בקשה לייצוגית בסך 3 מיליון שקל נגד בזק בינלאומי

הטענה: החברה עדכנה את הלקוחות על התייקרות תעריפים באמצעות תיבת מייל שאינה בשימוש

בשבוע שעבר הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד בזק בינלאומי בסך 3 מיליון שקל, בטענה כי החברה שיגרה ללקוחותיה עדכונים לתיבת המייל שהם מקבלים עם התחברותם לשירותי האינטרנט, גם אם זו אינה נמצאת כלל בשימוש, ורבים כלל אינם מודעים לקיומה.

במילים אחרות, למרות שרבים מלקוחותיה משתמשים בשירותי מייל כמו ג'ימייל ולא בתיבת המייל שלה, שלחה להם בזק בינלאומי עדכונים על שינוי תעריפים והודעות נוספות לתיבות המייל שלה.

התוצאה היא שהלקוחות לא קיבלו את התכתובת, ורק בדיעבד, ולאחר שכבר שילמו, גילו כי הם משלמים יותר, וכי תנאי העסקה שאליה הצטרפו השתנו.

הבקשה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין סלעית קולר ותומר אפפלדורף, מסתמכת על פסיקה שניתנה בעניין זה בתחילת החודש (3 ביוני 2015) על-ידי השופטת דפנה ארז-ברק בבקשת רשות ערעור - שהגיעה מבית משפט לתביעות קטנות עד העליון - ובה היא קבעה כי הפרקטיקה של משלוח ההודעות לתיבת דואר אלקטרוני שהחברה פתחה עבור הצרכן, מבלי שהוא נתן את הסכמתו לכך, היא מנוגדת לדיני החוזים ולחוק הגנת הצרכן, ולכן היא פסולה.

הרקע לפסיקה בעליון היא טענה של לקוח שבמשך שנים היו מנוי על שירותי האינטרנט של בזק בינלאומי. במהלך התקופה הוא התקשר עם החברה על בסיס עסקאות לתקופה קצובה, כלומר, מבצעים ומחירים מוזלים שניתנים לתקופה מוגדרת (בדרך-כלל שנה), כאשר בסיומה המחיר מתייקר.

במקרה הזה, הלקוח הצטרף במאי 2011 למסלול ב-30 שקל לחודש, ושנה לאחר מכן עודכן המחיר ל-105 שקל בחודש. ההודעה על ההתייקרות נשלחה לתיבת המייל של בזק בינלאומי, והוא לא ראה אותה. רק 9 חודשים מאוחר יותר הוא הבחין בכך, אך החברה סירבה להשיב לו את הפרשי התשלומים. הוא הגיש תביעה קטנה שנדחתה, וגם ערעור שהגיש לבית המשפט המחוזי נדחה, אך הוא לא נואש והגיע לבית המשפט העליון.

היקף הצרכנים המדויק שנפגעו מצוי בידי החברה, ועל כן העריכו התובעים פיצוי של למעלה מ-3 מיליון שקל (רע"א/14-8190).

תגובת בזק בינלאומי: "בזק בינלאומי, המקפידה בשירות מיטבי ללקוחותיה, נוהגת בשקיפות ובהגינות בהתקשרותה עימם. החברה דואגת לקבל הסכמתם של לקוחותיה לכל תנאי השירות כמתחייב על-פי חוק, הן במעמד ההצטרפות לשירות והן לאורך תקופת ההתקשרות עימם, ומקפידה על הוראות החוק קלה כבחמורה".