ועדה של המשטרה: "לא נמצאה אפליה לגבי יוצאי אתיופיה"

ועדת ההיגוי המשולבת של המשטרה לבחינת טענות יוצאי אתיופיה הגישה את מסקנותיה ■ "בדיקה מקיפה של כ-300 תיקי נוער לא העלתה ממצא לאפליה או לפגיעה בזכויות" ■ הוחלט להרחיב את גיוס השוטרים ממוצא אתיופי

רב ניצב מפכל יוחנן דנינו משטרה / צלם: יוסי כהן
רב ניצב מפכל יוחנן דנינו משטרה / צלם: יוסי כהן

משטרת ישראל הודיעה היום (ב') כי ועדת ההיגוי המשולבת של המשטרה ונציגי העדה האתיופית, שהוקמה בעקבות מחאת יוצאי אתיופיה על היחס כלפיהם, הגישה את מסקנותיה ומצאה כי לא נמצאה אפליה או פגיעה בנוער יוצא אתיופיה. הוועדה החליטה בנוסף לשלב שוטרים יוצאי אתיופיה בכל מוקדי המשטרה.

בהודעת הוועדה נכתב כי היא "בחנה לעומק את מכלול טענות קהילת יוצאי אתיופיה וגיבשה באופן מהיר ויעיל תוכנית פעולה, במטרה לתת מענה רחב ומשמעותי לצורכי הקהילה בכל הנוגע לתחומי האחריות של המשטרה. חברי הצוות ביצעו את עבודתם בחפץ-לב, במסירות ובמקצועיות".

עוד עולה מההודעה כי הוועדה שמה דגש מיוחד לנושא מעורבות בני-נוער וצעירי הקהילה בפלילים: "בדיקה מקיפה של כ-300 תיקי נוער לא העלתה ממצא לאפליה או לפגיעה בזכויות בני-הנוער. יחד עם זאת, הוחלט להסב 64 מהתיקים מהליך פלילי להליך טיפולי, במטרה להשיב את הקטינים למסלול הנורמטיבי. בנוסף, חודדו הנהלים וההנחיות בטיפול בקטינים בכלל ובקטינים בני מגזרים שונים בפרט".

עבודת הוועדה נתנה דגש גם לסוגיית פערי מנטליות ושפה וכן למעבר לתוכנית הכשרות מקיפה לשוטרים לעבודה המותאמת לחברה רב-תרבותית, הכשרות שנותנות לשוטרים כלים טובים יותר למתן שירות ההולם צורכי קהילות שונות.

כמו כן הוחלט על שיבוץ שוטרים דוברי אמהרית בכל מוקדי המשטרה וכן על שילוב חוקרי נוער דוברי אמהרית בכל תחנות המשטרה אשר בשטחן יש ריכוז גבוה של קהילת יוצאי אתיופיה. כן הוחלט על עיבוי מש"קים והוספת מש"קים קהילתיים בשכונות רלוונטיות.

מדובר בסדרת מהלכים הדורשים כוח-אדם ותקציבים משמעותיים, ויש מאמץ ארגוני לקדמם.

משטרת ישראל טוענת כי היא מובילה בייצוג שהיא נותנת לקהילת יוצאי אתיופיה בגיוס לשורותיה: "במשטרה משרתים 663 שוטרים ממוצא אתיופי, המהווים 2.3% מכלל המשרתים במשטרה - נתון שמהווה ייצוג הולם בהעסקתם יחסית לחלקם היחסי של יוצאי אתיופיה בכלל האוכלוסייה".

להגדיל את גיוסי השוטרים ממוצא אתיופי

הצוות המליץ להגביר את הגיוסים, והכוונה היא להגדיל את כמות השוטרים יוצאי אתיופיה בשורות המשטרה בעוד כ-50% עד שנת 2019 וכן לשלב את המוכשרים והמתאימים ביניהם למסלולי קדום לתפקידי פיקוד ומפתח בארגון. מדובר במהלך אסטרטגי שבטווח של שנים ישפיע משמעותית על יחסי המשטרה עם קהילת יוצאי אתיופיה.

"עבודת הצוות זיהתה את הצורך בהנגשת האפשרות להגשת תלונה כנגד שוטרים על-ידי יוצאי אתיופיה ובני קהילות נוספות דוברי שפות זרות, והוחלט על בניית טפסים מתאימים בשפות הרלוונטיות, הן בתחנות המשטרה והן באתר האינטרנט של המשטרה".

לדברי המשטרה, הישג נוסף משמעותי של הוועדה הוא הגדלת השקיפות בכל הנוגע לטיפול משמעתי בשוטרים שעברו על הנורמות והנהלים הארגוניים, על-ידי מסירת הודעה למתלוננים אודות ממצאי הטיפול המינהלתיים שננקטו כנגד אותם שוטרים.

לבסוף, הוחלט על מהלך משמעותי לקידום איכות ורלוונטיות השירות המשטרתי לקהילה, ובימים אלה מוקם ב-24 תחנות משטרה בכל רחבי הארץ אשר בשטחן יש ריכוז גבוה של בני הקהילה, פורום משותף לפיקוד התחנה ולנציגי הקהילה, כשהמטרה היא מתן שירות מיטבי על-פי הצרכים שמעלים בעצמם בני הקהילה.

בהודעת המשטרה נמסר כי משטרת ישראל היא גוף לאומי ממלכתי שנותן שירותי משטרה לכל תושבי המדינה, וזאת באופן הוגן ושוויוני ללא תלות בהבדלי לאום, תרבות, דת או גזע.

לאורך שנים השקיעה המשטרה רבות בבניית מנגנוני ודפוסי עבודה המותאמים לחברה רב-תרבותית, בה יש צרכים שונים וייחודיים לקהילות השונות. גיוון ההון האנושי במשטרה, טיפוחו והכשרתו לגשר על פערי מנטליות ושפה הוא מהלך נכון בחברה הישראלית, ויש לעודדו ואף להעתיקו למוסדות שלטון וציבור נוספים.

עבודת הצוות העלתה באופן ברור כי לבני הקהילה האתיופית ולמשטרת ישראל יש עניין משותף בשיפור איכויות השירות הניתן לבני הקהילה, קהילה שמתאפיינת בכבוד הממסד והחוק.

חברי הוועדה מצפים לקבל רוח גבית של הקהילה וכן אשראי לסיים את התהליך. בסך-הכול יש לצוות הישגים משמעותיים בשל החלטות פורצות דרך שהתקבלו במשטרה, וכל זאת לטובת קדום היחסים והאמון עם בני הקהילה.

עוד נמסר כי המשטרה מאפשרת את חופש הביטוי והמחאה, אך אין לעבור את הגבול, לבזות את החוק ולפעול באלימות. פגיעה בחוק ובשוטרים עשויים לפגוע בהישגים שהושגו. יש לפעול באיפוק ובשיקול-דעת, ולא לאפשר לחמומי-מוח וגורמים קיצוניים לשבש ולהזיק למהלך חיובי שנועד לקדם את האינטרסים של כל הקהילה. אסור שערך חופש הביטוי יוכתם באלימות.

הצוות הקדיש שעות רבות כדי לזהות צרכים ופערים של בני הקהילה בהתייחס למשטרה, וזאת על מנת לפתח דפוסים קבועים של שיתוף-פעולה בין הצדדים.

לפי המשטרה, "חשוב להבין ששינוי לא נעשה בפעולות-בזק אלא על-ידי יישום אפקטיבי של החלטות ותכניות עבודה. בכוונת הצוות להמשיך וללוות את התהליך כולו ולראות שההחלטות מתבצעות כהלכתן ושיש תוצאות. חלק מהפעולות יתנו פירות בטווח הארוך יותר, ויש לגלות אורך-רוח".