. האתר מייבא גם פריטי הלבשה תחתונה של ויקטוריה סיקרט, ובקרוב יתווספו תיקים של longchamp בכ-15% פחות ממחיר החנויות בארץ. "בעולם מסתובבת הרבה סחורה שמחפשת את הערוץ לצרכן", אומר איתן ששון, מנכ"ל האתר. "מי שמתאמץ מספיק מגיע אליה. היום קל להגיע למקורות, לפתח קשרים וגם הלוגיסטיקה הרבה פחות מסובכת. אנחנו מפרסמים שזה יבוא מקביל וזה לא סוד, נותנים אחריות שהמוצר הוא מקורי ולא מזויף כך שברמה החוקית אין יכולת לתקוף אותך".

עם זאת, יש גם אתגרים כשעוסקים ביבוא מקביל: "בהרבה מקרים מדובר על מלאי מוגבל".

- מה הפער שאתם מכוונים אליו במחיר כדי שכדאי יהיה לייבא?

"זה משתנה. לפעמים מדובר בפער של 20%-25% ולפעמים בפחות. לפעמים העיקר הוא הנגשה של מוצרים ממותגים. האינטרנט מאפשר את ההנגשה שהסניפים הפיזיים לא נותנים", אומר ששון ומציין כי רוב הפריטים שהחברה בוחרת להביא מיובאים לאור פניות של צרכנים שמביעים עניין במותג מסוים.

המשביר לצרכן: "לפני 5 שנים המשביר לצרכן החלה לייבא מותגים עצמאית בתחום האופנה והטואלטיקה בנימוק ש"פער המחירים היה ועודנו גבוה מאוד מהמחירים שיבואני המותג הרשמיים מציעים לקהל הלקוחות בישראל. מבחינת המשביר לצרכן, היבוא המקביל אינו אסטרטגיה אלא כורח המציאות. ולכן מסבירים ברשת כי כל עוד המשביר לצרכן לא יגיע להבנות המסחריות עם היבואנים המורשים בישראל במטרה להגיע למחירי שוק ריאליים, יימשך יבוא של מוצרים מתחום האופנה, נעלי הספורט, התיקים, הבישום והטואלטיקה. בין הפריטים המיובאים אפשר למצוא חולצת פולו נאוטיקה שנמכרת ב-180 שקל (לעומת מחיר רשמי של כ-350 שקל), פולו טומי הילפינגר ב-250 שקל (לעומת מחיר רשמי של כ-400 שקל) ונעלי ספורט סאקוני דגם GRID COHESION ב-260 שקל במקום בכ-400 שקל (אחרי הנחה).

מזון ומוצרי צריכה: לקנות ג'ילט בזול

■ ויקטורי: גם ברשתות המזון זה קורה: אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי, הניף את דגל היבוא המקביל עם שיווק של מוצרים ממותגים בקטגוריות שונות: פסטה ברילה נמכרת בויקטורי ב-5 שקלים ליחידה, לעומת 9 שקלים ברשתות המתחרות; חמאת בוטנים סקיפי נמכרת בוויקטורי ב-17 שקל לעומת 24 שקל אצל המתחרים, ומארז רביעייה של להבי ג'ילט פיוז'ן ב-45 שקל, לעומת כ-70 שקל אצל המתחרים.

קנייה מייבוא מקביל
 קנייה מייבוא מקביל