תרחיש קיצון: 63 אלף נוטלי משכנתאות לא יעמדו בתשלומים

הדוח השנתי של הפיקוח על הבנקים: "ענף הנדל"ן, המשכנתאות והאשראי הצרכני מהווים סיכון למערכת הבנקאית" ■ "הסיכון לבנקים מתעצם על רקע סביבת הריבית הנמוכה המעודדת משקיעים לסיכונים גדולים יותר ולמינוף יתר"

בנייה בפתח תקווה / צילום: תמר מצפי
בנייה בפתח תקווה / צילום: תמר מצפי

"רמת הסיכון של החברות בענף הבינוי והנדל"ן גבוהה ביחס לענפי משק אחרים. חשיפתם הגבוהה של הבנקים לאשראי לענף הבינוי והנדל"ן המשכנתאות ולאשראי הצרכני, והמתאמים הקיימים בין סוגי אשראי אלה מהווים סיכון למערכת הבנקאית", כך קובע בנק ישראל בדוח הפיקוח על הבנקים השנתי שהתפרסם היום (ד').

בדוח בן 130 עמודים המתייחס לנתוני 2014, מציינים בבנק ישראל כי חשיפתם של הבנקים לענף הבינוי והנדל"ן גדלה אשתקד בכ-3% ל-111 מיליארד שקל. "כ-48% מתיק האשראי של הבנקים חשופים להתפתחויות בשוק הנדל"ן המקומי, הן דרך חשיפה ישירה לענף והן בחשיפה לאשראי המובטח בנדל"ן, כגון משכנתאות", כותבים בבנק ישראל.

עוד הם מציינים: "האשראי לענף הנדל"ן כולל בעיקר מימון של נדל"ן מניב, המתאפיין באשראי לתקופות ארוכות וברגישות לשינויים בריבית. סביבת הריבית הנמוכה מגבירה את החשש להערכת יתר של שווי הנדל"ן המניב והיוון התקבולים ממנו".

בעוד ביד אחת בנק ישראל שומר על מדיניות הריבית הנמוכה, ביד השנייה הוא מתריע מפני ההשלכות שלה: "סיכון האשראי בבנקים ובפרט סיכון האשראי העסקי, מתעצמים על רקע סביבת הריבית הנמוכה השוררת במשק. ריבית נמוכה לאורך זמן מעודדת משקיעים ליטול סיכונים גדולים יותר בחיפוש אחרי תשואות ומגבירה את הסיכון למינוף יתר של הלווים", הם מציינים.

על רקע הגאות הנמשכת בשוק הנדל"ן והמשכנתאות, בנק ישראל ציין כי ערך אשתקד תרחיש קיצון למערכת הבנקאית לבדוק את עמידותה לזעזועים בשוק המשכנתאות במקרה של התדרדרות במצב הגיאו-פוליטי בישראל במקביל למשבר כלכלי שמקורו באירופה. תרחיש הקיצון כלל מצב שבו האבטלה עולה ל-12.4% ומחירי הדיור צונחים ב-25%.

"תרחיש שכזה יוליך לפגיעה משמעותית בלווים. שיעור ההלוואות שיגיעו לדיפולט יהיה 7.3%, המהווים 53 אלף לווים, וההפסד לבנקים יעמוד על 10 מיליארד שקל. אלא שתרחיש זה אינו כולל עלייה בריבית. בבנק ישראל ציינו כי אם במקביל הריבית תעלה לכ-3%, יגדל מספר הלווים שייקלעו לקשיים ל-63 אלף (8.6% מכלל הלווים). לשם השוואה כיום רק כ-1% מההלוואות בשוק המשכנתאות נמצאות בפיגור בתשלומים של מעל 90 יום.

עוד סוקר דוח הפיקוח על הבנקים את רמת הריכוזיות במערכת הבנקאית. למרות העלייה לכאורה בתחרות במערכת הבנקאית, בדוח צוין כי במהלך שנת 2014 לא נרשם שינוי משמעותי בשני מדדי הריכוזיות- הן המדד הבוחן את הריכוזיות בכלל המערכת, והן במדד הבוחן את הריכוזיות של שני הבנקים הגדולים פועלים ולאומי, והם נותרו ברמה דומה כמו בשנת 2013.

"כאשר עורכים השוואה בינלאומי של מדד הרפינדל (מדד הבוחן ריכוזיות ענפית - ע.א) ניתן להיווכח כי הריכוזיות במערכת הבנקאות הישראלית גבוהה במידה ניכרת מהממוצע באיחוד האירופי", כותבים בבנק ישראל. בעוד המדד הממוצע במדינות האיחוד באירופה עומד על 0.11, בישראל הוא כמעט כפול ומגיע ל-0.2.