מי יפצה את רוסיה וקטאר אם ישללו מהן את אירוח המונדיאלים?

בוודאי שלא חברות הביטוח, שעל-פי הערכות, יבטלו את הפוליסות עליהן חתמו עם המארגנים במקרה ויימצא כי ההצבעות בפיפ"א על זהות מארחות גביעי העולם היו "מכורות"

פיפ"א, מצלמת טלוויזיה / צלם: רויטרס
פיפ"א, מצלמת טלוויזיה / צלם: רויטרס

במידה והרשויות בארה"ב ושווייץ, החוקרות בימים אלו את אנשי פיפ"א, יגלו כי ההצבעות לאירוח המונדיאלים ב-2018 (רוסיה) ו-2022 (קטאר) היו "מכורות", במה שיוביל לשלילת זכות אירוח גביעי העולם מהמדינות הללו - הרי שחברות הביטוח עשויות לסגת מההסכמים שלהן עם מארגני הטורנירים, ולבטל את הפוליסות שלהם. כך מדווחת סוכנות הידיעות "רויטרס", המצטטת מספר מומחים עולמיים מהתחום.

דומניקו סקאלה, יו"ר ועדת ביקורת החשבונאות של פיפ"א, שמונה על-ידי הנשיא המתפטר ספ בלאטר לנהל את הרפורמות בארגון, כבר הצהיר כי גילויים חדשים בחקירות הנוכחיות עשויות להוביל להצבעה מחדש על זהות מארחות גביעי העולם ב-2018 ו-2022.

על-פי חברת Beazley, שסיפקה פוליסת ביטוח לביטול המונדיאל האחרון שנערך בברזיל בקיץ 2014, אי-קיומו מסיבה כלשהי היה מאלץ אותה לשלם כ-2 מיליארד דולר לוועדה המארגנת המקומית, לחברות ממשלתיות, לפיפ"א, לספונסרים, זכייני שידור - ועוד גורמים מבוטחים אחרים.

"פוליסות המונדיאלים" הורכבו עד היום מכיסוי במקרים של ביטול הנמצאים מחוץ לשליטת המארגנים - כגון פגעי מזג אוויר, רעידות אדמה, טרור וכו'. אך פרשיות שחיתות בתוך הגופים המבוטחים נמצאות, מן הסתם, מחוץ לפוליסות.

ריצ'ארד לידהם, שותף ביטוחי בפירמת המשפטים Mishcon de Reya, אומר כי "במידה ויימצא וממשלות אשמות בהונאה ושוחד ל'קניית' אירוח מונדיאלים - לחברות הממשלתיות עשויות להיות בעיות גדולות לגבות את דמי הביטוח, אם חברות הביטוח יחשדו שהחברות המדוברות ידעו על ההונאה, אך נמנעו מלדווח עליה". באופן טבעי, מחלוקות כאלו ייגררו מהר מאד לבתי המשפט. "זה לא יעלם במהירות ובשקט", אומר ג'פרי שולמן ממשרד עורכי הדין הניו יורקי Jeffrey L. Schulman, P.C. "יש יותר מדי כסף על השולחן".