ההמלצות החמות: 3 מניות שנהנות ממחיר הנפט הנמוך

למרות התיקון מעלה בנפט בחודשים האחרונים, הנוזל השחור עדיין נסחר במחיר הנמוך בכ-40% ממחירו בספטמבר אשתקד ■ 3 מעגלים של חברות נהנים ממחיר הנפט הנמוך, אז הנה חברה אחת מומלצת להשקעה מכל מעגל

חברת ג’ט–בלו / צילום: בלומברג
חברת ג’ט–בלו / צילום: בלומברג

1. מחיר הנפט מהווה מרכיב גבוה בעלות הגולמית

עלות נמוכה של דלק לטיסה

חברת הלואו-קוסט הצעירה Jetblue חגגה באחרונה 15 שנות פעילות, שבמהלכן הפכה לחברת התעופה החמישית בגודלה בארה"ב.

ג'ט-בלו מבדלת את פעילותה באמצעות הנהגת רמת שירות גבוהה בטיסותיה - לדוגמה, מרווח גדול בין הכיסאות, ערוצי טלוויזיה ורשת אלחוטית חינמיים - לצד הקפדה על מבנה הוצאות נמוך וצי המורכב רק משלושה סוגי מטוסים.

תחום התעופה מאופיין בתלות גבוהה בגורמים חיצוניים, דוגמת התנודתיות במחיר הנפט, המצב המקרו-כלכלי, מזג אוויר, מחלות מידבקות שונות, איומי טרור ועוד. לשם ההמחשה, הוצאות הדלק מהוות בשנים האחרונות כ-36%-38% מסך כל ההוצאות.

הירידה במחירי הדלק אמורה לתרום לחיסכון ניכר ולשיפור משמעותי ברווח בטווח הקצר.

מאז הקמתה הציגה החברה צמיחה דו-ספרתית גבוהה ברמת ההכנסות. בשנת 2014 הכנסות החברה צמחו קרוב ל-7%, כתוצאה מהגדלת הקיבולת ומשיפור התפוקה.

החברה מציגה רווח תפעולי חיובי החל משנת הפעילות השנייה שלה, כולל בתקופת המיתון של 2008-2009. בשנת 2014 הציגה החברה שיפור לרמה של כ-9%, שנבע מירידת מחירי הדלק בתוספת להמשך ההתייעלות הפנימית.

למרות שתחום זה מאופיין בהשקעות גבוהות בציוד קבוע, החברה מצליחה להקטין את רמת החוב נטו ולהציג יחסים פיננסיים מצוינים, למשל יחס חוב נטו ל-EBITDA נמוך של 1.4.

לסיכום, אנו מאמינים כי קיים עדיין פוטנציאל נוסף באקלים הכלכלי הנוכחי ורמת מחירי הדלק הנמוכה.

החברה ממשיכה להגדיל את צי המטוסים, לצד השקת שירותים חדשים, שעוזרים לה לבדל את עצמה מהמתחרים ולספק לה מקורות הכנסה משניים. החברה נסחרת במכפיל רווח חזוי נמוך של 11, הנובע בחלקו מהירידה במחירי הדלק.

2. חלק גדול מתשומות הייצור מגיע מנפט ונגזרותיו

שנה טובה לענף הצמיגים

חברת הצמיגים האמריקאית הוותיקה Goodyear, שהוקמה ב-1898, נחשבת לאחת משלוש יצרניות הצמיגים הגדולות בעולם. קרוב ל-70% מהכנסות החברה מגיעים משוק התחלופה (השוק המשני), והיתר מפעילות מול יצרני הרכב המקוריים (השוק הראשוני).

חומר הגלם העיקרי לייצור הצמיג הוא גומי, שכ-60% ממנו סינטטיים, כלומר נגזרת של תעשיית הנפט. לדברי החברה, עלות כלל חומרי הגלם שלה ירדה ב-9% בשנת 2014 והיא צפויה לרדת השנה בעוד 14%.

חברת מחקרי השוק Lucintel העריכה, כי גודל שוק הצמיגים יעמוד על כ-250 מיליארד דולר בשנת 2019. הצמיחה תגיע מהמעבר לצמיגים "ירוקים", ולאור המשך הגידול בשוק הרכב הגלובלי והביקוש הגובר במדינות המתפתחות. מגמה נוספת, שניתן לציין, היא המשך הגידול בפעילות היצרניות הסיניות גם לתחום השוק הראשוני (בעיקר דרך מיזוגים ורכישות), בתוספת לפעילותן המסורתית בפלח השוק הנמוך יחסית עם חשיפה לשוק המשני.

בשלוש השנים האחרונות מציגה החברה ירידה בהכנסות, לרמה נוכחית של כ-18 מיליארד דולר, לעומת שיפור משמעותי בשולי הרווחיות התפעולית לרמה נוכחית של כ-7.8% מסך ההכנסות. הירידה בהכנסות אשתקד הגיעה מחולשה באירופה ובאסיה-פסיפיק, לצד פגיעה מטבעית עקב התחזקות הדולר.

במהלך 2014 הגיעה החברה להסכם עם ארגון העובדים בארה"ב, לגבי הפרשה חד-פעמית של 1.1 מיליארד דולר למימון קופת הפנסיה; זאת כנגד מעבר לתוכנית פנסיה ללא התחייבות עתידית, פעולה שאמורה לתרום לשיפור הרווחיות והתזרים בשנים הקרובות.

לסיכום, Goodyear מצליחה לשפר את רמת הרווחיות שלה, תוך המשך השקעה במפעלים חדשים ובחדשנות לשימור היתרון התחרותי שלה. להערכתנו, ניקוי השולחן שהחברה ביצעה בתחום הפנסיה לעובדים, ביחד עם תהליך התייעלות, יעזרו לה להציג תזרימי מזומנים משופרים בשנים הקרובות. החברה נסחרת במכפיל רווח חזוי של פחות מ-10, ולכן היא מהווה הזדמנות השקעה מעניינת.

3.חברות צריכה שנהנות מגידול בארנקו של הצרכן

מוציאים יותר בבית הקפה

חברת Panera Bread היא רשת בתי קפה-מאפיה (Bakery-Cafe) המונה כ-1,880 סניפים (מחציתם בזיכיון) בצפון אמריקה. החברה נחשבת לאחת הרשתות הגדולות בתחום ה-Fast Casual Resturants הצומח, הכולל מסעדות מעוצבות בעלות שירות מינימלי לשולחן והצעת מזון פרימיום - בהשוואה למסעדות המזון המהיר.

כחלק מטרנד הבריאות מתחייבת החברה להשתמש במרכיבים טבעיים ואורגניים, בשר ללא אנטיביוטיקה ולחם טרי מחיטה מלאה. באחרונה השיקה החברה את יוזמת Panera 2.0, הכוללת השקעה במערכות IT, שיפור תוכניות הכשרת עובדים ופיתוח דרג מנהלי הביניים.

לפי חברת הייעוץ וניתוח השוק Euromonitor, נישת ה-Fast Casual עמדה בשנת 2014 בארה"ב על 21 מיליארד דולר - צמיחה של 550% מאז תחילת המילניום, ויותר מפי 10 מהצמיחה שהושגה בתחום מסעדות המזון המהיר (QSR).

על פי חברת הייעוץ NPD Group, תחום זה ימשיך לצמוח בקצב דו-ספרתי שנתי עד 2022.

בשנת 2014 קצב צמיחת ההכנסות ירד ל-6%, בעקבות פעילות חלשה בסניפים שבזיכיון, צמיחה נמוכה יחסית בנתוני חנויות זהות, ובשל העובדה כי שנת 2013 כללה שבוע נוסף.

למרות השחיקה בשולי הרווחיות החברה מציגה מאזן חזק ונקי, עם עודף מזומנים של קרוב ל-100 מיליון דולר, הון עצמי המהווה למעלה ממחצית המאזן, ותזרים נקי של כ-100-150 מיליון דולר בשנה.

לסיכום, Panera Bread נמצאת בתקופת מעבר, אך מדובר בחברה מובילה הנהנית ממותג חזק וממגמת המעבר לצריכת מזון איכותי ובריא יותר בארה"ב; זאת, כפי שבא למשל לידי ביטוי באחרונה באיסור השימוש בשומן טראנס במוצרי מזון על ידי רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA).

אנו מאמינים, כי החברה תחזור לצמיחה חד-ספרתית גבוהה עקב המשך פתיחת כ-100 סניפים בשנה, לצד צמיחת הכנסות מחנויות זהות. כמו כן, אנו מאמינים, כי קיים פוטנציאל נוסף (שאינו בא לידי ביטוי במודל) בצורת התרחבות מעבר לים.

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר ביובנק מקבוצת הבינלאומי. הוא מחזיק בחשבונו האישי בני"ע של חברת ג'ט-בלו (JBLU) בשיעורים שאינם מהותיים, ועשוי לבצע בהם עסקאות. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מחיר הנפט
 מחיר הנפט