בעד המאגר הביומטרי

זה חיוני להגנה על ביטחון המדינה וכלכלתה

ביומטרי טביעת אצבעות דין משפט איש פשע צללית עבריין צל עבירה מודיעין בלש / צלם:  thinkstock
ביומטרי טביעת אצבעות דין משפט איש פשע צללית עבריין צל עבירה מודיעין בלש / צלם: thinkstock

תעודת הזהות הביומטרית, להבדיל מתעודת זהות רגילה, מלאה בפרטים מזהים של נושאה, כמו טביעת-אצבע ותווי פנים, ולפיכך קשה יותר לזייפה. התעודות הביומטריות עתידות לגרום בארץ למהפכה של ממש מבחינות ביטחוניות, כלכליות ודמוגרפיות. אז מי הם אלה הנלחמים בה ומדוע?

לפני כשנה הופצה באינטרנט מצגת מהודרת ויקרה - ללא סימן מי מפיץ ומי מימן את הפקתה - שמטרתה הברורה - לטרפד את מפעל השינוי של תעודות-הזהות הרגילות שלנו לתעודות ביומטריות. אני מניח שהעושים זאת אינם דורשים את טובת המדינה, אלא מטרתם לפגוע במדינה. בימים אלו החל שוב מאבק, הפעם דרך הכנסת, להפסיק את הביומטריה בטענה שזה יפגע בצנעת הפרט.

ישנם כיום בארץ לפחות 15 מאגרים שונים ובהם כל פרטי אזרחי המדינה שלהם תעודות-זהות. מאגרים של המדינה, הבנקים, חברת החשמל, בזק ועוד. למעט מספר ניסיונות פריצה למאגרים שכשלו, עדיין לא נפרץ אף מאגר, כך שלא ברור על מה מנסים המתנגדים לביומטריה להלך עלינו אימים.

תעודת זיהוי ביומטרית מתעתדת להיות המסמך האישי הכי חשוב במדינה, שיגן על ביטחונה ועל כלכלתה מכיוון שהיא לא ניתנת לזיוף ומזהה כל אזרח ישראלי ככזה. לפי משטרת ישראל, בארץ נמצאים כ-300 אלף בעלי תעודות זהות מזויפות בישראל. עשרות אלפים נוהגים ברכב עם תעודת זהות מזויפת. בנוסף, על-פי משרד הפנים, בארץ שוהים כיום עשרות אלפי פועלים זרים ומסתננים לא חוקיים מהעולם, ללא היתר, ושב"חים מהשטחים (כ-320 אלף איש) ללא תעודות בכלל או עם תעודות מזויפות. ישנם גם כאלה שמעולם לא ביקשו תעודת זהות כדי לא לשלם מס-הכנסה וביטוח לאומי. נזכיר גם את אותם חרדים המחזיקים באלפי תעודות זהות של מתים, שממשיכים להצביע בקלפי בבחירות, וישנם גם עשרות-אלפי חרדים החיים בחו"ל, ומושכים את דמי הביטוח הלאומי שלהם על סמך תעודת-זהות שקיבלו כשעשו עלייה לשנה אחת בלבד.

"ברית" המתנגדים

הנזק שנגרם מההפקרות שבחוסר תעודות-זהות אמינות הוא אדיר, ועולה למדינה כ-7 מיליארד שקל בשנה. אז מי בעצם נגד התעודות הביומטריות? מי הם אלו המפריחים באוויר סיסמאות על "צנעת הפרט", "דיקטטורה", "גניבת זהות" וכיו"ב?

נתחיל בשמאל הישראלי שאינו רוצה לראות - כדברי הח"כית תמר זנדברג ממרצ נגד הזיהוי הביומטרי - את כל השב"חים והעובדים הבלתי-חוקיים מגורשים מהארץ (כי זה לא "ליברלי");החברים באגודות לזכויות האזרח, שטוענים כי "זכויות" הבלתי-חוקיים בארץ ייפגעו, שחלילה להם שהפלסטינים שהסתננו לארץ ייעצרו ויגורשו. עוד במתנגדים, ערביי ישראל, כי זה יפגע הן בשוהים הבלתי-חוקיים, והן גם באלפי מעלימי המס שביניהם.

ומתנגדים לתעודות גם אותם חרדים שלא יוכלו להשתמש בתעודות של נפטרים במערכות בחירות ובהונאת הביטוח הלאומי; וכמובן גם אנשי העולם התחתון והפושעים במדינה, שמודעים לכך שיהיה קל למשטרה לזהותם ולתופסם; ועוד - 20% מתושבי המדינה, שלא משלמים מסים ועובדים ב"שחור".

אז אתה כאדם הגון וישר - האם יש לך ממה לפחד? ואם מישהו ידע את טביעות הפנים או האצבע שלך, האם זה באמת משמעותי לחייך? ובכלל, האם שאלת מי יהיה מעוניין לגנוב זאת? איזו דיקטטורה? אחרי שראית שהלובי נגד התעודות הביומטריות הוציא כבר כסף רב על המצגת - האם שאלת את עצמך: מי עשה זאת, ולמה? האם שאלת מדוע בניגוד לתעודות-הזהות הם לא אומרים מילה נגד פספורטים ביומטריים?

יצוין, כי כל אזרחי המדינה יחויבו בקרוב להצטייד בצאתם לחו"ל בפספורט ביומטרי, כי רוב הארצות בעולם לא יאפשרו כניסה למי שאין בידו פספורט כזה. ובכן, פספורט ביומטרי מצביע על מי שאתה בדיוק, ודרכון כזה הוא כיום הסטנדרט בכל השוק האירופי, בדיוק כמו תעודת-זהות ביומטרית.

אז אתה, כאזרח, אין לך מה לפחד מתעודת זהות ביומטרית.

הכותב כיהן בעבר כ"רפורמטור" לשיפור הנהלים במדינה במשרד ראש הממשלה