מיכאל צולר אחרי הזיכוי: "פיברקו תביעה משפטית"

בשבוע שעבר, אחרי 6 שנים של דיונים, יצא מיכאל צולר מבית המשפט כשהוא נקי מכל ההאשמות שיוחסו לו בפרשת קרנות הפנסיה של ההסתדרות הלאומית ■ נקי - אבל ממש לא רגוע ■ ראיון סוער למגזין G

מיכאל צולר / צילום: יונתן בלום
מיכאל צולר / צילום: יונתן בלום

6 שנים אחרי שהוגשה נגדו ונגד אחרים תביעה על סכום פנטסטי של 190 מיליון שקל, מיכאל צולר, 59, לשעבר יו"ר קרן הפנסיה ה.ע.ל של הסתדרות העובדים הלאומית, מרגיש שהטחנות אמנם טחנו לאט - אבל לפחות נעשה צדק.

אפילו העיתונאי רביב דרוקר - שבזמנו עסק לא מעט בתביעה, בצולר ובעמיתי הקרן, שאותם ציטט מספרים כיצד הגימלה הולכת ויורדת - היכה על חטא וכתב בבלוג שלו שבית המשפט "זרק את התביעה מכל המדרגות", וש"מיקי צולר ניצח בנוק-אאוט".

מאז הגשת התביעה צולר מנהל אורח חיים שקט יחסית. פעילותו העסקית נעשית דרך חברה פרטית בשם פושקין וכוללת השקעות, בעיקר בנדל"ן ובשוק ההון. אבל האישור שמעניק פסק הדין לטענותיו, כמו גם השנים שחלפו, לא הרגיעו אותו - ואולי אף להפך.

"פיברקו תביעה משפטית", הוא אומר בכעס בראיון ל-G. "מאחורי זה עומדים שניים - ידין ענתבי (שהיה בזמנו הממונה על שוק ההון והמפקח על הביטוח, וכיום הוא ראש החטיבה הפיננסית בבנק הפועלים, ה' מ') ויעל אנדורן (שהייתה בזמנו מנכ"לית עמיתים - קרנות הפנסיה שהולאמו, והמנהלת המורשית של קרן הפנסיה של ה.ע.ל, ולאחרונה פרשה מתפקיד מנכ"לית האוצר, ה' מ'). זה נעשה תוך פגיעה בעמיתי הקרן ובזבוז כספי ציבור, בניגוד לכל מינהל תקין. כל זה לצורך הפקעת הקרן מידי ההסתדרות הלאומית".

וכאן מפנה צולר לאחד המשפטים בפסק הדין: "דא עקא", כותב השופט יהודה פרגו מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, "שבשלב מסוים, מאן דהוא ונימוקיו עימו, החליט לפעול נגד הקרן... אם בשל... מאבק פוליטי מאוד גדול בתוך הגופים האלה... אם בשל מהלכים שנקט הממונה על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון להפקעת הקרן מידיה של הסתדרות העובדים הלאומית. מהלכים אלה אינם נוגעים לביצועיה הטובים של הקרן תחת ניהולם של הנתבעים ואחרים". הקרן בתקופה המדוברת - חשוב לצולר להשלים את הדברים - כללה כ-40 אלף עמיתים והניבה תשואה של כ-8% לשנה.

משרד האוצר ויעל אנדורן מסרו בתגובה משותפת: "לקרן מונתה מנהלת מורשית לאור אי-סדרים שהתגלו בדוח ביקורת שנערך על התנהלותה. כלל העוסקים בדבר פעלו אך ורק מתוך דאגה מוחשית וכנה למבוטחי הקרן. יצוין כי במהלך הסכם פשרה שנחתם בין הקרן לבין ההסתדרות הלאומית הכירה זו בצורך בפיצוי המבוטחים והעבירה לקרן הע"ל מניות בשווי של כ-140 מיליון שקל בגין הפעולות שנעשו ערב מינוי המנהל המורשה.

"באשר לפסק הדין שניתן על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב, הוא התקבל במשרד האוצר לפני מספר ימים, ואנו לומדים אותו. טרם התקבלה החלטה האם לערער על פסק הדין".

ידין ענתבי מסר בתגובה: "הנהלת קרן הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית ביצעה השקעות מכספי החוסכים בקרן בניגוד לאינטרסים של החוסכים ולקידום מטרותיה של ההסתדרות, וגבתה מהחוסכים דמי ניהול גבוהים מאלו המותרים על-פי תקנון הקרן - כך עלה בביקורת שערכו אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר ומשרד מבקר המדינה בקרן. הביקורת גם העלתה כי הנהלת הקרן לקחה סיכוני יתר על חשבון החוסכים בקרן, כאשר העניקה להסתדרות העובדים הלאומית הלוואות ללא ביטחונות על חשבון החוסכים ובניגוד לחוק.

"בנוסף, הביקורת העלתה כי התקבלו החלטות בניגוד עניינים תוך מתן טובות הנאה לנושאי משרה. לאחר פרסום הממצאים הודיעו מנכ"ל קרן הפנסיה של עובדי ההסתדרות הלאומית ויו"ר הדירקטוריון שלה על התפטרותם. בעקבות זאת, ועל מנת להגן על החיסכון הפנסיוני של כ-40,000 חוסכים ופנסיונרים של קרן הפנסיה, מונתה הגברת יעל אנדורן כמנהלת מורשה לקרן הפנסיה, והוגשו תביעות אזרחיות כנגד נושאי המשרה הרלוונטיים.

"בשנת 2009 הוחזרו על-ידי ההסתדרות הלאומית לחוסכים בקרן הפנסיה סכומי-עתק, חסרי תקדים בישראל, בהיקף של 140 מיליון שקל ששולמו כולם לטובת הפנסיונרים. החזרים אלה מעידים כאלף עדים על הכשלים שהתגלו בקרן. בתחילת 2010 נמכרה קרן הפנסיה לבית ההשקעות פסגות, ותמורת המכירה, יותר מ-100 מיליון שקל, הועברה גם היא לטובת החוסכים.

"כך, בעקבות הפעולות השונות, הוחזר לפנסיונרים בקרן סכום עצום של כרבע מיליארד שקל. כל הפעולות שננקטו על-ידי משרד האוצר בטיפול בקרן הפנסיה נעשו אך ורק לטובת החוסכים שחסכו את מיטב כספם בקרן, ועל מנת להגן על כספם של אלפי הפנסיונרים בקרן, והן גוברות על כל ביקורת שמושמעת בראיון זה".