אישור מתווה הגז יגיע לממשלה; "דרעי עשה ספין"

(עדכון) - דרעי סירב לחתום, והסמכות לאישור מתווה הגז עוברת לממשלה ■ מטעם דרעי נמסר: "מדובר בהחלטה בעלת השלכות עצומות וראוי שהיא תתקבל על ידי הממשלה" ■ הקושי העיקרי: לאחר אישור הממשלה יובא המתווה לאישור הכנסת

בתום ישיבה בנושא הגז, הקבינט החליט הערב (ה') שיש הצדקה להפעיל את סעיף 52 בחוק ההגבלים העסקיים, שעוקף את הממונה על ההגבלים. גם שר הכלכלה אריה דרעי אישר זאת, אולם הוא ויתר על הסמכות שניתנה לו להיות מי שיחתום על הסעיף. לכן, במקום החתימה הסופית של דרעי תעבור הסמכות לממשלה.

בתחילת השבוע הבא יפורסם המתווה לשימוע, ולאחר שיתקבלו הערות הציבור, ולאחר היוועצות עם ועדת הכלכלה, יוצג המתווה למממשלה בעוד חודש, והיא זו שתכריע. "בעת הנוכחית יש חשיבות מכרעת לקידום מהיר של פיתוח והרחבת שדות הגז הטבעי שהתגלו מול חופי ישראל משיקולי ביטחון המדינה ויחסי החוץ של מדינת ישראל", מסר הקבינט.

כאמור, דרעי החליט לותר על סמכותו, ולהעביר אותה לממשלה. לכאורה אין בעיה, והממשלה אכן יכולה ליטול את סמכויותיו של דרעי, אולם על פי סעיף 31 (ב) לחוק היסוד, העברת הסמכויות חייבת לקבל קודם לכן את אישור הכנסת, וכאן התמונה מסתבכת מעט: בעיקר משום שלא ברור כיצד יצביעו חברי הכנסת, ומה יקרה במידה ויחליטו שלא להעביר את סמכויותיו של דרעי לממשלה. כמו כן, לא ברור עדיין כיצד יפעל שר האוצר משה כחלון שבחר שלא לקחת חלק בסוגיית הגז.

במערכת הפוליטית מעריכים שהמתווה יאושר בממשלה ברוב גדול לכשיובא להצבעה. גורם בקבינט אומר הערב שעל אף שדרעי הצביע בעד המתווה הוא בחר להסתייג בדקה ה-90 מכיוון שחשש לבטל את סמכויותיו של הממונה על ההגבלים דיויד גילה. עוד אומר הגורם שדרעי ידע שהמתווה בכל מקרה יאושר בממשלה ולכן הרשה לעצמו להביע התנגדות.

"מדובר בהתנגדות על רקע טכני בלבד. כל המתווה עצמו על היבטיו השונים אושר פה אחד ע"י נציגי המפלגות השונות בקבינט ולכן אין סיבה שזה יפול בממשלה", אמר.

לאחר שיאושר המתווה בממשלה הוא יובא לאישור הכנסת. יש לציין שנתניהו הביע פליאה רבה כשדרעי אמר שלא יאשר את הסעיף הרלוונטי וכי בחדר השתררה דממה. דרעי היה זה ששבר את השקט וניסה להסביר מדוע הוא מסתייג אולם רה"מ קטע את דבריו ואמר שהנושא יעבור לממשלה. לאחר מכן קם ויצא מהחדר.

למעט שר האוצר משה כחלון שהחליט שלא להתעסק בסוגיית הגז לאור קשריו עם קובי מימון (בעל השליטה בישראמקו) בפגישה השתתפו כל 9 חברי הקבינט. עוד הצטרף לפגישה הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה שכזכור הכריז בחודש שעבר על התפטרותו. גילה הציג את התנגדותו למתווה המתגבש.

המתווה שהוצג היום הוא פרי עבודה של עשרות דיונים ופגישות שהתקיימו בחודשים האחרונים בין המדינה לחברות הגז. הדיונים לא נפסקו עד לרגע האחרון, כאשר רק אתמול נפתרה מחלוקת עיקרית הנוגעת ללוחות הזמנים למכירת מאגרי כריש ותנין.

חברי הקבינט מבקרים את דרעי: עשית ספין

"לפני כמה ימים שלח שר הכלכלה מכתב שמיועד לראש הממשלה, בו הוא מפרט את התנאים שלו להפעלת סעיף 52. המתווה עונה על כל התנאים של השר, והוא בכל זאת החליט לא לחתום היום", מבקר אחד מחברי הקבינט את החלטתו של דרעי שלא להפעיל את סעיף 52.

"אם זה לא ספין תקשורתי, אני לא יודע מה זה כן. התנאים שהציב באותו מכתב סוכמו כבר ממילא. לא רק זו, אלא שעוד באותו היום בו הוא שלח את המכתב ה'סודי' לראש הממשלה, הוא שלח אותו גם לתקשורת", טוען חבר קבינט שני שהשתתף בישיבה. "העובדה כי השר בחר שלא להפעיל את הסעיף היא לא הרואית ולא נעליים, היא בסך הכל נועדה לפטור אותו מביקורת ציבורית".

יועץ התקשורת של השר אריה דרעי: "לאחר שהשר דרעי שמע בישיבת הקבינט את כל הגורמים הביטחוניים והמדיניים ושאר הגורמים המקצועיים, הוא החליט שהחלטה תקדימית להפעלת סעיף 52 צריכה לקבל הממשלה באישור הכנסת. מדובר בהחלטה בעלת השלכות ביטחוניות וכלכליות עצומות ולכן ראוי שהיא תתקבל על ידי הממשלה כולה".

שרת המשפטים איילת שקד כתבה בפייסבוק עם סיום הישיבה: "בסיום הדיון בקבינט כל חברי הקבינט הסכימו פה אחד שהוצאת הגז מקרקעית הים הוא אינטרס מדיני בטחוני וכלכלי ממעלה ראשונה. הממשלה בעוד כחודש תצביע על המתווה כולו. אני רוצה לשבח את השר שטייניץ שהביא להסדר עם חברות הגז, למרות שההסדר אינו מושלם הוא טוב לאזרחי מדינת ישראל ומשרת את האינטרסים הגאו פוליטיים שלנו במזרח התיכון ובעולם כולו".

לאור העברת הסמכות בנושא לממשלה, שיגר יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, פנייה דחופה ליועץ המשפטי של כנסת, עו"ד אייל ינון, בדבר החובה לאשר בכנסת את העברת הסמכויות של השר דרעי לממשלה, כפי שסעיף 31 (א) ו (ב) בחוק יסוד הממשלה מחייב. "לא זאת בלבד שהלחץ שאנחנו מפעילים עובד גם עובד, כעת זה ברור, שלא השר דרעי יבוא לוועדת הכלכלה, עפ"י חובת ההיוועצות, אלא הלוביסט מספר 1 של טייקוני הגז. נתניהו יצטרך לבוא לוועדה ולהסביר מדוע הוא לא שומר על האינטרסים של אזרחי ישראל, אלא מעדיף את האינטרסים של טייקוני הגז. כנסת ישראל וועדת הכלכלה - הן הזירות שבהן תתקבלנה ההחלטות", מסר כבל.

ממטה מאבק הגז נמסר כי "החלטת הקביני המדיני-ביטחוני לאשר את ההסכם עם חברות הגז בהליך סודי וחסוי בפני אזרחי מדינת ישראל ולהעבירו לממשלה, היא מושחתת מיסודה. אזרחי ישראל לא מוכנים לקבל הסכמים בין פוליטיקאים למונופול הגז שהתקבלו במחשכים. מונופול הגז כופף על ברכיהם את ממשלת ישראל והעומד בראשה, ואילץ אותם לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים, תוך הליך קבלת החלטות המוסתר מאזרחי ישראל. אזרחי ישראל כופרים בשימוש בממשלה כבחותמת גומי עבור החלטות לא דמוקרטיות שהתבלו במחשכים. מטה מאבק הגז קורא לכולן ולכולם להגיע להפגנה במוצ"ש: "לא מקבלים הסכמים במחשכים - עוצרים את שוד הגז!" - מעל 5,000 אזרחים אישרו עד כה את הגעתם להפגנה".

הוסר המכשול האחרון בדרך למתווה במשק הגז

לאחר שיחה בין יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כתב הבוקר הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו כי יש להביא את הסכם הגז לדיון בכנסת ולא לסגור את המתווה בדיון חשאי בקבינט המדיני-ביטחוני.

"היום אמור הקבינט לקבל החלטה גורלית בנושא מתווה הגז", כתב הרצוג. "זו החלטה שתהיה לה השלכה לדורות. אני חוזר על תביעתי מראש הממשלה להביא את מתווה הגז בפני כנסת ישראל. זו החלטה בסדר גודל של הכרעות שהכנסת נדרשה אליהן בעבר בסוגיות גורליות בחיי המדינה ולא ניתן לקבל אותה בחדרי חדרים".

הרצוג הוסיף כי הוא פנה הבוקר ליו"ר הכנסת אדלשטיין "בדרישה שיפעיל את סמכותו המוסרית והפוליטית לוודא שכך יקרה כי זו בראש ובראשונה טובת הציבור".

אדלשטיין הגיב ואמר כי הוא הביע את עמדתו בפורומים רבים וכי בעיניו הנושא אכן צריך להגיע לדיון במליאה והבטיח להרצוג כי יתייחס לפנייתו בכובד ראש ויעשה מה שניתן כדי לטפל בה.

במקביל, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, דורש את הבאת המסקנות לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

גם ח"כ ציפי לבני קראה לדון במסקנות בכנסת ואמרה בראיון לגל"צ: "זה לא צריך להיות במחשכים. אני מאמינה בפיקוח מחירים".