שותפויות הגז ימכרו את כריש ותנין בתוך שנה וחצי

השותפויות ימכרו את המאגרים בתוך 14 חודשים, ואם לא יעשו זאת, הם יועברו לחזקת נאמן לעוד 4 חודשים ■ מחר יתכנס הקבינט הביטחוני-מדיני לדון במתווה למשק הגז

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

מאגרי כריש ותנין ימכרו תוך כ-18 חודשים - כך מסתמן ממרתון פגישות בין המדינה לבין חברות הגז, שהתקיים אתמול (ג') עד אמצע הלילה ונמשך היום. חברות הגז התחייבו למכור את המאגרים בתוך 14 חודשים. אם המאגרים לא יימכרו בטווח הזמן הזה, הם יועברו לחזקת נאמן שימכור אותם תוך 4 חודשים. בכך נפתרה מחלוקת מהותית בין הצדדים.

בחברת הגז אדיסון האיטלקית מבהירים כי לא יהיו מוכנים לקנות את המאגרים אם לא יימכרו בחודשים הקרובים.

מחר יתכנס הקבינט מדיני-בטחוני לדון במתווה משק הגז, ולאשר כי מדובר בסוגיה מדינית ביטחונית שמצדיקה את עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה. לקראת הדיון התקיימו בשבועות האחרונים עשרות פגישות בין חברות הגז למדינה, זאת במטרה לפתור את הסוגיות במחלוקת.

סוגיה מהותית שעמדה על הפרק וכנראה נפתרה היא נושא המחירים. המדינה וחברות הגז הגיעו להסכמה כי מחיר הגז בישראל יהיה ממוצע משוקלל של המחירים בחוזי הגז הקיימים, מה שמכנים בחברות - "האב ישראלי" (HUB). כך למשל, מחיר הגז הממוצע ברבעון הראשון של 2015 עמד על 5.44 דולר ליחידת אנרגיה (mmbtu).

כפי שפורסם ב"גלובס", רק אתמול נרשמה התקדמות נוספת כאשר הסכימה נובל לדרישת המדינה לכלול במתווה הפשרה אופציה לשיווק בנפרד ממאגר לוויתן, 10 שנים מרגע שיפותח המאגר הענק. לטענת חברות הגז, הן יהיו מוכנות לאפשר למדינה לדרוש בעתיד שיווק בנפרד ממאגר לוויתן, אם קודם לכן תבחן המדינה את ההיתכנות של שיווק בנפרד ואת יישום המודל.

מחלוקת שלישית מהותית היתה סביב לוחות הזמנים למכירת כריש ותנין. בעוד שהמדינה ביקשה מכירה זריזה יחסית של עד שנה וחצי, בחברות הגז התעקשו על 3 שנים. כעת מסתמן כי חברות הגז נסוגו מעט מדרישתם, ומוכנות להסתפק במכירה של שנה וחצי.

ואולם, לא כולם יהיו מרוצים מלוחות הזמנים. לטענת חברת אדיסון, המועמדת המובילה לקניית שני המאגרים, מכירת כריש ותנין צריכה להתבצע כבר בחודשים הקרובים או שלא תקנה אותם בכלל. לטענת החברה, גם טווח זמן של שנה הוא ארוך מדי.

אדיסון, חברת בת של EDF, תאגיד האנרגיה הלאומי של צרפת, נחשבת למפעילת קידוחים בליגה של נובל אנרג'י. בין היתר מחזיקה החברה ברישיונות "נטע" ו"רועי" יחד עם חברת רציו והזדמנות ישראלית.

במשך חודשים ניהלה החברה משא ומתן עם דלק ונובל על קניית מאגרי הגז כריש ותנין עוד בתקופה שהממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, הסכים לפטור את דלק ונובל מהסדר כובל אם ימכרו את המאגרים הקטנים לצד שלישי. ואולם, בדצמבר האחרון חזר בו גילה מהצו המוסכם אליו הגיע עם שותפות לווייתן, והמשא ומתן בין נובל ודלק לאדיסון הופסק.

כעת, יום לפני התכנסות הקבינט מדיני-ביטחוני, מבקשת החברה האיטלקית להבהיר כי לא תהיה מוכנה לחכות יותר מכמה חודשים לקניית המאגרים. בחברה חוששים כי אם המדינה לא תאלץ את דלק ונובל למכור את המאגרים בטווח הזמן המיידי, יחתמו השותפויות תמר ולוויתן על כל חוזי הגז למשק המקומי. במצב כזה, לא יישארו למאגרים הקטנים לקוחות לספק להם גז.