הממשלה אישרה את עקיפת גילה בעניין הגז - גבאי התנגד

(עדכון) - רק אבי גבאי התנגד ■ שר הרווחה חיים כץ, שמחזיק במניות ישראמקו, לא השתתף בהצבעה ■ כחלון וגלנט עשויים להימנע בהצבעה בכנסת, אבל אם ליברמן יורה לח"כים של ישראל ביתנו לתמוך, המתווה יאושר

בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ

הממשלה אישרה היום (א') את העברת הסמכויות מהממונה על ההגבלים העסקיים בעניין הגז לשרי הממשלה, מהלך המקדם את המתווה להסדרת משק הגז. רק שר אחד התנגד להחלטה - השר להגנת הסביבה אבי גבאי. שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי יואב גלנט לא הצביעו. כחלון נכח בישיבה ולא הצביע, ואילו גלנט נותר מחוץ לישיבה. שר הרווחה חיים כץ, שמחזיק במניות ישראמקו, לא השתתף בהצבעה בממשלה.

המכשול העיקרי כעת הוא ההצבעה בכנסת וזאת בשל הימנעותם של כחלון וגלנט. לפי שעה מסתמן כי ח"כ אביגדור ליברמן יורה לחברי הכנסת של ישראל ביתנו לתמוך במתווה הגז בכנסת, מה שיאפשר את אישורו הסופי.

זאת, לאחר שהדיון בקבינט המדיני-ביטחוני ביום חמישי התפוצץ לאחר שהשר אריה דרעי סירב לחתום על הצו שיעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים המתפטר, פרופ' דיויד גילה.

מרצ בהפגנה על מתווה הגז / צילום: מרצ
 מרצ בהפגנה על מתווה הגז / צילום: מרצ

ההפגנה נגד מתווה הגז, אתמול (שבת)

רה"מ בנימין נתניהו נחוש להעביר את המתווה להסדרת משק הגז בממשלה והדף היום שוב את הביקורת נגד המתווה בטענה כי מדובר ב"הצעות פופוליסטיות".

"אני נחוש לקדם פתרון ריאלי ולא אכנע להצעות פופוליסטיות שישאירו את הגז באדמה כפי שהיה עד היום", אמר היום נתניהו בפתח ישיבת הממשלה.

? יחימוביץ': "תומך של נתניהו בקונגרס מחזיק במניות נובל ב-2 מיליון דולר"

"אחרי שנים של דיונים הגיע הזמן להכריע כדי שהגז יגיע לאזרחי ישראל", הוסיף נתניהו. "המתווה שגיבשנו מפרק את המונופול ויכניס מאות מיליוני שקלים לטובת אזרחי ישראל".

שר האנרגיה יובל שטייניץ התייחס הבוקר טרם תחילת הישיבה לביקורת שהשמיע השר להגנת הסביבה אבי גבאי שהצהיר כי לא יצביע בממשלה היום כי המתווה לא הוצג.

לדברי שטייניץ, גבאי "לא צריך לדעת בשלב הזה מה המתווה אלא רק להצביע טכנית על העברת סמכויות ובעוד שלושה שבועות כשהממשלה תצטרך לאשר את המתווה אבי גבאי ושאר השרים ידעו בדיוק מה המתווה שמובא להצבעה".

לקראת מעבר נושא הגז לכנסת, פנה יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל בדחיפות ליועץ המשפטי לממשלה וליועץ המשפטי של הכנסת, על מנת לבדוק ניגודי עניינים של חברי כנסת, עוד בטרם תתקיים הצבעה בכנסת בסוגיה.

"לאור בקשתו של שר הכלכלה, אריה מכלוף דרעי, להעביר את סמכויותיו בנוגע להפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים לממשלה, ועל בסיס סעיף 31 (א) ו(ב) לחוק יסוד הממשלה, המחייב את אישורה של הכנסת להעברת סמכויותיו של השר, וכן, לאור הימנעותם של שר האוצר ושר הבינוי מלעסוק ובוודאי להצביע בסוגיית הסכם הגז, ולאור פרסומים בתקשורת בדבר ניגודי עניינים אפשריים של חברי כנסת בעיסוק בשאלת הגז, אבקש את בדיקתך הדחופה בדבר ניגודי העניינים של חברי הכנסת עוד בטרם תעבור הסוגיה להצבעה בכנסת", כתב כבל.