יחימוביץ': תשובה הציע לי לנהל קרן של 100 מיליון שקל

ח"כ יחימוביץ' חשפה כי בדצמבר 2010 נפגשה עם תשובה וזה הציע לה לנהל קרן מרווחי הגז ■ מנכ"ל תשובה אחזקות: "מדובר על הוצאה מכוונת של דברים מהקשרם"

שלי יחימוביץ' / צילום: תמר מצפי
שלי יחימוביץ' / צילום: תמר מצפי

ח"כ שלי יחימוביץ' קיימה היום (ג') כנס חירום בנושא הגז וחשפה כי איש העסקים יצחק תשובה הציע לה לנהל במשותף איתו קרן של 100 מיליון שקל מרווחי הגז בתמורה לכך שתוותר על המאבק שלה בשותפיות הגז.

בכנס, שבו השתתפו כ-200 פעילים חברתיים, חברי כנסת, ראשי ועדות, ארגוני חברה, סביבה ואיכות שלטון ומומחים, יחימוביץ' האשימה את ראש הממשלה נתניהו כי "הוא הלוביסט האפקטיבי ביותר של חברות הגז".

"בדצמבר 2010, כשהיינו בעיצומו של המאבק לשינוי המיסוי בישראל, תשובה ביקש להפגש איתי, אחרי סדרה של סירובים שלי להפגש עם לוביסטים מטעמו. קיבלתי את ההזמנה הקלאסית להגיע לאסדה (בתמר) וסירבתי. ביקשתי שיבוא לכנסת - והוא סירב, ולבסוף נפגשנו בביתי", מתארת יחימוביץ'. "מבחינת תשובה המטרה היתה להוריד אותי מהמאבק. לקראת סוף השיחה הוא אמר לי 'למה שהכסף יילך למדינה, את סומכת עליהם שיעשו דברים טובים? אני אקים קרן שיהיו בה 100 מיליון שקל ואת ואני נחליט לאן הכסף ילך".

יחימוביץ' המשיכה וציינה כי אמרה לתשובה שלאנשים פרטיים אין סמכות להחליט על כסף שצריך להיות בקופת המדינה. "רק אחר כך עלה על דעתי שיכולות אולי להשתמע משמעויות נוספות להצעה הזאת. זו רק דוגמא אחת מני רבות למסכת הלחצים והפיתויים שפוליטיקאים נתונים להם", לדבריה.

יחימוביץ' המשיכה ותקפה את ההליך המזורז שמתנהל בימים אלה לפתרון משבר הגז: "אנחנו במצב קיצוני ומופרך - העברת הדיון שנוגע לגורל המשק הישראלי לעשרות השנים הקרובות, שישפיע על כלל התעשייה במשק, על יוקר המחייה, גורל התעסוקה - לפורום הסודי והחשאי של הקבינט. אפילו הממשלה הודרה מהדיון. אנחנו רואים תיאום מסרים חסר תקדים בין חברות הגז לבין דוברי הממשלה. לו אני חברות הגז הייתי מפטרת את כל היחצנים - הלוביסט האפקטיבי ביותר שלהן הוא ראש הממשלה".

עידן וולס, מנכ"ל תשובה אחזקות שנכח בפגישה, ציין כי "מדובר על הוצאה מכוונת של דברים מהקשרם מפגישה שנערכה לפני כחמש שנים בנוכחות אנשים נוספים ושבמהלכה ניתנה ליחימוביץ סקירה על תגליות הגז ושוק האנרגיה בישראל ועל התרומה שלהם לכלכלת מדינת ישראל. כל ניסיון לתת לדברים פרשנות אחרת הוא אינו נכון, מטעה ומוטעה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מסר בתגובה: "בנושא של איכות הסביבה יש לי אדמו"ר בשם דב חנין, ובנושא הגז האדמו"רית שלי היא שלי יחימוביץ'. לכנסת אולי אין מעמד משפטי אבל יש לה מעמד ציבורי, ואי אפשר להתעלם מהחובה לקיים דיון ציבורי בנושא".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל: "קו דק עובר בין חזירות לבין פופוליזם. הסדרת זכויות אזרחי ישראל בגז לא יכולה להיות נדונה במחשכים בסודיות בקבינט. שר הכלכלה לא יצליח להבריח את עצמו מלהתמודד עם הסיפור הזה של הגז. קראתי את המכתב שלו - לא יעזור לו, הוא לא יצליח להתחמק".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני): "הנושא הוא גורלי והיסטורי, בקנה מידה עצום. לו הייתי ראש הממשלה, הייתי בא לכאן היום להאזין וללמוד. לא ייתכן שהדבר ייסגר בחדרי חדרים, ואני פונה לראש הממשלה: אנחנו ננהל מאבק ציבורי, פרלמנטרי ומשפטי כדי להביא את הנושא לכנסת".

ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "אם גז היה מגיע לתעשיה, מגבות ערד ומפעלים נוספים היו פועלים במלוא המרץ. אומרים שאם המחיר לא ירד לא יהיה רווחי לחברות לפתח את לוויתן. אדבר במלוא האחריות, ככלכלן: הן ירוויחו וירוויחו טוב, ניתן לקבל תשואה מצויינת גם במחיר הנמוך בהרבה מהנוכחי."