נתניהו נתן, עכשיו תור אלוביץ'

הכוונה היא לא לערוץ חדשות בוואלה, אלא את הטלפוניה של בזק כחלק מהרפורמה

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

אפשר להניח שעבור גלעד ארדן, שר התקשורת לשעבר, היומיים האחרונים לא היו נעימים במיוחד. זה התחיל בהחלטת בנימין נתניהו לעכב את הרפורמה ברשות השידור שאותה הוביל ארדן, וזה המשיך אתמול בהחלטה של נתניהו לאשר את עסקת בזק-יורוקום-yes, עסקה שארדן הבהיר שלא יאשר אותה עד שלא יתברר מעבר לכל ספק שבזק מאפשרת את קיומה של הרפורמה בשוק הקווי.

מדוע נתניהו מאשר עסקה במהירות וללא כל דיון מקצועי רציני, ומדוע ארדן התנגד לעסקה, אלו שני צדדים לאותו מטבע, שמראים עד כמה תהליכי קבלת ההחלטות במדינת ישראל מוטים פוליטית, ומזכירים לכולנו איך עובדת מערכת משומנת של אינטרסים כלכליים מול צמרת השלטון.

בואו לא נתבלבל (כמאמר בנט), לשאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק, נגרם נזק גדול מהעיכוב בעסקת בזק-yes. זו עסקה שהייתה אמורה לקבל את כל האישורים מזמן כיוון שמשרד התקשורת עוד מתקופת שר התקשורת אריאל אטיאס תמך בה, ומלפני יותר משנה רשות ההגבלים אישרה בתנאים.

אין סיבה אמיתית למנוע את העסקה, ובקיצור - טוב שנתניהו אישר אותה. אי אפשר להעניש בעל מניות שעימו יש ויכוח בנושא אחד דרך מניעה ופגיעה בזכותו להשלים עסקה בנושא אחר - עסקה שכאמור כל הדרגים המקצועיים המליצו לאשרה.

המדהים בסיפור הוא האופן שבו נתניהו מקבל את ההחלטות בנושאים כאלה. באותו בוקר שמועצת הכבלים והלווין המליצה לאשר את העסקה, כמה שעות אחר כך, נתניהו אישר אותה. הוא לא ישב עם צמרת משרד התקשורת, לא שמע מה עמדתה לגבי כלל הבעיות בשוק ומדוע עוכבה העסקה, הוא פשוט אישר ללא הניד עפעף עסקה שלפחות למראית עין היה מוטב אילו היה מקיים את התהליך המתבקש של שמיעת כל העמדות.

אלא, שגם עמדת ארדן ואבי ברגר מנכ"ל משרדו שהתנגד לעסקה (וכנראה זו אחת הסיבות שהוא פוטר מתפקידו) לפיה כל עוד בזק לא מיישרת קו עם הרפורמה בשוק הקווי אין לאשר את העסקה - מחזיקה מים. בסופו של דבר, איך שלא מסתכלים על זה, נתניהו ויתר על מנוף שהיה לו מול בזק בנושא הרפורמה, ושארדן וברגר לא הסכימו בשום פנים ואופן לוותר.

עכשיו, אחרי שאישר לו את העסקה, נדרש אלוביץ לדבר אחד, להבטיח לנתניהו בתמורה את נושא הטלפוניה של בזק כחלק מהרפורמה בשוק הקווי. לא ערוץ חדשות בוואלה, כפי שרוצה נתניהו, אלא את הטלפוניה בתוך הרפורמה.

אם בזק תמשיך בהתנגדותה ולא תקצה את הטלפוניה שלה לטובת הרפורמה, ונתניהו כשר תקשורת לא יכפה זאת על בזק, ניתן יהיה לקבל מושג חדש על יחסי הון שלטון במדינת ישראל.