הפאניקה ביוון הפילה את הבורסה בת"א: הבנקים צנחו 3%

הבנק המרכזי האירופי הודיע: "נמשיך לעבוד עם הבנק המרכזי של יוון על מנת להשיג יציבות פיננסית" ■ יוון תקיים משאל עם ב-5 ביולי ■ מתווה הגז: הממשלה אישרה את המהלך לעקיפת הממונה על ההגבלים

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (א') בירידות שערים חדות, ברקע לדרמה היוונית שהתחוללה בסוף השבוע ונמשכת גם היום, כאשר יוון ונושיה לא הצליחו למצוא פשרה והאחרונים דחו באופן רשמי את הבקשה שלה להארכת תוכנית החילוץ. הסוחרים בשוק הגיבו גם להתפתחויות בנושא מתווה הגז. בשוק האג"ח נרשמו עליות קלות באג"ח הממשלתיות השקליות. מחזור המסחר היה גבוה יחסית לימי ראשון והסתכם בכ-844 מיליון שקל.

הדרמה היוונית עולה לשיאים חדשים: לאחר שרשת BBC דיווחה כי הבנק המרכזי האירופי מתכנן להפסיק את סיוע החירום לבנקים ביוון - פרסם הבנק המרכזי הודעה עמומה לפיה הוא "ימשיך לעבוד עם הבנק המרכזי של יוון על מנת להשיג יציבות פיננסית". (לסיפור המלא)

ביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת, לאחר שפגישה נוספת בין יוון לנושיה הסתיימה ללא פתרון. יממה לאחר מכן הצדדים נפגשו שוב במטרה למנוע חדלות פירעון של יוון ולהעניק לה סיוע פיננסי נוסף, אך גם הפגישה הגורלית הסתיימה ללא תוצאות. מנהיגי גוש האירו הכריזו כי השיחות עם יוון הסתיימו, ותוכנית החילוץ שלה תקפה רק עד 30 ביוני. היוונים הבהירו כי יקיימו ב-5 ביולי משאל עם בנוגע לתנאים האירופאיים לסיוע, והודיעו כי אם העם יתמוך בכך, הממשלה תסכים. אם כן, עתידה של המדינה בגוש האירו לוט בערפל כרגע.

נזכיר כי עד סוף החודש אמורה יוון להעביר לקרן המטבע העולמית תשלום חוב בהיקף של כ-1.6 מיליארד אירו. לכן, עולה השאלה האם המדינה מוכת החובות תיכנס לחדלות פירעון ב-1 ביולי, או שמא קרן המטבע תאפשר לה הארכה של מועד תשלום החוב עד קיום משאל העם ביוון. בינתיים, הציבור היווני "רץ על הבנקים" מצטייד במזומנים ומגביר את המצוקה הפיננסית של הבנקים.

בהקשר זה מציין דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, כי "הסיכוי לפרישה של יוון מגוש האירו עלה משמעותית בסוף השבוע, על רקע החלטת הממשלה ללכת למשאל עם ב-5 ליולי. העמדה הרשמית של ממשלת יוון היא לא לקבל את תכתיבי שרי האוצר של הגוש, ולכן במידה והאזרחים יאמצו את הגישה הזו היא תסלול את הדרך ליציאתה של יוון מהגוש. בסוף השבוע ניכר כי מתחילה מצוקת נזילות בבנקים היווניים, המבטאת חשש שבתרחיש של פרישה של יוון מהגוש, האירו לא יהיה עוד מטבע חוקי במדינה, ואז היוונים יחזרו לדרכמות, ששערן צפוי לצנוח באופן דרמטי לעומת שער האירו כיום".

ירידות חדות בבנקים

בזירה המקומית סאגת מתווה הגז ממשיכה לעמוד במוקד. הממשלה אישרה הבוקר את המהלך לעקיפת האישור של הממונה על ההגבלים העסקים דיויד גילה. זאת לאחר שביום חמישי הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס והחליט שיש הצדקה להפעיל את סעיף 52 בחוק ההגבלים העסקיים, שעוקף את הממונה על ההגבלים. כעת, מתווה הגז עובר לאישור הכנסת. מניות הגז המשיכו לבלוט במסחר, ביניהן, רציו , ישראמקו , אבנר ודלק קידוחים.

מניות הבנקים בלטו בירידות חדות על רקע המשבר באירופה. נציין את לאומי והפועלים .

מניות נוספות שבלטו במסחר הן אופקו , ביוליין ונייס , שסגרו בפערים חיוביים בניו-יורק. מנגד,טאואר , פריון , טבע ורדהיל חזרו עם פערים שליליים ורשמו ירידות היום.