איסתא מוכרת חצי מ"בית קליפורניה"ברווח של 12 מ' ש'

חברת הנדל"ן אביסרור תשלם 32 מיליון שקל עבור 50% מהבניין שברחוב יגאל אלון בתל אביב, שבו שוכנת בין היתר מסעדת דיקסי של השף חיים כהן

חברת התיירות איסתא מציפה ערך מהחזקות הנדל"ן שלה, והיום עדכנה על מכירת מחצית מזכויותיה ב"בית קליפורניה" בתל אביב תמורת כ-32 מיליון שקל, לחברת הנדל"ן אביסרור ובניו.עם השלמת העסקה צפויה איסתא לרשום רווח של 12 מיליון שקל, מחציתו בגין ההתאמה לשווי מחצית הזכויות שנותרו בבעלותה בהתבסס על מחיר העסקה. השלמת העסקה מותנית בהתקיימותם של מספר תנאים מתלים, ואין בשלב זה ודאות כי תושלם.

איסתא, שבשליטת אחישי גל, מחזיקה כיום במלוא הזכויות בבית קליפורניה, ושוויו בספריה בדוחות 2014 עמד על 51 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-63 מיליון שקל שלפיו נעשית העסקה. בית קליפורניה ממוקם ברחוב יגאל אלון פינת רחוב תוצרת הארץ, בשטח של כ-8,200 מ"ר של מחסנים, מסחר ועוד, המייצר לה כיום כ-3.5 מיליון שקל בשנה מדמי שכירות.

בין השוכרים הבולטים שם נמצאת מסעדת "דיקסי" של השף חיים כהן. באיסתא, שרכשה את הבניין מידי חברת נחושתן בשלהי העשור הקודם, מציינים כי לאחר העסקה הצדדים יפעלו "למיצוי פוטנציאל הבנייה הגלום בנכס". באיסתא כבר החלו במו"מ עם עיריית תל אביב יחד עם בעלי קרקעות סמוכות, לשינוי תב"ע והגדלת זכויות הבנייה בנכס.

במסגרת העסקה העבירה אביסרור סכום של 5 מיליון שקל מסך העסקה לנאמן, ואת יתרת הסכום תשלם עם השלמת העסקה, שנקבעה עד 105 ימים לאחר התקיימות התנאים המתלים. אלה כוללים בין היתר הסכם מימון משותף של שני הצדדים לנכס ואישורים שונים מעיריית תל אביב.

בסוף 2014 החזיקה איסתא בזכויות בשבעה נכסי נדל"ן - שישה בישראל ואחד נוסף בגרמניה (מלון סבוי בדיסלדורף), ובחודשים האחרונים רכשה יחד עם קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1 זכויות במלון רימונים באילת בהשקעה של כ-200 מיליון שקל.

עיקר פעילותה של איסתא היא כסוכנות נסיעות קמעונית לשוק התיירות באמצעות עשרות סניפים הפועלים ברחבי הארץ. מניית איסתא קפצה ב-21% מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי של כ-430 מיליון שקל.

שמעון סיבוני, מנכ"ל החברה הבת איסתא נכסים ומלונות, שבאמצעותה מוחזק הנכס, מסר היום כי "אנו ממשיכים בהשבחת פורטפוליו נכסי הנדל"ן מתוך מטרה לייצר תזרים מזומנים משמעותי לקבוצה. החברה צפויה להשלים השנה את בניית השלב השני במעונות הסטודנטים במכללת נתניה, וכן בניית המלון בהרצליה שיופעל תחת מותג מלונות העסקים של רשת "מריוט". השלמת מהלכים אלו צפויה להגדיל את יכולת החברה לייצר תזרימי מזומנים יציבים וקבועים לאורך זמן".

למרות מבצע "צוק איתן" בקיץ שעבר, שפגע בפעילותה של איסתא, בסיכום 2014 נהנתה החברה מהכללת פעילות חברת אקדמי טרוול (העוסקת בתיירות חינוכית ובמשלחות לפולין של בתי הספר), שאותה רכשה בתחילת 2014, תמורת כ-6 מיליון שקל. פעילות זו סייעה לה להציג צמיחה של 12.5% בהכנסותיה אשתקד, ל-586.5 מיליון שקל.

למרות זאת, איסתא סבלה משחיקת שיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית, אולם ירידת הריבית במשק ושינויי מט"ח סייעו להגדלת הכנסות המימון שלה, ובשורה התחתונה הרווח הנקי שלה אשתקד צמח ב-4% ל-37.5 מיליון שקל.